Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere med utvokst hjemmestrikk når dere ikke skal ha flere barn?

Har masse strikka tøy vi har fått i gave av ett nært familiemedlem, vi skal ikke ha flere barn så jeg ønsker å kvitte meg med det. Fikk inntrykk av at vedkommende ville jeg skulle ta vare på det. Men til hva? Kommende barnebarn om kanskje 20 år+? Det gidder jeg ikke.... så tenkte å levere det tilbake. Men føler det er litt frekt? What to do?

Anonymkode: 68056...822

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min familie hvor "alle" strikker, har ikke hjemmestrikk hatt annen status enn annet tøy - er det fravokst, arves det videre. Jeg kan ikke skjønne at ikke den som har lagt ned arbeid i det også vil sette mer pris på at det blir brukt videre enn at det gjemmes bort på loftet (og potensielt aldri ser dagens lys igjen, jmf Ingrid Sletten av Seljord...) :vetikke: 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg ville bare vært helt ærlig - å si noe ala «vi er kjempetakknemlig for all den fine strikken, men nå som den er for liten er vi usikre på hva vi skal gjøre. Vi skal ikke ha flere barn. Ikke har vi plass til å lagre det, og synes jo uansett det er synd om fint tøy ikke blir brukt. Er det greit for deg at vi gir det bort, eller vil du da heller ha det tilbake?»

… Også hadde jeg beholdt noen få plagg som «minne» til barnet om dette familiemedlemmet som strikket så mye til h*n. Det er også en måte å vise takknemlighet til giver på, at man ikke kvitter seg med absolutt alt. 

Anonymkode: 6e430...a88

• Liker 17
  • Hjerte 4
Skrevet

Kaster det. 🙊

Anonymkode: 48f6a...7d9

• Liker 1
Skrevet

Jeg er uenig i å kaste det. Jeg strikker mye, når klærne er for små kan de velge selv hva de vil gjøre med det (jeg håper ikke det ender i søppel om det ikke er ødelagt) men jeg vil ikke ha det tilbake :)

Anonymkode: 004ba...6eb

• Liker 8
Skrevet

Jeg strikker mye, og håper de jeg gir ting til ser på det som andre klær og gir det videre til noen andre når de er ferdige å bruke det. Jeg fikk spørsmål fra ei jeg hadde strikka en del til om jeg ville ha tilbake ting jeg hadde laget da siste barnet hadde brukt det, men jeg ba henne bare gi det videre. 

Anonymkode: 59e93...88e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kaster det. 🙊

Uforskammet. Håper du sier «nei takk» neste gang noen spør om du vil ha strikketøy. 

Anonymkode: defb4...8b2

• Liker 18
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kaster det. 🙊

Kaster du hjemmestrikka plagg som noen har brukt masse tid på å lage? 😓

Endret av nordlending
  • Liker 21
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Uforskammet. Håper du sier «nei takk» neste gang noen spør om du vil ha strikketøy. 

Gid a meg. 🙄 Ingen som spør. Har 39 luer fra første året. Vil på ingen måte ha det. Dessuten strikker jeg selv.

Skrevet
nordlending skrev (1 minutt siden):

Kaster du hjemmestrikka plagg som noen har brukt masse tid på å lage? 😓

Ja. Kaster det jeg selv har laget også.

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på hva det er...er det råfint, type strikket bunad eller veldig vakre/kompliserte ting så sparer jeg det til barnebarn eller gir det tilbake. "Vanlig" strikk blir stort sett slitt ut her.

Anonymkode: 3e4c5...ff8

Skrevet

Jeg har faktisk lagt det i en eske til mulig kommende barnebarn. Men nå har vi ikke fått så veldig mye, og det er heller ingen som har sagt noe om hva vi skal gjøre med det. Den ene av de som strikket er død, og det gjør at de strikkeplaggene betyr litt ekstra for meg. 

Hadde vi hatt veldig mye, hadde jeg solgt på finn, gitt bort eller aller helst gitt det videre til noen jeg brydde meg om. Og hvis ikke barna vil bruke det jeg tok vare på på sine eventuelle barn, blir jeg ikke fornærmet. Det handlet som sagt mest om mine følelser.

Anonymkode: 6f6e5...4ef

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gid a meg. 🙄 Ingen som spør. Har 39 luer fra første året. Vil på ingen måte ha det. Dessuten strikker jeg selv.

Hva du gjør med det du strikker selv driter jeg i, men å kaste noe andre har brukt mye tid på er ikke annet en ufint. Ikke at du bryr deg om det heller. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Kaster det. 🙊

Hvorfor gir du det ikke heller bort? Mange som vil ha strikketøy!

Anonymkode: 2b00f...fac

• Liker 8
Skrevet

Her har strikketøy fra jeg var liten og mannen var liten blitt spart på, og det er så koselig å få bruke det på neste generasjon. Setter stor pris på at det har blitt tatt godt vare på så vi kan få nytte av det❤️

Anonymkode: 52fd9...bc0

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva du gjør med det du strikker selv driter jeg i, men å kaste noe andre har brukt mye tid på er ikke annet en ufint. Ikke at du bryr deg om det heller. 

Tenker du at vi skal sitte med 100 strikkeplagg? Svigermor strikker hele dagen, hun gjør ikke annet. Du aner ikke hvor mye vi får.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor gir du det ikke heller bort? Mange som vil ha strikketøy!

Anonymkode: 2b00f...fac

Det er stress. Ta bilde, legge ut på Finn, bli kontaktet av ørten utlendinger for, diskutere opp og ned i mente om henting, deretter måtte geleide de fram for de evner ikke å bruke Google maps.

Nei takk. Det går rett i søppelet, mye lettere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tenker du at vi skal sitte med 100 strikkeplagg? Svigermor strikker hele dagen, hun gjør ikke annet. Du aner ikke hvor mye vi får.

Det er stress. Ta bilde, legge ut på Finn, bli kontaktet av ørten utlendinger for, diskutere opp og ned i mente om henting, deretter måtte geleide de fram for de evner ikke å bruke Google maps.

Neste gang får du gi det til noen som trenger det, Frivilligsentralen, krisesenteret eller noe sånt. Evt så får du be svigermor donere direkte dit selv.

Anonymkode: 27098...6f5

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Neste gang får du gi det til noen som trenger det, Frivilligsentralen, krisesenteret eller noe sånt. Evt så får du be svigermor donere direkte dit selv.

Anonymkode: 27098...6f5

Er som sagt mye lettere å bare hive det.

Skrevet

Dere har vel en fretexboks etc. i nærmiljøet? Doner det samtidig som du handler mat, vel! Trenger ikke å gi det bort på finn😅

Anonymkode: 310aa...8ee

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er som sagt mye lettere å bare hive det.

Du burde skamme deg. Virkelig.

• Liker 19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...