Gå til innhold

Kan arbeidsgiver nekte arbeidstakere å ta vaksine før dagen før jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arbeidsgiver har helt siden første dose med korona krevd at arbeidstakere tar vaksine dagen før man har fri. Her i kommunen er det oftest vaksinetaking på fredager, så det gjelder i hovedsak arbeidshelger. 

Vi jobber helg hver 14 dag og dette er kommunal helsevesen. Ca alle har overholdt dette her, så sånn sett ikke noe problem. Men det jeg lurer på om vi på en måte skremmes til å ikke ta eller om ledelsen har hjemmel i noen lov her?

Anonymkode: e95ea...202

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Arbeidsgiver har helt siden første dose med korona krevd at arbeidstakere tar vaksine dagen før man har fri. Her i kommunen er det oftest vaksinetaking på fredager, så det gjelder i hovedsak arbeidshelger. 

Vi jobber helg hver 14 dag og dette er kommunal helsevesen. Ca alle har overholdt dette her, så sånn sett ikke noe problem. Men det jeg lurer på om vi på en måte skremmes til å ikke ta eller om ledelsen har hjemmel i noen lov her?

Dette er da fordi at de ikke ønsker noen egenmelding pg av vaksinen. 

Skrevet

Så sjefen har sagt "DU MÅ TA VAKSINEN MEN DU HAR KUN EN ÅPNING HVER ANDRE FREDAG TIL  Å TA DEN":hakeslepp:

Anonymkode: eb08f...df2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så sjefen har sagt "DU MÅ TA VAKSINEN MEN DU HAR KUN EN ÅPNING HVER ANDRE FREDAG TIL  Å TA DEN":hakeslepp:

Anonymkode: eb08f...df2

Korrekt. 

Skrevet

Nei, sjefen kan ikke bestemme når du skal ta vaksine. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du tar vaksine akkurat når det passer deg. Så svaret på spørsmålet er nei

Anonymkode: 672e1...4cd

• Liker 3
Skrevet

De kan ikke kreve det, men skjønner godt at de ber dere legge det opp slik. Det er vel nok sykefravær i helsevesenet som det er, dumt om folk er borte om de kan la være... 

Anonymkode: 1fda5...e9a

• Liker 1
Skrevet

De kan ikke kreve det, men jeg syntes nå man kan forsøke å det å legge det til før en fridag uansett. At alle vil ha fri så mye som mulig ødelegger mye i norsk arbeidsliv. 

Anonymkode: a323b...4e6

Skrevet

Nei, det kan de selfølgelig ikke. Ditt behov for å beskytte deg selv og din helse (i form av å ta en vaksine) kommer selvsagt før arbeidsgivers behov for å ha folk på jobb. Jeg blir sjokkert over å lese dette, faktisk.

Det virker også ulogisk fordi arbeidsgiver kan jo potensielt risikere at folk blir smittet fordi de går for lenge uten å ta vaksinen, og da blir de jo hvertfall lenge borte?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De kan ikke kreve det, men jeg syntes nå man kan forsøke å det å legge det til før en fridag uansett. At alle vil ha fri så mye som mulig ødelegger mye i norsk arbeidsliv. 

Man har ikke fri om man blir syk grunnet bivirkning etter vaksine. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hørte om noen som ikke ville ta vaksine fredag, fordi de var redd for å ødelegge helgen 😅🙄

Skrevet

Nei. Bare ta den ved første og beste ledige time. Du kan jobbe med bivirkninger, bare ta deg sammen. 

Anonymkode: ab4ee...569

Skrevet
Liljerød skrev (17 minutter siden):

Man har ikke fri om man blir syk grunnet bivirkning etter vaksine. 

I praksis blir det jo en fridag man ikke er på jobb hvis man må benytte egenmelding. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

I praksis blir det jo en fridag man ikke er på jobb hvis man må benytte egenmelding. 

Nei, en fridag er en dag man har fri til å gjøre hva man vil. En sykedag er en dag man er hjemme fordi man er for syk til å gjøre andre ting. Å kalle sykefravær for fri blir jo som å si at folk har ferie når de er på sykehus....

Jeg tar ikke vaksinen for å få "en fridag", jeg tar vaksinen for å unngå potensielt langvarig sykefravær.

Anonymkode: 2cb03...f56

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei.

Og om sjefen hadde sagt det hadde jeg nok spurt «er du komfortabel med at lokalavisen finner ut det?» 

Og så hadde jeg åpnet nisten min og spist og kost meg mens sjefen tok frem årer, redningsvest og påhengsmotor i forsøket på å formidle at det slett ikke var slik at de forventet at folk ikke tok vaksinen dagen før jobb! 

Anonymkode: 94552...ad3

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvorfor går du ikke til avisa med en sånn useriøs arbeidsgiver? Det finnes tydeligvis flere dørmatter som deg som lystrer arbeidsgiver der den er helt urimelig og tror arbeidsgiver har noe styringsrett utover hvordan og når du utfører arbeidet ditt. Det kunne vær til hjelp for dem at en slik arbeidsgiver fikk en notis i avisa.

Endret av kar90
Skrevet

Nei, det kan ikke arbeidsgiver nekte.

Men på det andre siden bør  arbeidstaker forsøke å unngå at legetimer og lignende kommer i arbeidstiden, hvis dette er mulig. 
https://lovdata.no/artikkel/lege-_og_tannlegebesok_i_arbeidstiden/24

Jeg tenker da at det er naturlig som arbeidstaker å forsøke å la være å ta vaksine rett før arbeidshelg. Det er jo spesielt vanskelig å finne noen vikarer på kort varsel til arbeidshelger. Så hvis man kan utsette å ta vaksinen i en uke, bør man gjøre det. Men kan man det ikke, så har ikke arbeidsgiver noe hen skulle ha sagt. 
Nå er det slett ikke sikkert man blir dårlig uansett, de fleste er fint i stand til å jobbe etter at de har tatt vaksine. 

Anonymkode: cb462...e77

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Med det rottekjøret som det også har blitt i store deler av arbeidslivet, tror jeg mange har behov for mest mulig fri. Er jo helt slutt på å ta naturlige kaffepauser og skravle. Samt har ca alt blitt fryktelig alvorlig på en måte, en skal holde på som en robot. Det er hardt for hodet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...