Gå til innhold

Ville dere gått til rettssak om dere ble mobbet på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenk at hele barndommen ble ødelagt pga grov mobbing på skolen og at du pga det er helt ufør med ptsd.

Ville du tatt saken til retten for å få oppreisning og oppmerksomhet rundt saken, eller ville belastningen og konsekvensene blitt for store? Ville du også navngitt mobberne som bevis i retten?

Anonymkode: 9a114...7d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig leit å høre at du har opplevd det ❤️

Tenker det avhenger av mye. Hvor lenge siden er det? Hva gjorde foreldrene dine? Hva gjorde skolen/kommunen? Fikk du hjelp i form av terapi? Hvor lenge pågikk det? 

Anonymkode: 32716...eb6

Skrevet

Hei jeg har nettopp vært i retten for langvarig psykisk og fysisk mobbing på barne og ungdskolen. Jeg seiret over kommunen og fikk erstatning. Har også kompleks Ptsd og mange andre psykiske lidelser. Har slitt hele livet dessverre. Lykke til.

Anonymkode: 8f390...e7b

• Liker 4
  • Hjerte 2
Gjest Ghostface
Skrevet

Jeg ble mobbet under hele skoletiden, men gjorde ikke noe med det.

Skrevet

Ja, det synes jeg man bør gjøre. Vi hadde to i klassen som ble mobbet. Jeg håper de tar saken videre.

Anonymkode: 277f4...90f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Synes flere burde gjøre det. Kanskje det hadde fått mobberne til å tenke seg om to ganger neste gang før de ødelegger livet til andre.

Anonymkode: 1592f...30b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes flere burde gjøre det. Kanskje det hadde fått mobberne til å tenke seg om to ganger neste gang før de ødelegger livet til andre.

tviler, siden det ikke er mobberne, men kommunen det går ut over

Anonymkode: 80aba...3c7

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville nok ikke gjort det, spesielt når det kommer ut i mediene og alt mulig. Tror det er ganske krevende, og ville heller prøvd å holde hodet løfta og vist alle hva jeg hadde fått til på tross av alt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Veldig leit å høre at du har opplevd det ❤️

Tenker det avhenger av mye. Hvor lenge siden er det? Hva gjorde foreldrene dine? Hva gjorde skolen/kommunen? Fikk du hjelp i form av terapi? Hvor lenge pågikk det? 

Anonymkode: 32716...eb6

Nå må jeg oppklare noen ting her. Jeg skrev dette innlegget fordi jeg har lest om folk som nærmest har blitt mobbet i hjel og gått til rettssak. Jeg har riktignok blitt mobbet selv, men ikke i en slik omfang. Jeg leste om en som hadde gått til sak mot Drangedal kommune pga dette. Ville dere gjort det samme om dere var i en slik situasjon eller bare latt det være? Man kan jo få en god erstatning men vet ikke hvor mye det hjelper i det store og det hele

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei jeg har nettopp vært i retten for langvarig psykisk og fysisk mobbing på barne og ungdskolen. Jeg seiret over kommunen og fikk erstatning. Har også kompleks Ptsd og mange andre psykiske lidelser. Har slitt hele livet dessverre. Lykke til.

Anonymkode: 8f390...e7b

Måtte du navngi mobberne for å få erstatning?

Jeg har selv blitt mobbet på skolen men ikke i en slik omfang at jeg kunne gått til sak mot noen.  Det er interessant å følge med på sakene som går i media.  Er det verdt det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om barn som starter sin mobbekarriere som syvåringer er i stand til å tenke seg om to ganger før de mobber?

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøvde, men fordi verken barne- eller ungdomsskolen hadde gjort jobben sin hadde jeg ingen skriftlige beviser. Og mamma, hun hadde brent opp alt hun hadde skrevet ned opp igjennom årene🙄 Elevmappen min eksisterte ikke når jeg prøvde å finne den i byarkivet, og ingen av skolene hadde noen som helst papirer på meg...

Anonymkode: 38dfa...ef1

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg prøvde, men fordi verken barne- eller ungdomsskolen hadde gjort jobben sin hadde jeg ingen skriftlige beviser. Og mamma, hun hadde brent opp alt hun hadde skrevet ned opp igjennom årene🙄 Elevmappen min eksisterte ikke når jeg prøvde å finne den i byarkivet, og ingen av skolene hadde noen som helst papirer på meg...

Hva gjelder som skriftlige beviser i slike saker?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville nok ikke gjort det, spesielt når det kommer ut i mediene og alt mulig. Tror det er ganske krevende, og ville heller prøvd å holde hodet løfta og vist alle hva jeg hadde fått til på tross av alt. 

Når man velger å gå til sak så kan også motparten grafse i livet ditt og velge ut ting som ikke er til fordel for deg selv. Så i tillegg til å ha en dyster mobbehistorie så kan andre ting som familieproblemer komme frem. Og det som de klarer å hente frem kan telle som bevis for at problemene på skolen hadde andre årsaker enn nettopp skolen.

• Liker 1
Skrevet

All dokumentasjon/mapper blir sendt til fjernarkiv. 
Mvh lærer

Anonymkode: e2fbc...40e

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva gjelder som skriftlige beviser i slike saker?

Vet ikke helt, men i elevmappen skal det finnes finnes bevis på ulike tiltak som ble satt i gang, og gjerne referater fra møter.

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

All dokumentasjon/mapper blir sendt til fjernarkiv. 
Mvh lærer

Anonymkode: e2fbc...40e

Ikke alltid… 

• Liker 1
Skrevet

Det ble aldri satt i gang noe hos meg. Da jeg sa noe, påsto mobberne at det var jeg som mobbet. Ord mot ord og null skriftlig. Hadde ikke vært noe vits. Sliter veldig i dag med sosiale relasjoner, men har jobb da. 

Anonymkode: 35298...36a

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 28.1.2022 den 20.52):

Jeg føler med deg og alle i den situasjonen. Mobbing setter uopprettelige spor.

Jeg ville absolutt gått til sak, TS, hvis du føler deg sterk nok til å stå i prosessen. Ingen skal oppleve det du har opplevd. Det er bare ikke rettferdig.❤️

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ble mobbet gjennom hele grunnskolen, noe som har satt sine spor i ettertid. Men kunne ikke ramle meg inn å gå til rettsak mot noen av den grunn. Alle gjorde så godt de kunne, de hadde bare ikke kunnskap nok på den tiden.

Anonymkode: 11a3b...ab0

• Liker 1
Skrevet

ble mobbet stygt på barneskolen. Skolen viste om for jeg fikk lov til  gå hjem 30 minutter før alle andre, etter flere episoder der jeg ble hevet i dynge med brennenesle. Det var den eneste tiltaket de gjorde. Jeg hadde gått til rettsak mot skolen, men siden jeg selv valgte å bli en av mobberne på ungdomskolen for å slippe å bli det selv. Har jeg ikke samvittighet til det 

Anonymkode: 6125c...db3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...