AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #21 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har begge særkullsbarn og skal ha særeie på verdiene vi bringer inn i ekteskapet. Vil dette påvirke ektefellearv i noen tilfeller? At vi ikke vil kunne arve hverandre? Anonymkode: 4d6d0...128 Hvorfor spør du om slik her,egentlig.....spør google,så kan du lese arveloven og få korrekt svar,fremfor her som folk sitter og tipper på hvordan reglene er. Anonymkode: 8a096...e84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #22 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og hvis du leser på denne siden, ser du at det fult mulig å gi avkall på fremtidig arv. Det står veldig tydelig at man kan si fra seg arv til ektefelle mens den er i live. https://www.familierettsadvokater.no/arv/avkall-pa-arv/#1 Anonymkode: f0da6...c83 Noe som jeg også nevner over, se innlegg 15. Jeg vil bare at personen jeg diskuterer med selv skal forklare hvordan dette ble gjort. For så langt har hun vist til særeie, som ikke har noe som helst med arv å gjøre. Fremtidsfullmakt, som kun gjelder når man er i livet, og i praksis er det motsatte av å ville beskytte egne barn fremfor en ny ektefelle. Og testamente, som ikke kan regulere pliktdelsarv. Anonymkode: 4b7c5...918 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #23 Del Skrevet 28. januar 2022 Her forstår jeg det slik at dersom jeg skulle gitt avkall på fremtidig arv, vil arven gå videre til mine barn slik at arven da uansett ville gått til «min side»? ts Anonymkode: 4d6d0...128 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #24 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her forstår jeg det slik at dersom jeg skulle gitt avkall på fremtidig arv, vil arven gå videre til mine barn slik at arven da uansett ville gått til «min side»? ts Anonymkode: 4d6d0...128 Dette er det jeg har prøvd å si flere ganger i tråden, men har blitt motsagt. Men vi har gjort det. Jeg og mannen min har frasagt oss fremtidig arv etter hverandre til fordel for barna. Dette er gjort hos advokat. Anonymkode: f0da6...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #25 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Her forstår jeg det slik at dersom jeg skulle gitt avkall på fremtidig arv, vil arven gå videre til mine barn slik at arven da uansett ville gått til «min side»? ts Anonymkode: 4d6d0...128 Hvis du gir avkall på arv etter din mann, går jo ikke dette til din side/dine barn da de ikke har arverett etter mannen din. Da blir arven etter din mann på hans side og til hans barn. Hvis du derimot frasier deg arven etter din mor eller bestemor vil arven gå videre til barna dine. Anonymkode: f0da6...c83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #26 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du gir avkall på arv etter din mann, går jo ikke dette til din side/dine barn da de ikke har arverett etter mannen din. Da blir arven etter din mann på hans side og til hans barn. Hvis du derimot frasier deg arven etter din mor eller bestemor vil arven gå videre til barna dine. Anonymkode: f0da6...c83 Det er ikke det som står. Det står at dersom arvtaker, altså jeg, har barn så vil arven gå videre til barna. Det står ikke at arven vil gå videre til avdødes barn. Anonymkode: 4d6d0...128 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #27 Del Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er ikke det som står. Det står at dersom arvtaker, altså jeg, har barn så vil arven gå videre til barna. Det står ikke at arven vil gå videre til avdødes barn. Anonymkode: 4d6d0...128 Dette blir for dumt og nå tror jeg du tuller med meg. Dine barn må ha arverett for å arve. Og de har ikke arverett etter din mann. Det er bare å sjekke med en advokat. Hvis du som har arverett etter mannen din sier den i fra deg går det til hans barn, dette kan jeg garantere deg. Dette var grunnen til at vi sa i fra oss arvene etter hverandre for å sikre at de av barna som hadde gjenlevende forelder ikke skulle bli den vinnende part. Og de som mistet sin forelder ble den tapende part. Anonymkode: f0da6...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #28 Del Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette blir for dumt og nå tror jeg du tuller med meg. Dine barn må ha arverett for å arve. Og de har ikke arverett etter din mann. Det er bare å sjekke med en advokat. Hvis du som har arverett etter mannen din sier den i fra deg går det til hans barn, dette kan jeg garantere deg. Dette var grunnen til at vi sa i fra oss arvene etter hverandre for å sikre at de av barna som hadde gjenlevende forelder ikke skulle bli den vinnende part. Og de som mistet sin forelder ble den tapende part. Anonymkode: f0da6...c83 "§ 74.Avkall på arv En arving kan gi helt eller delvis avkall på fremtidig eller falt arv. Arv som det er gitt avkall på, fordeles som om arvingen var død før arvelateren. En ektefelle eller samboer kan gi avkall på retten til uskifte. Avkall på fremtidig arv gis overfor arvelateren. Avkall på falt arv gis overfor dødsboet. Avkall på arv etter den førstavdøde ektefellen eller samboeren kan gis overfor den lengstlevende i uskifte." Anonymkode: e63b2...aa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #29 Del Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette blir for dumt og nå tror jeg du tuller med meg. Dine barn må ha arverett for å arve. Og de har ikke arverett etter din mann. Det er bare å sjekke med en advokat. Hvis du som har arverett etter mannen din sier den i fra deg går det til hans barn, dette kan jeg garantere deg. Dette var grunnen til at vi sa i fra oss arvene etter hverandre for å sikre at de av barna som hadde gjenlevende forelder ikke skulle bli den vinnende part. Og de som mistet sin forelder ble den tapende part. Anonymkode: f0da6...c83 Vi leser tydeligvis dette veldig forskjellig, og jeg tuller ikke med deg. Ordlyden er tydelig etter mitt skjønn, og det står at arvtakers barn arver dersom arvtaker gir avkall på arv. Videre står det at dersom arvtaker (meg eller min mann i dette tenkte tilfellet) ikke har barn fordeles arv mellom søsken eller andre livsarvinger dersom ikke den avdøde har skrevet noe annet i testamentet. Det er ikke nevnt noen sted at disse barna er særkullsbarn, ergo er det arvtagers barn det refereres til, ikke avdødes evt barn. Anonymkode: 4d6d0...128 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #30 Del Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette blir for dumt og nå tror jeg du tuller med meg. Dine barn må ha arverett for å arve. Og de har ikke arverett etter din mann. Det er bare å sjekke med en advokat. Hvis du som har arverett etter mannen din sier den i fra deg går det til hans barn, dette kan jeg garantere deg. Dette var grunnen til at vi sa i fra oss arvene etter hverandre for å sikre at de av barna som hadde gjenlevende forelder ikke skulle bli den vinnende part. Og de som mistet sin forelder ble den tapende part. Anonymkode: f0da6...c83 Nei, dine barn har ikke arverett etter din mann, men de har arverett etter deg. Hvis du frasier deg arven går den videre til dine barn. Man kan ikke frasi seg arv på andres vegne. Anonymkode: 84db8...151 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #31 Del Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, dine barn har ikke arverett etter din mann, men de har arverett etter deg. Hvis du frasier deg arven går den videre til dine barn. Man kan ikke frasi seg arv på andres vegne. Anonymkode: 84db8...151 Her må nok noen sjekke fakta. Så lenge barna til ts ikke har arverett etter mannen til ts, vil ikke arven hun frasier seg gå til hennes barn. Så lenge hun ikke arver mannen sin, og barna ikke har arverett etter sin stefar, gir hun heller ikke fra seg arven til barna sine. ( noe som du riktig sier ikke går) You see? Hun kan faktisk ikke ta i fra noen arv de ikke har krav på. Men som tidligere sagt, hvis ts frasier seg arven etter moren eller faren sin, besteforeldre osv så vil arven etter den gå til neste ledd som er barna hennes. Artikkelen er noe mangelfull og tar ikke for seg problemstillingen til ts, Jeg kan ikke helt se for meg at ts mener hun kan si i fra arven, og for alvor tror at barna hennes arver sin stefar når han dør. Eller omvendt. At barna til mannen arver henne når hun dør hvis mannen sier i fra seg arven. Anonymkode: f0da6...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå