Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Er det noen som har tatt planlagt keisersnitt nylig? Hvor lenge før termin ble du satt opp? 

Jeg har to planlagt keisersnitt fra før, hvorav nr 1 (i 2011) ble satt opp to uker før, men nr to ble satt bare noen dager før termin (2016). Da fikk jeg beskjed om at det er blitt gjort nye vurderinger og man ønsker å sette planlagt keisersnitt så nære opp til termin som mulig. 

Er det dette som fortsatt er vanlig? Det er kanskje stor forskjell i praksis fra sykehus? 

Jeg er gravid igjen i uke 18, så får helt sikkert mer informasjon snart - jeg er bare nysgjerrig:) 

Håper å få slippe dato for nære termin, da det jo er en risiko forbundet med at fødsel starter når man har hatt to keisersnitt tidligere. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt siste keisersnitt var også i 2016, og det var på 38+0. 

Anonymkode: ab50f...7b8

Skrevet
nilie skrev (1 time siden):

Hei! 
Er det noen som har tatt planlagt keisersnitt nylig? Hvor lenge før termin ble du satt opp? 

Jeg har to planlagt keisersnitt fra før, hvorav nr 1 (i 2011) ble satt opp to uker før, men nr to ble satt bare noen dager før termin (2016). Da fikk jeg beskjed om at det er blitt gjort nye vurderinger og man ønsker å sette planlagt keisersnitt så nære opp til termin som mulig. 

Er det dette som fortsatt er vanlig? Det er kanskje stor forskjell i praksis fra sykehus? 

Jeg er gravid igjen i uke 18, så får helt sikkert mer informasjon snart - jeg er bare nysgjerrig:) 

Håper å få slippe dato for nære termin, da det jo er en risiko forbundet med at fødsel starter når man har hatt to keisersnitt tidligere. 

Jeg hadde pks for ca 3 mnd siden på Voss (tilhører Bergen) og fikk dato ca 1,5 uke før termin. Fikk vite datoen 2 uker før selve keisersnittet, men det var fordi det Ikke ble søkt om før i uke 33 pga sommerferie. Håper det gav svar på noe?☺️

men ettersom du har hatt pks før, kan jeg spørre hva grunnen var? Var det evt vanskelig å få gjennom nytt pks?😬

Anonymkode: bf469...369

Skrevet

Jeg hadde planlagt keisersnitt i august. Ble satt opp i uke 38+3. Jeg fikk beskjed at jeg kunne regne med at snittet ble satt opp ca 2 uker før termin, det var det vanligeste fikk jeg beskjed om ihvertfall. 

Anonymkode: d0335...bdb

Skrevet

Ca 5 dager før her jeg jobber. 

Anonymkode: 21851...43c

Skrevet

Tror det varierer veldig fra sykehus til sykehus, og også årsaken til keisersnittet selvfølgelig.. Ved mitt sykehus blir det lagt tett opp mot termin. Har hatt et ks 4 dager før termin. 

Anonymkode: 257b7...5d5

Skrevet

Det handler jo også om grunnen til behovet for keisersnitt. Har man/risikerer man styrtfødsler og det kan være fare for mor eller baby ved tilfelle vil man jo sette en dato nært nok termin, men også så tidlig at det ikke er risiko for spontan fødsel. Datoen vil alltid settes så nært termindagen som forsvarlig mulig.

Anonymkode: 32804...aa8

Skrevet

Takk for svar, dere! Virker som det fortsatt er litt ulik praksis. Dere som skriver om deres sykehus, kan dere spesifisere hvilket det gjelder?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hadde pks for ca 3 mnd siden på Voss (tilhører Bergen) og fikk dato ca 1,5 uke før termin. Fikk vite datoen 2 uker før selve keisersnittet, men det var fordi det Ikke ble søkt om før i uke 33 pga sommerferie. Håper det gav svar på noe?☺️

men ettersom du har hatt pks før, kan jeg spørre hva grunnen var? Var det evt vanskelig å få gjennom nytt pks?😬

Anonymkode: bf469...369

Lang historie kort: tok planlagt keisersnitt pga smalt bekken og fødselsangst i forbindelse med dette. Første gang gikk vi noen runder frem og tilbake med samtaler og oppfølging etc, mens andre gang var ganske gitt og opplevde det mer som en mulighet for meg å føde vaginalt hvis jeg ønsket - men det gjorde jeg ikke. Tredje gang blir per automatikk KS, det har jeg allerede fått beskjed om.

• Liker 1
Skrevet

Fikk nylig pks. Ble satt opp 1,5 uke før, sykehuset i Vestfold. Endte med akutt pks, 2,5 uke før termin da. Fin opplevelse

Anonymkode: b23e8...d93

Skrevet

Bærum sykehus. 1 uke før termin. Pga setefødsel

Anonymkode: 77ef1...e16

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bærum sykehus. 1 uke før termin. Pga setefødsel

Anonymkode: 77ef1...e16

Lenge siden?

Skrevet

Haukeland Universitetssykehus, 2018:

Planlagt keisersnitt pga tverrleie 2 uker før termin. Fikk beskjed om å komme inn med en gang om jeg fikk rier før, så skulle de ta ks med en gang.

Voss sjukehus,2021: 

Planlagt keisersnitt pga fødselsangst, også denne gangen 2 uker før med beskjed om å ringe med en gang om det kom rier.

Anonymkode: ece3c...709

Skrevet

5 dager før, Rikshospitalet. 

Anonymkode: 12b06...b71

Skrevet

1,5 uker før. Skjønt at det er ganske standard at det ikke planlegges gjennomført mer enn 2 uker før termin, selv ikke hos meg hvor fødsel har startet i hhv uke 38+1 og 36. 

Anonymkode: 473f3...1e9

Skrevet

Takk for svar. Virker som det fortsatt er litt varierende praksis, og at det ligger på alt fra noen dager før termin til maks to uker. Skal på forløsningssamtale i uke 34, så får smøre meg med tålmodighet frem til det🙂

Skrevet

4 dager før termin, Stavanger universitetssykehus. 

Anonymkode: 257b7...5d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...