Gå til innhold

Vi bor sammen, nå skal hun plutselig flytte ut og ikke betale leie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å gjøre en lang historie kort; jeg og en venninne, som slettes ikke er venninner lengre, flyttet sammen i august. Hun var hos familien sin i jula, som bor langt unna. Og nå som hun har kommet hjem igjen sier hun at hun skal flytte ut, fordi hun har fått seg kjæreste der hun kommer fra, og da slipper hun å betale husleie her og kan bo hos han helt gratis! Og det må jo høres helt supert ut for henne, og ikke greit for meg på noen måte. Vi har skrevet en bindende kontrakt på 1 år, og hun sier hun kommer til å nekte å betale husleie hvis utleier krever det. Jeg har ikke råd til å betale for å bo her alene, og vet faktisk ikke hvilke rettigheter jeg har oppi dette?

Hva skjer om hun ikke betaler inn husleia? Og hva burde jeg evt si til utleier? Hilsen fortvilet jente 22

Anonymkode: 2f7de...840

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står hennes navn også på leiekontrakten? Kan hun gå med på å betale fram til du finner en annen å dele med? 

Anonymkode: fd88c...93b

• Liker 7
Skrevet

Hvis begge har skrevet under må hun betale, er det mulig å si opp så bør dere gjøre det evt. så blor det kortere tid å betale

• Liker 13
Skrevet

Kan ikke utleier kontakte henne? Hun tørr vel ikke være så tøff mot han/hun? 

Anonymkode: 794f6...632

• Liker 16
Skrevet

Da håper jeg at hun og har skrevet under på leiekontrakten? For en drittunge btw, skikkelig dårlig gjort.

• Liker 24
Skrevet

Hvis dere begge har signert så er det hennes ansvar og dekke sin halvdel, bare si til utleier at den andre leietakeren nekter å betale sin del av kaka og at du kommer ingen vei.

Anonymkode: 78abb...ef1

• Liker 22
Skrevet

Lei ut soverommet hennes fort som fy. Om begge står på kontrakten har hun oppsigelsestid som hun må overholde 

Anonymkode: bdf10...9ad

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For å gjøre en lang historie kort; jeg og en venninne, som slettes ikke er venninner lengre, flyttet sammen i august. Hun var hos familien sin i jula, som bor langt unna. Og nå som hun har kommet hjem igjen sier hun at hun skal flytte ut, fordi hun har fått seg kjæreste der hun kommer fra, og da slipper hun å betale husleie her og kan bo hos han helt gratis! Og det må jo høres helt supert ut for henne, og ikke greit for meg på noen måte. Vi har skrevet en bindende kontrakt på 1 år, og hun sier hun kommer til å nekte å betale husleie hvis utleier krever det. Jeg har ikke råd til å betale for å bo her alene, og vet faktisk ikke hvilke rettigheter jeg har oppi dette?

Hva skjer om hun ikke betaler inn husleia? Og hva burde jeg evt si til utleier? Hilsen fortvilet jente 22

Dersom hennes navn står på kontrakten kommer hun ikke unna. Da er det utleier som må kjøre mølla med å kreve henne for penger. 

Dersom det er hun som har kontrakten og du som leier "et rom" er det hun som blir avkrevd HELE leia. Da bør hun være veldig ålreit mot deg.

Dersom ditt navn står på kontrakten og dere to har en muntlig eller skriftlig avtale er det likevel slik ta hun må betale. Men da er det DU som må ta bryet med å kreve henne for penger. 

Det er slik at en ok løsning er at hun finner en som kan flytte inn i hennes sted. Men det er også slik at både du og utleier skal godta denne løsningen, og den eventuelle personen. Dere kan nekte, men det er i realiteten kun utleiehaiene som gjør dette..

Jeg foreslår at du skriver dette til henne i en e-post. Nekter hun plent for noe ansvar er den enkleste løsningen å ringe mammaen/pappaen hennes. Det er hennes foreldre som burde ha oppdratt henne til ansvar, og dermed ikke urimelig at de tar oppgaven med å forklare henne regler hun burde ha fått innprentet av dem før hun flyttet hjemmefra. Er foreldrene påregnelig samme typen folk så ringer du jushjelpen på studiestedet, eller jushjelpen i fagforeningen din for noen enkle innledende råd.

Anonymkode: c8477...164

• Liker 9
  • Nyttig 3
Gjest Villfisker
Skrevet

Har hun signert, må hun betale. Ta med kontrakten til forliksrådet du :) 

Skrevet

Takk for så gode svar jeg har fått her! Det setter jeg stor pris på :)
Vi har begge to skrevet under på kontrakten, jeg bare frykter at hun som flytter ut ikke kommer til å betale likevel, hva skjer da? Blir det utleier som må kreve de av henne? Kan utleier feks. ta husleien fra depositumspengene? (Vi har betalt 15 tusen hver i depositum som skal stå på en egen depositumskonto frem til den datoen vi har signert på)

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har begge to skrevet under på kontrakten, jeg bare frykter at hun som flytter ut ikke kommer til å betale likevel, hva skjer da? Blir det utleier som må kreve de av henne? Kan utleier feks. ta husleien fra depositumspengene? (Vi har betalt 15 tusen hver i depositum som skal stå på en egen depositumskonto frem til den datoen vi har signert på)

Ja han kommer til å ønske å ta depositumet, håper det står på en ordentlig depositumskonto?

varsle utleier snarest om saken og varsle den andre leieren om at hun er rettslig forpliktet til å betale ut tiden eller evt ut en oppsigelsestid

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja gå direkte til utleier og si at den andre leietakeren skal flytte og påstår at hun ikke skal betale ut kontrakten men at du ikke kan pådra deg hennes halvdel for det har ikke du mulighet til det er jo hennes ansvar. Be utleier prate med henne.

Anonymkode: 78abb...ef1

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Heldigvis har dere begge signert. Da er det utleier som må kreve henne for husleie, ikke du👍

Anonymkode: 61143...255

• Liker 17
Skrevet

Hun er tydeligvis så frekk (og dum) og tror det er du som må ordne opp for hennes rot. Da er det vel ganske tilfredsstillende for deg å vite at du ikke trenger å forholde deg til henne i det hele tatt, men at hun må gjøre opp med utleier. Hadde ærlig talt kost meg godt ved formuleringen av den mailen du nå kan skrive til henne. Greit å få realitetsorientert denne bortskjemte drittungen.

Anonymkode: 28527...6dd

• Liker 17
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Dersom begge har signert, har du ditt på det tørre. Da bare betaler du din del til huseier, og så må han/hun kreve inn av "venninna" di. Så hvis hun fortsatt nekter da, må huseier ta hennes del av depositumet, i verste fall blir hun anmeldt.

Endret av Anonymus Notarius
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Dette blir ikke ditt problem. Men hennes og utleier. Hun kommer ikke til å få tilbake depositumpengene sine om hun misligholder husleien. 

Skrevet

Dette trenger ikke du å tenke på. Det blir mellom henne og husverten. Hun må si opp sin del av avtalen. 

Anonymkode: db3a8...9fb

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Heldigvis har dere begge signert. Da er det utleier som må kreve henne for husleie, ikke du👍

Anonymkode: 61143...255

Så enkelt er det ikke, men kan håpe utleier er ok:

Når alle leietakerne undertegner den samme leiekontrakten blir de solidarisk ansvarlige. Dette betyr at de hefter en for alle, alle for en. Utleier kan i en slik situasjon velge hvem han vil rette et eventuelt krav mot. Dette innebærer videre at den enkelte leietaker er ansvarlig overfor utleier uavhengig av avtale med de øvrige leietakerne om kostnadsfordeling.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette trenger ikke du å tenke på. Det blir mellom henne og husverten. Hun må si opp sin del av avtalen. 

Anonymkode: db3a8...9fb

Så enkelt er det ikke

leiekontrakten.

Når alle leietakerne undertegner den samme leiekontrakten blir de solidarisk ansvarlige. Dette betyr at de hefter en for alle, alle for en. Utleier kan i en slik situasjon velge hvem han vil rette et eventuelt krav mot. Dette innebærer videre at den enkelte leietaker er ansvarlig overfor utleier uavhengig av avtale med de øvrige leietakerne om kostnadsfordeling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finn noen andre å dele dette med, men dette bør du ta opp med huseier uansett. 

Anonymkode: 8862e...441

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...