Binke Skrevet 21. oktober 2005 #1 Skrevet 21. oktober 2005 Må bare få fortelle at jeg i går lagde lapskaus til middag for første gang! Og det ble vellykket!! Brunet oksekjøtt i stimler i stekepannen, kokte ut pannen etterpå med ganske mye vann. Kokte kjøttet i en kjele i ca en halv time for at det skulle bli skikkelig mørt. Hadde oppi poteter i biter og litt mer vann. Da potetene var i gang med å koke hadde jeg oppi gulrøtter i skiver, purre i skiver og en buljongterning. Så sto lapskausen og småkokte i en liten evighet - til potetene og gulrøttene var ordentlig møre. Litt salt og pepper! Hurra! (veldig stolt over å ha fått til middag som jeg trodde man måtte være en ordentlig husmor for å klare)
Gjest Violetta Skrevet 21. oktober 2005 #2 Skrevet 21. oktober 2005 Gratulerer! Det er godt med kålrabi/kålrot i lapskaus også. Egentlig kan man ha så mye forskjellig oppi, og så er det kjempegodt!
Gjest gjesta Skrevet 21. oktober 2005 #3 Skrevet 21. oktober 2005 Og lag gjerne en stor porsjon når du holder på siden det er en del jobb med å dele opp grønnsaker. Lapskaus egner seg ypperlig til frysing.
Arwen Skrevet 21. oktober 2005 #4 Skrevet 21. oktober 2005 Jeg bruker persillerot og sellerirot i tillegg til det dere nevner over. Vi hadde lapskaus i dag vi, skikkelig god (og sunn!) høstmat.
Smørblomsten Skrevet 21. oktober 2005 #5 Skrevet 21. oktober 2005 Et godt tips jeg fikk av mamma: Kjøp en sånn ferdig frossenblanding med lapskaus (Rema har den bl.a. til 10 kr) og bruk som BASIS. Så blir det ikke SÅ mye du må kutte opp selv, og smaker så og si like godt. Men den er ikke god nok alene, må tilsette kjøtt, litt ekstra poteter osv.
Arwen Skrevet 21. oktober 2005 #6 Skrevet 21. oktober 2005 Et godt tips jeg fikk av mamma: Kjøp en sånn ferdig frossenblanding med lapskaus (Rema har den bl.a. til 10 kr) og bruk som BASIS. Så blir det ikke SÅ mye du må kutte opp selv, og smaker så og si like godt. Men den er ikke god nok alene, må tilsette kjøtt, litt ekstra poteter osv. ← Vi prøvde det og synes det smaker skikkelig lite av den blandinga. Da kutter vi heller grønsaker i ti minutter ekstra
Gjest KATTAstrofe Skrevet 24. oktober 2005 #7 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg bruker av og til den blandinga, syns også den smaker litt lite. Men da tilsetter jeg bare litt buljong. Men jeg syns at grønnsakene er kuttet i for små terninger, så jeg liker best å kutte det opp selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå