AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #1 Skrevet 28. januar 2022 Hei hva skjer når man er for syk til å bli avklart ? Jeg prøvde å jobbe 20% men det ble for mye for meg.. kan en lege bekrefte at man er for syk for avklaring ? Anonymkode: 7fa87...d32
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #2 Skrevet 28. januar 2022 Avklaring er enkelt. En bare er for syk til å møte opp. Anonymkode: dea1c...972 1
Gjest Elder Millennial Skrevet 28. januar 2022 #3 Skrevet 28. januar 2022 Ja, hele poenget med å være til avklaring er jo å avklare hvor mye du klarer å arbeide. Er det 0% så må jo også det dokumenteres👍 Husk å dokumenter det godt.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #4 Skrevet 28. januar 2022 Ja, eller jeg har jobbet som frivillig og det ble lagt til grunn, men jeg har aldri vært i ordinær arbeidsavklaring. Anonymkode: abb15...ea0
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #5 Skrevet 28. januar 2022 Ok takk legen min støtter meg om å søke uføretrygd så det blir ikke et problem å dokumetere det .. Anonymkode: 7fa87...d32
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #6 Skrevet 28. januar 2022 Er i arbeidsavklaring nå, det er snakk om noen få telefonmøter, å prøve arbeidspraksis ser de på for mye i mitt tilfelle. Poenget mitt er at arbeidspraksis kan være en del av arbeidsavklaring. Så selv om du ikke klarer det så skal du fint klare avklaringen. Den blir lagt opp etter ditt nivå, og da vet de det at det med å jobbe ikke går på nåværende tidspunkt, det betyr ikke at det ikke går senere Anonymkode: 945a4...934 1
Brunello Skrevet 28. januar 2022 #7 Skrevet 28. januar 2022 Er man syk nok uten sjanse til å bli frisk, vil man bli ufør relativt raskt. Det er de som har diffuse diagnoser og der mange jobber med samme diagnose det brukes mye tid på avklaring. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #8 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei hva skjer når man er for syk til å bli avklart ? Jeg prøvde å jobbe 20% men det ble for mye for meg.. kan en lege bekrefte at man er for syk for avklaring ? Anonymkode: 7fa87...d32 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok takk legen min støtter meg om å søke uføretrygd så det blir ikke et problem å dokumetere det .. Anonymkode: 7fa87...d32 Du må ha langt mer enn en dette for å få innvilget uføretrygd Anonymkode: 5ede3...754 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #9 Skrevet 28. januar 2022 Just now, AnonymBruker said: Er i arbeidsavklaring nå, det er snakk om noen få telefonmøter, å prøve arbeidspraksis ser de på for mye i mitt tilfelle. Poenget mitt er at arbeidspraksis kan være en del av arbeidsavklaring. Så selv om du ikke klarer det så skal du fint klare avklaringen. Den blir lagt opp etter ditt nivå, og da vet de det at det med å jobbe ikke går på nåværende tidspunkt, det betyr ikke at det ikke går senere Anonymkode: 945a4...934 Ja jeg skal prøve med på en ny arbeidsplass, men jeg kjenner at jeg ikke kommer til å klare å jobbe mer en det jeg klarte på den tidligere. jeg bare vet ikke hvor lenge jeg må bevise at jeg ikke klarer utover 20%? spesialister har bekreftet diagnose. hvordan avklarer nav uten om arbeidstrening ? Anonymkode: 7fa87...d32
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #10 Skrevet 28. januar 2022 Min avklaring var oppgaver på PC 30 min, 2 ganger i uken på kontor. De ansatte der, så at jeg så dårligere ut da jeg dro, enn da jeg kom. Anonymkode: 97136...618 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #11 Skrevet 28. januar 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hei hva skjer når man er for syk til å bli avklart ? Jeg prøvde å jobbe 20% men det ble for mye for meg.. kan en lege bekrefte at man er for syk for avklaring ? Anonymkode: 7fa87...d32 Jepp, har vært igjennom den mølla der. Tror det ble det NAV kalte for en arbeidsevnevurdering, og etter noen forsøk og andre tiltak konkluderte de med en grad av arbeidsevne (for meg var den mer enn 0%, så er gradert uføretrygdet). Snakket aldri med legen om det som jeg kan huske, men var i flere behandlingsløp samtidig, så legen fikk nok tilsendt noen epikriser muligens. Det hele gikk veldig problemfritt hva NAV angår. Anonymkode: b5c81...632
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #12 Skrevet 28. januar 2022 Jeg er også under maks tid på aap. har spesialisterklæring. Diagnosen blir heller ikke bedre med behandling Anonymkode: 7fa87...d32
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #13 Skrevet 28. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja jeg skal prøve med på en ny arbeidsplass, men jeg kjenner at jeg ikke kommer til å klare å jobbe mer en det jeg klarte på den tidligere. jeg bare vet ikke hvor lenge jeg må bevise at jeg ikke klarer utover 20%? spesialister har bekreftet diagnose. hvordan avklarer nav uten om arbeidstrening ? Anonymkode: 7fa87...d32 NAV avklarer basert på hva du nå gjør. Det er ikke arbeidstrening som er poenget, det er utprøving, kartlegging og avklaring. For å få til det, så er det normalt at du må prøve deg på et par arbeidsplasser og mulig i forskjellige yrker. Hvor lenge du må holde på slik henger nok sammen med alvorlighetsgrad og type diagnose. For min del var arbeidsevnen kartlagt etter tre måneder i jobb (men et langt løp med behandlinger og annet før det). Anonymkode: b5c81...632 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #14 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja jeg skal prøve med på en ny arbeidsplass, men jeg kjenner at jeg ikke kommer til å klare å jobbe mer en det jeg klarte på den tidligere. jeg bare vet ikke hvor lenge jeg må bevise at jeg ikke klarer utover 20%? spesialister har bekreftet diagnose. hvordan avklarer nav uten om arbeidstrening ? Anonymkode: 7fa87...d32 Du er på AAP? Anonymkode: 5ede3...754
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #15 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hei hva skjer når man er for syk til å bli avklart ? Jeg prøvde å jobbe 20% men det ble for mye for meg.. kan en lege bekrefte at man er for syk for avklaring ? Anonymkode: 7fa87...d32 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er også under maks tid på aap. har spesialisterklæring. Diagnosen blir heller ikke bedre med behandling Anonymkode: 7fa87...d32 Aap = arbeidsavklaring. Du er ikke for syk til å bli avklart, det blir nå avklart at i den type arbeid du pr nå er i, er restarbeidsevnen din under 20%. De vil kanskje at du prøver flere typer arbeid, da restarbeidsevnen din kan være høyere i en annen type jobb. Når du er ferdig avklart, vil du kunne søke uføretrygd dersom arbeidsavklaring viser at du har en restarbeidsevne under 50%. Anonymkode: ef321...e42 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #16 Skrevet 28. januar 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Aap = arbeidsavklaring. Du er ikke for syk til å bli avklart, det blir nå avklart at i den type arbeid du pr nå er i, er restarbeidsevnen din under 20%. De vil kanskje at du prøver flere typer arbeid, da restarbeidsevnen din kan være høyere i en annen type jobb. Når du er ferdig avklart, vil du kunne søke uføretrygd dersom arbeidsavklaring viser at du har en restarbeidsevne under 50%. Anonymkode: ef321...e42 Men hvordan blir jeg ferdig avklart? hvor lenge må jeg tvinge meg selv i jobb, der jeg ikke klarer mer enn 20% blir helt utslitt og sykemeldt ? hvordan skal jeg blir avklart når jeg ikke klarer det nav ber meg om.. er det jeg ikke forstår Anonymkode: 7fa87...d32
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #17 Skrevet 28. januar 2022 Min lege var klar for å anbefale ufør lenge før jeg ble sykmeldt siste gang. Men, nav har en rekke krav de må se er innfridd før du kan søke ufør. Søker du før nav er ferdige med å avklare deg vil du mest sannsynlig få avslag. Ikke fordi nav ikke tror på deg men fordi det er mye papirarbeid som ikke kan gjøres på to uker som er fristen de får på å innlevere når du søker ufør uten deres klarsignal. Hvor lang tid ting vil ta får du svar på ved å holde en god dialog med saksbehandler på nav. Anonymkode: 8c9cc...eb5 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #18 Skrevet 28. januar 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvordan blir jeg ferdig avklart? hvor lenge må jeg tvinge meg selv i jobb, der jeg ikke klarer mer enn 20% blir helt utslitt og sykemeldt ? hvordan skal jeg blir avklart når jeg ikke klarer det nav ber meg om.. er det jeg ikke forstår Anonymkode: 7fa87...d32 Mange må holde på i årevis før de blir ferdig avklart. Nytter lite å være utålmodig. Dine saksbehandlere og sjefene deres som bestemmer. Anonymkode: cf532...a02 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #19 Skrevet 28. januar 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Mange må holde på i årevis før de blir ferdig avklart. Nytter lite å være utålmodig. Dine saksbehandlere og sjefene deres som bestemmer. Anonymkode: cf532...a02 Jeg er på mitt 4år med aap, fikk avslag på forlengelse med vant frem med hjelp fra advokat. Så jeg har prøvd lenge, men blir syk hver gang jeg prøver å jobbe. jeg forstår at det er mye nav må ha klart, men jeg får ikke et sikkelig svar fra saksbehandler om hva de egentlig trenger. skal prøve meg i jobb igjen snart, men hva skjer om jeg blir syk igjen etter kort tid. Hvordan skal jeg da bli avklart ? hjelp 😳 Anonymkode: 7fa87...d32
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #20 Skrevet 28. januar 2022 Jeg var aldri i tiltak og ble avklart på 1.5 år på grunnlag av MYE dokumentasjon. Søknaden min ble innvilget på under 2 uker (kurant sak). Anonymkode: 1a8fc...72b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå