Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som er fryktelig demotivert for studier nå. Han har også funnet ut at han ikke ønsker å fortsette på bacheloren sin. Jeg tenker at det er greit - man har lov til å skifte mening når man er 19 år. MEN - jeg prøver nå å oppmuntre ham til å fullføre hele det første året, og ikke droppe ut midt i året. Han har strøket på en eksamen til jul, som da må tas opp. I tillegg til tre eksamener dette semesteret samt en praksisperiode. Jeg tenker at det er lurt for ham å få disse studiepoengene, slik at han evt kan bruke poengene til å "sette sammen" en annen utdannelse i ettertid.

Men hva skjer om han dropper ut nå? Mister han studiepoengene på de eksamenene han allerede har bestått? Hva skjer med studielån/stipend?

Noen som vet? 

Skrevet

Jeg droppet ut etter et halvt år. Jeg visste at det studiet ikke var for meg, så det var ikke noe poeng å fortsette.

Å få mer i studielån bare for å ta ferdig året syns jeg er tullete.

Når det gjelder lånekassa, så tror jeg man må ligge 60stp bak for å ikke få mer støtte, så det bør gå bra.

La han slutte nå, skaffe seg en liten jobb og tenke litt, så kan han begynne på’n igjen når han vet hva han vil :) 

Anonymkode: 303a3...ec7

• Liker 1
Skrevet

Det er vanskelig å si. Ja, han kunne fortsett til sommere samtidig som han tenkte på hva han vil gjøre videre. MEN hvis han er skikkelig ulykkelig, så er det ikke bare å "fortsette". 

Anonymkode: 53f88...6df

Skrevet

Han bør jo ta opp igjen den eksamenen som han strøk på for å få omgjort en del av lånet til stipend. Ellers syns jeg det bare er dumt å gå ferdig dette semesteret og få enda mer i studielån når det ikke er nødvendig. 

Anonymkode: 3e325...a84

• Liker 1
Skrevet

Vårsemesteret kan han melde seg opp til andre fag enn studiet han går krever. Da kan han velge noe han interesserer seg for mer.

Anonymkode: 54dd4...f46

• Liker 1
Skrevet

Jeg hoppet av mitt studie etter jul første året. Droppet da alle emnene jeg skulle tatt den våren, og tok i stedet åpne emner som jeg syntes hørtes spennende ut. Et emne i psykologi, et annet i matematikk osv. 

Så var fulltidsstudent, og hadde fullt lån fra lånekassen. 

Året etter begynte jeg på et nytt "skikkelig" studie. Noen av disse åpne emnene jeg hadde tatt, var relevante for den nye graden min, så dermed sto jeg fri til å velge andre fag jeg syntes var kjekke innimellom.

Jeg har aldri angra en dag på at jeg slutta på det første studiet. Men er også strålende fornøyd med at det å droppe studiet ikke gjorde at jeg også droppet det å være student. 

Anonymkode: 4808f...9b4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hoppet av mitt studie etter jul første året. Droppet da alle emnene jeg skulle tatt den våren, og tok i stedet åpne emner som jeg syntes hørtes spennende ut. Et emne i psykologi, et annet i matematikk osv. 

Så var fulltidsstudent, og hadde fullt lån fra lånekassen. 

Året etter begynte jeg på et nytt "skikkelig" studie. Noen av disse åpne emnene jeg hadde tatt, var relevante for den nye graden min, så dermed sto jeg fri til å velge andre fag jeg syntes var kjekke innimellom.

Jeg har aldri angra en dag på at jeg slutta på det første studiet. Men er også strålende fornøyd med at det å droppe studiet ikke gjorde at jeg også droppet det å være student. 

Ville også anbefalt denne løsningen. Var det jeg mente med innlegget over om det ikke var tydelig ;) 

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode råd og tilbakemeldinger!

Må spørre for å se om jeg skjønner hva dere mener: 

1. Han bør ta den eksamenen han strøk på, opp igjen? Uansett? 

2. Vil han få studiepoengene for det halvåret han har tatt (altså 30 studiepoeng) selv om han dropper ut nå? 

Skrevet
Nokia skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for gode råd og tilbakemeldinger!

Må spørre for å se om jeg skjønner hva dere mener: 

1. Han bør ta den eksamenen han strøk på, opp igjen? Uansett? 

2. Vil han få studiepoengene for det halvåret han har tatt (altså 30 studiepoeng) selv om han dropper ut nå? 

1. Det må være opp til ham. Man kan ikke ligge mer enn så og så langt bak mtp lånekassen. Men de teller studiepoeng, ikke emner. Så om han heller vil ta et annet emne, så skal det være helt ok for lånekassen. (Han har jo uansett ikke fullført noen grad, som jo hadde økt stipendandelen på lånet). Men sjekk gjerne dette med lånekassen. Ting kan ha endret seg siden jeg studerte. 

2. Han mister ikke studiepoeng nei. De poenga han har er hans. Dette er jo emner han har bestått. 😊

Skrevet

Han mister aldri studiepoengene. Ikke sikkert han noen gang får bruk for dem, men han beholder de uansett  :) 

Skrevet

Barnehagelærer? 

Anonymkode: e6afd...7ed

Skrevet

Han mister ikke studiepoengene, men bør ta den ene eksamenen han strøk (eller en annen eksamen) på for å de studiepoengene omgjort hos Lånekassen. Syns ikke han skal fortsette neste halvår hvis det går utover livskvaliteten hans.

Anonymkode: 28d2d...cc2

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vårsemesteret kan han melde seg opp til andre fag enn studiet han går krever. Da kan han velge noe han interesserer seg for mer.

Nei?

Anonymkode: 693bd...e82

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei?

Anonymkode: 693bd...e82

Joda, det går fint. 

Han har jo plass på universitetet. Og det er plenty av emner som ikke er forbeholdt at man går på visse studier. 

(Jeg gjorde dette selv også). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Joda, det går fint. 

Han har jo plass på universitetet. Og det er plenty av emner som ikke er forbeholdt at man går på visse studier. 

(Jeg gjorde dette selv også). 

Det er ikke alle som går på universitet - og siden vedkommende skal ut i praksis, ville jeg sagt at det høres mer ut som en høgskole - og det er ikke sikkert at mulighetene til å ta frie studiepoeng er de samme der... :)

Skrevet
MollyJones skrev (2 timer siden):

Det er ikke alle som går på universitet - og siden vedkommende skal ut i praksis, ville jeg sagt at det høres mer ut som en høgskole - og det er ikke sikkert at mulighetene til å ta frie studiepoeng er de samme der... :)

Du har helt rett - det er ikke universitet, men høyskole (barnehagelærer) Dermed et ganske spisset studie. 

Skrevet
Nokia skrev (3 timer siden):

Du har helt rett - det er ikke universitet, men høyskole (barnehagelærer) Dermed et ganske spisset studie. 

Da vil jeg si at det bare er å slutte - om man har et helt år, eller et halvt år med studie spiller ingen rolle om man uansett ikke har tenkt til å bruke det. 

Si ifra til lånekassen, slik at man ikke får lån resten av året (som ikke blir gjort om til stipend om ingen eksamener leveres inn). Også få seg en jobb. 

De studiepoengene han har fått beholder han - men om de er så nyttige når alt kommer til alt vet jeg ikke.

• Liker 1
Skrevet
Nokia skrev (3 timer siden):

Da er det bare å slutte. Ikke vits å bruke mer penger og tid på det. 

Anonymkode: 3e325...a84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...