summer25 Skrevet 21. oktober 2005 #1 Skrevet 21. oktober 2005 Før jeg skriver under leiekontrakt... Huseier vil inngå avtale på ett år, med gjensidig oppsigelse på 3 måneder. Kan jeg si opp avtalen før det har gått ett år?
Smørblomsten Skrevet 21. oktober 2005 #2 Skrevet 21. oktober 2005 LITT usikker på det...Sjekk ut på www.dinepenger.no Der tror jeg det skal stå noe om loven av en slik kontrakt, evt www.forbrukerombudet.no Men spør evt huseier da vel, om dere kan komme til enighet HVIS det skulle skje at du må flytte innen 1 år...F.eks ved at du finner en ny til å flytte inn som huseier godtar e.l.
Gjest baby-E Skrevet 21. oktober 2005 #3 Skrevet 21. oktober 2005 tror ikke du kan si opp før da....eller det vil si, siden oppsigelsestiden er på ett år, tror jeg du kan si opp tre mnd før det har gått et år.. Slik er det hvertfall her vi bor.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2005 #4 Skrevet 21. oktober 2005 Hm, jeg trodde det var slik at selv om kontrakten er på ett år så kan man si opp før den tid...? Jeg har kontrakt her jeg bor på tre år, men da jeg, huseier og megler møttes sa jeg at det muligens bare blir ett år. Og da var det bare å si opp før den tid (jeg skal ha et nytt sted fra 1. juli trolig, og kontrakten ble skrevet fom 1. septemer i år)
Nutmeg Skrevet 21. oktober 2005 #5 Skrevet 21. oktober 2005 (endret) Det er vel slik at du kan si opp etter 3 mnd,og utleier kan si deg opp etter 3 mnd om du bryter reglene, men kontrakten kan ikke fornyes før det er gått et år. Etter 1 år vil vel du og utleier sammen vurdere om begge er interessert i å fornye kontrakten. Endret 21. oktober 2005 av Nutmeg
Gjest 1030 Skrevet 22. oktober 2005 #6 Skrevet 22. oktober 2005 Ja, du kan si opp leieavtalen med 3 måneders varsel. Avtalen må, dersom du ønsker å bli boende lenger enn et år, fornyes før den går ut. Dersom du blir boende lenger enn et år uten å fornye leieavtalen går den automatisk over til å være en tids-ubestemt avtale. Dersom huseier IKKE selv bor i huset kan han ikke tilby årskontrakt, men han må da skrive en avtale over 3 år. (Vi leier selv ut med en slik tidbestemt avtale med gjensidig oppsigelsesfrist og har lest gjeldende lover grundig...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå