AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #1 Skrevet 28. januar 2022 Dere som er adjunkt eller lektor, hva gjør dere når dere mistenker at foreldre hjelper for mye? Jeg er relativt ny som lærer. Jeg har sett en god del plagiat fra elever, men for første gang er jeg bombesikker på at en elevs far gjør store deler av arbeidet til eleven. Jeg har fått høre fra andre lærere at de mistenker det samme. Hva skal man gjøre i den situasjonen? Anonymkode: cc844...cf3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #2 Skrevet 28. januar 2022 Jeg har ikke då mye erfaring med det selv, men har mistenkt enkelte for det samme. Jeg har da passet på å ha skriftlige oppgaver som kun skrives i løpet av en økt på skolen. Da får du sett hva eleven selv kan. Eventuelt snakk med eleven om det. De er ofte ærligere enn man skulle tro. Anonymkode: 46b39...954 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #3 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke då mye erfaring med det selv, men har mistenkt enkelte for det samme. Jeg har da passet på å ha skriftlige oppgaver som kun skrives i løpet av en økt på skolen. Da får du sett hva eleven selv kan. Eventuelt snakk med eleven om det. De er ofte ærligere enn man skulle tro. Anonymkode: 46b39...954 Det er på grunn av det eleven leverer på skolen at jeg mistenker dette. Jeg får fortsette å passe på at mye av arbeidet som teller mest gjøres på skolen. 🤔 Det er veldig frustrerende. Jeg må nesten ta det opp med de andre lærerne neste gang vi har møte. Elevene skal få standpunktkarakter av meg i år, i tillegg til at de kanskje kommer opp til eksamen. Anonymkode: cc844...cf3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #4 Skrevet 28. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Dere som er adjunkt eller lektor, hva gjør dere når dere mistenker at foreldre hjelper for mye? Jeg er relativt ny som lærer. Jeg har sett en god del plagiat fra elever, men for første gang er jeg bombesikker på at en elevs far gjør store deler av arbeidet til eleven. Jeg har fått høre fra andre lærere at de mistenker det samme. Hva skal man gjøre i den situasjonen? Anonymkode: cc844...cf3 Foreldre som gjør leksene for barna sine??? Serr?? Anonymkode: 0f998...3f4 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #5 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Foreldre som gjør leksene for barna sine??? Serr?? Anonymkode: 0f998...3f4 Det er ikke vanlige lekser det er snakk om, det er innlevering med karakter. Barnet går på videregående, så den type juks er alvorlig. Anonymkode: cc844...cf3 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #6 Skrevet 28. januar 2022 Som lærer i ungdomsskolen så har jeg faktisk tatt elever, eller strengt tatt foreldrene i nettopp dette. Dette ble avslørt ved at vi rett og slett hadde "fagsamtale" om innleveringen, dvs eleven måtte muntlig fortelle hva innleveringen handlet om. Kom fort frem at eleven slettes ikke visste så mye om sin egen innlevering, og erkjente at hen ikke hadde skrevet denne selv. Den største bakdelen med dette er jo egentlig at foreldrene syr puter under armene på barnet, for de vil møte motgang på dette på et eller annet tidspunkt - første gang vil gjerne være eksamen når de møter på oppgaver de ikke vil mestre, og får karakter deretter, som ikke står i stil med egen standpunkt. Og foreldrene kan jo ikke skrive alle oppgaver gjennom videre studier.. man har da tillært seg en ekstremt dårlig studieteknikk (eller ingen teknikk..). Anonymkode: 0a203...aee 7 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #7 Skrevet 28. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er ikke vanlige lekser det er snakk om, det er innlevering med karakter. Barnet går på videregående, så den type juks er alvorlig. Anonymkode: cc844...cf3 Skjønner, men det er fucked up med foreldre som gjør lekser for barn sine. Er overrasket. Anonymkode: 0f998...3f4 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #8 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner, men det er fucked up med foreldre som gjør lekser for barn sine. Er overrasket. Anonymkode: 0f998...3f4 Ja, de gjør ikke barnet noen tjenester. For det første lærer ikke barnet noe, og hvis barnet slipper unna med det og kommer inn på studier på grunn av karakterene sine, vil barnet slite noe forferdelig. Det er uetisk og urettferdig mot dem som gjør det de skal, og det lærer ikke barnet noe. Anonymkode: cc844...cf3 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #9 Skrevet 28. januar 2022 Dropp mye hjemmeoppgaver, ha heller innleveringer som gjøres i skoletiden. Og som en annen nevner over, spør ut eleven muntlig og konfronter om de ikke kan materialet i oppgaven. Anonymkode: 3a568...5e3 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #10 Skrevet 28. januar 2022 Jeg tenker at det mest naturlige er bare å bruke noen få timer på i ligge i buskene utenfor huset til foreldrene med et periskop, og så sprette opp og skrike A-HA! når du ser at faren sitter og skriver noe. Hvis ikke det funker så vet ikke jeg altså. 🤷♀️ Anonymkode: 2e6de...700 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #11 Skrevet 28. januar 2022 Oppgaver skrives på skolen, med stengt internett og innlevering av mobiltelefoner. Ellers prøver og fagsamtaler Anonymkode: b0574...a10
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #12 Skrevet 28. januar 2022 Hvilket fag underviser du i? Er det norsk, så kan du fint avholde økter på skolen der alle må skrive den. Anonymkode: 5a737...955
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #13 Skrevet 30. januar 2022 Jeg hadde også flere sånne med-elever når jeg gikk på videregående. Studenter som viss nok hadde skrevet en helt fantastisk rapport, med flott fremside, skrevet en hel haug med Informasjon, og til og med limt inn bilder / statistikk, og så videre. Men hver eneste forbanna gang disse studentene faktisk skulle holde en fremføring foran alle de andre i klassen, så visste de absolutt null og niks om temaet de skulle snakke om. De visste ikke en gang helt grunnleggende datoer eller lignende. For eksempel hvis noen skulle holde et foredrag om ett eller annet land. Så visste de ikke en gang hvem som var president / statsminister for det landet, eller noe som helst informasjon. Fakta som de selvfølgelig burde ha visst om - hvis de faktisk hadde funnet frem til all denne informasjonen i rapporten deres selv, og hadde skrevet denne "rapporten" deres på egen hånd. Anonymkode: 7164e...f93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå