Gå til innhold

Arbeidsgiver strør ikke isen siden det er for dyrt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå begynner det å bli ganske nok og en sak som ikke trenger å være vanskelig er blitt et rør. 

Jobben er en del av et større bygg som har parkering rundt bygget og derav et greit areal å strø. Jeg skjønner at dette koster penger, samtidig som det er meget spesielt at de gir fullstendig f i om folk sklir og kræsjer. Vi har prøvd å si ifra flere ganger uten resultat til de som har ansvar for selve bygget.

Så er det sånn at min arbeidsgiver også gir blaffen i å sørge for at innkjøringen til vår del av bygget hvor det foregår leveranser blir strødd. Jeg skjønner jeg må minne hen på om å investere i en liten sandkasse så vi får strødd før leveranser. Hn har gitt faen å være en leder og sørge for dette selv, forrige gang jeg lurte på strøing for et par år siden fikk jeg som svar at det var for dyrt å sørge for strøing rundt hele bygget (3 sider). 

Jeg har null respekt igjen for denne gruppen mennesker som driter jevnt i sikkerheten til ansatte. 

har noen lignende erfaringer eller noen synspunkter? 

Anonymkode: 78a0e...612

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg velger å ikke uttale meg om saken da jeg ikke har alle fakta på bordet.

Anonymkode: c1a73...339

• Liker 1
Skrevet

Hva slags fakta vil du ha?

Skrevet

Bortsett fra at det er for dyrt?

Skrevet

Hørt om brodder?

Anonymkode: 2152a...96b

• Liker 3
Skrevet

Om dere skader dere, er det å anse som arbeidsulykke. 

Skriv avviksmelding hver gang du går der når det ikke er strødd ved behov.

Anonymkode: cb5cc...02f

• Liker 7
Skrevet

Skal jeg forslå det til leveranse-bilene som kommer til oss ansatte og klager, tenker du?

Skrevet

^ Det var til brodde-kommentaren

Skrevet

Dette går kanskje under arbeidsgivers ansvar for å sørge for god HMS, spørsmålet er om innkjørselen faktisk er en del av arbeidsgivers eiendom eller ikke. Er den det, så er det arbeidsgiver som har ansvaret, men dersom innkjørselen er en del av det kommunale veinettet så er det kommunen som har ansvar. 

Anonymkode: 10e2c...6fe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette går kanskje under arbeidsgivers ansvar for å sørge for god HMS, spørsmålet er om innkjørselen faktisk er en del av arbeidsgivers eiendom eller ikke. Er den det, så er det arbeidsgiver som har ansvaret, men dersom innkjørselen er en del av det kommunale veinettet så er det kommunen som har ansvar. 

Den er del av arbeidsgivers eiendom. Sjefen har lent seg på at lederne for bygget har ansvar for strøing og når det ikke blir gjort så skjønner jo ikke vedkommende at hn må få seg en egen sandkasse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den er del av arbeidsgivers eiendom. Sjefen har lent seg på at lederne for bygget har ansvar for strøing og når det ikke blir gjort så skjønner jo ikke vedkommende at hn må få seg en egen sandkasse.

Skjønner. Men det er jo ikke sikkert at han tar feil i det, for om han har ledere i bygget (over seg, eller som formelt har ansvaret for eiendommen) så er det ofte slik at det er dem som har ansvaret. 

Skrevet

En nabo av meg var ute en vinterdag for å besøke en butikk i lokalområdet. De hadde ikke strødd på parkeringsplassen, og heller ikke foran butikkens inngangsparti. Sikkert av samme grunn som hovedinnlegget. For dyrt. Uansett, naboen min skled voldsomt og falt skikkelig. Det endte med brudd i ankelen, og måtte hentes med sykebil.

Butikker og næringsbygg burde pålegges å strø skikkelig rundt byggene sine. Det er jo farlig for folk å gå på is.

Skrevet
Million skrev (4 minutter siden):

En nabo av meg var ute en vinterdag for å besøke en butikk i lokalområdet. De hadde ikke strødd på parkeringsplassen, og heller ikke foran butikkens inngangsparti. Sikkert av samme grunn som hovedinnlegget. For dyrt. Uansett, naboen min skled voldsomt og falt skikkelig. Det endte med brudd i ankelen, og måtte hentes med sykebil.

Butikker og næringsbygg burde pålegges å strø skikkelig rundt byggene sine. Det er jo farlig for folk å gå på is.

Trist sak, stakkars naboen din.

Jeg begynner nesten å lure på om strøing er kun en hyggelig gest som kun de mest omtenksomme eller rike tar seg bryet med.

Skrevet

Arbeidsgiveren vår strør heller ikke parkeringsplassen. Aldri noe vi ansatte har reagert på, om det er såpeglatt bruker vi ordentlig sko eller brodder. Aldri noen som har sklidd eller krasjet. 

Ønsker heller et positivt driftsresultat, som genererer en bonus en at ledelsen kaster bort pengene på sand. 

Anonymkode: 0e6ce...a17

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Arbeidsgiveren vår strør heller ikke parkeringsplassen. Aldri noe vi ansatte har reagert på, om det er såpeglatt bruker vi ordentlig sko eller brodder. Aldri noen som har sklidd eller krasjet. 

Ønsker heller et positivt driftsresultat, som genererer en bonus en at ledelsen kaster bort pengene på sand. 

Så heldig du er som får bonus.

Skrevet
Million skrev (3 timer siden):

Jeg bare lurer litt på hvordan man klarer seg fra sin egen innkjørsel til f.eks. postkassa. Det tar tid for brøytebilen å strø, så hvordan klarer man seg da uten problemer i de tilfellene? Det er jo bare å gå veldig forsiktig, samt ha på gode vintersko.

Anonymkode: 208d0...b4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er faktisk arbeidsgivers plikt å forebygge skader på arbeidsplassen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå begynner det å bli ganske nok og en sak som ikke trenger å være vanskelig er blitt et rør. 

Jobben er en del av et større bygg som har parkering rundt bygget og derav et greit areal å strø. Jeg skjønner at dette koster penger, samtidig som det er meget spesielt at de gir fullstendig f i om folk sklir og kræsjer. Vi har prøvd å si ifra flere ganger uten resultat til de som har ansvar for selve bygget.

Så er det sånn at min arbeidsgiver også gir blaffen i å sørge for at innkjøringen til vår del av bygget hvor det foregår leveranser blir strødd. Jeg skjønner jeg må minne hen på om å investere i en liten sandkasse så vi får strødd før leveranser. Hn har gitt faen å være en leder og sørge for dette selv, forrige gang jeg lurte på strøing for et par år siden fikk jeg som svar at det var for dyrt å sørge for strøing rundt hele bygget (3 sider). 

Jeg har null respekt igjen for denne gruppen mennesker som driter jevnt i sikkerheten til ansatte. 

har noen lignende erfaringer eller noen synspunkter? 

Har dere ikke en eller flere på HMS som kan sette ned en saktejobbende komite til å få sett på det, og om de er seriøse fikse det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bare lurer litt på hvordan man klarer seg fra sin egen innkjørsel til f.eks. postkassa. Det tar tid for brøytebilen å strø, så hvordan klarer man seg da uten problemer i de tilfellene? Det er jo bare å gå veldig forsiktig, samt ha på gode vintersko.

Anonymkode: 208d0...b4a

Kan bare snakke for meg selv her.

Vi både salter og strør

Skrevet

Det er eier av bygget som er ansvarlig om noen skader seg. De kan bli økonomisk ansvarlig om noen anlegger sak på det. Om det er noen som faller på isen eller noen som får en istapp i hodet

Anonymkode: 9c99e...e7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...