AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #1 Del Skrevet 28. januar 2022 Vi har begge særkullsbarn og skal ha særeie på verdiene vi bringer inn i ekteskapet. Vil dette påvirke ektefellearv i noen tilfeller? At vi ikke vil kunne arve hverandre? Anonymkode: 4d6d0...128 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #2 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har begge særkullsbarn og skal ha særeie på verdiene vi bringer inn i ekteskapet. Vil dette påvirke ektefellearv i noen tilfeller? At vi ikke vil kunne arve hverandre? Anonymkode: 4d6d0...128 Poenget med særeie er jo at man ikke arver hverandre. Har man særkullsbarn er dette den mest rettferdige ordningen. Barna dine arver dine verdier, barna hans andre veien. Dør du før han så får barna dine din del, og han arver ikke deg og motsatt. Hadde dere ikke hatt særeie, vill han har arvet deg på lik linje med dine barn, resultatet blir da at barna hans blir vinnerne når de igjen arver han. Vi har særkullsbarn og særeie for at det skal bli rettferdig for barn, og vi arver selvfølgelig ikke hverandre. Anonymkode: f0da6...c83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #3 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Poenget med særeie er jo at man ikke arver hverandre. Har man særkullsbarn er dette den mest rettferdige ordningen. Barna dine arver dine verdier, barna hans andre veien. Dør du før han så får barna dine din del, og han arver ikke deg og motsatt. Hadde dere ikke hatt særeie, vill han har arvet deg på lik linje med dine barn, resultatet blir da at barna hans blir vinnerne når de igjen arver han. Vi har særkullsbarn og særeie for at det skal bli rettferdig for barn, og vi arver selvfølgelig ikke hverandre. Anonymkode: f0da6...c83 Feil. Ektefelle har krav på 1/4 uansett om de har felles- eller særeie og retten til minstearv kan ikke forandres ved testamente. https://www.advokatsmart.no/guide/arverett-ektefelle Anonymkode: 84db8...151 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #4 Del Skrevet 28. januar 2022 Særeie har ikke noe å si for arv. Man har uansett arvelov, og pliktdelsarv. Anbefaler alltid testamente. Men om man vil unngå arv og la alt gå til barn er eneste mulighet å ikke gifte seg. Anonymkode: 4b7c5...918 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #5 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Feil. Ektefelle har krav på 1/4 uansett om de har felles- eller særeie og retten til minstearv kan ikke forandres ved testamente. https://www.advokatsmart.no/guide/arverett-ektefelle Anonymkode: 84db8...151 Dette må være feil. Jeg har nylig gjort dette hos advokat. Man arver ikke hverandre hvis man har særeie. Man kan Velge om særeie kun skal gjelde ved skilsmisse og ikke død ved å skrive et testamente. Anonymkode: f0da6...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #6 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Poenget med særeie er jo at man ikke arver hverandre. Har man særkullsbarn er dette den mest rettferdige ordningen. Barna dine arver dine verdier, barna hans andre veien. Dør du før han så får barna dine din del, og han arver ikke deg og motsatt. Hadde dere ikke hatt særeie, vill han har arvet deg på lik linje med dine barn, resultatet blir da at barna hans blir vinnerne når de igjen arver han. Vi har særkullsbarn og særeie for at det skal bli rettferdig for barn, og vi arver selvfølgelig ikke hverandre. Anonymkode: f0da6...c83 🙈 Og derfor får man satt opp avtaler hos advokat... I stedet for å spørre på KG. Anonymkode: 4b7c5...918 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #7 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette må være feil. Jeg har nylig gjort dette hos advokat. Man arver ikke hverandre hvis man har særeie. Man kan Velge om særeie kun skal gjelde ved skilsmisse og ikke død ved å skrive et testamente. Anonymkode: f0da6...c83 Om du googler finner du utelukkende ulike varianter av dette; Dersom avdøde har barn, har avdødes ektefelle krav på ¼ av nettoverdiene avdøde etterlater seg. Ektefellens arverett gjelder uavhengig av hvilken formuesordning ektefellene har avtalt, dvs. felleseie eller særeie. Resten av arven fordeles etter loven likt mellom avdødes barn/livsarvinge Den eneste måten dere kan unngå å arve hverandre på er om den som sitter igjen frivillig sier fra seg arv etter dødsfallet. Anonymkode: 4b7c5...918 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #8 Del Skrevet 28. januar 2022 Har nettopp vært igjennom dette da ene forelderen min døde. H*n hadde særeie på huset og vi søsken skulle arve likt. Min steforelder som satt igjen arvet 1/4 av huset og vi søsken delte resten. Siden de var gift, så har gjenlevende krav på 1/4 av verdiene. Anonymkode: cc574...e27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #9 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Særeie har ikke noe å si for arv. Man har uansett arvelov, og pliktdelsarv. Anbefaler alltid testamente. Men om man vil unngå arv og la alt gå til barn er eneste mulighet å ikke gifte seg. Anonymkode: 4b7c5...918 Det er fult mulig å si i fra seg arv på forhånd ved en fremtidsfullmakt/testamente selv om man er gift. Anonymkode: f0da6...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #10 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du googler finner du utelukkende ulike varianter av dette; Dersom avdøde har barn, har avdødes ektefelle krav på ¼ av nettoverdiene avdøde etterlater seg. Ektefellens arverett gjelder uavhengig av hvilken formuesordning ektefellene har avtalt, dvs. felleseie eller særeie. Resten av arven fordeles etter loven likt mellom avdødes barn/livsarvinge Den eneste måten dere kan unngå å arve hverandre på er om den som sitter igjen frivillig sier fra seg arv etter dødsfallet. Anonymkode: 4b7c5...918 Nei, det får å si i fra seg arv på forhånd ved fremtidsfullmakt/tesamente. Anonymkode: f0da6...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #11 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Poenget med særeie er jo at man ikke arver hverandre. Har man særkullsbarn er dette den mest rettferdige ordningen. Barna dine arver dine verdier, barna hans andre veien. Dør du før han så får barna dine din del, og han arver ikke deg og motsatt. Hadde dere ikke hatt særeie, vill han har arvet deg på lik linje med dine barn, resultatet blir da at barna hans blir vinnerne når de igjen arver han. Vi har særkullsbarn og særeie for at det skal bli rettferdig for barn, og vi arver selvfølgelig ikke hverandre. Anonymkode: f0da6...c83 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det får å si i fra seg arv på forhånd ved fremtidsfullmakt/tesamente. Anonymkode: f0da6...c83 Sikker på at du er enig med deg selv? Og sikker på hvilke avtaler dere har på plass? Du surrer mye med begrepene her. Særeie har absolutt ingen betydning for hvem som arver. Anonymkode: 4b7c5...918 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #12 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er fult mulig å si i fra seg arv på forhånd ved en fremtidsfullmakt/testamente selv om man er gift. Anonymkode: f0da6...c83 Nei. "§ 10.Inngrep i ektefellens arverett ved testament Ektefellens rett til arv etter §§ 8 og 9 kan begrenses ved testament bare hvis han eller hun har fått kunnskap om testamentet før arvelaterens død. Vilkåret om at ektefellen må ha fått kunnskap om testamentet, gjelder ikke hvis det var umulig eller urimelig vanskelig å varsle ektefellen om testamentet. Et beløp tilsvarende seks ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet kan ikke fratas ektefellen ved testament. Etterlater arvelateren seg livsarvinger, er beløpsgrensen etter første punktum fire ganger folketrygdens grunnbeløp." Anonymkode: 84db8...151 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #13 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Sikker på at du er enig med deg selv? Og sikker på hvilke avtaler dere har på plass? Du surrer mye med begrepene her. Særeie har absolutt ingen betydning for hvem som arver. Anonymkode: 4b7c5...918 Ok, da tok jeg feil angående særeie. Men vi har sagt i fra oss arvene etter hverandre, det vet jeg. Alt er gjort hos advokat. Vi har skrevet fremtidsfullmakt og testamente. Og vi arver ikke hverandre. Det er ikke mulig å ta i fra noen arv, men det er mulig i si i fra seg arv, og det man man gjøre selv om begge lever. Hvis ikke har advokaten driti på draget her. Anonymkode: f0da6...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #14 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok, da tok jeg feil angående særeie. Men vi har sagt i fra oss arvene etter hverandre, det vet jeg. Alt er gjort hos advokat. Vi har skrevet fremtidsfullmakt og testamente. Og vi arver ikke hverandre. Det er ikke mulig å ta i fra noen arv, men det er mulig i si i fra seg arv, og det man man gjøre selv om begge lever. Hvis ikke har advokaten driti på draget her. Anonymkode: f0da6...c83 Har selv fremtidsfullmakt. En fulltidsfullmakt regulerer hvem som har hvilke rettigheter om du ikke lenger er i stand til å ta valg på egne vegne, og brukes for å hindre at overformynderiet trer inn. Så lenge du er i livet. Denne opphører ved dødsfall. Det eneste du har gjort er å gi partneren fulle rettigheter i forhold til dine penger. Noe dine øvrige innlegg tyder på at du på ingen måte ønsker? Anonymkode: 4b7c5...918 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #15 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ok, da tok jeg feil angående særeie. Men vi har sagt i fra oss arvene etter hverandre, det vet jeg. Alt er gjort hos advokat. Vi har skrevet fremtidsfullmakt og testamente. Og vi arver ikke hverandre. Det er ikke mulig å ta i fra noen arv, men det er mulig i si i fra seg arv, og det man man gjøre selv om begge lever. Hvis ikke har advokaten driti på draget her. Anonymkode: f0da6...c83 Men, hint; det finnes en veldig snever måte å si fra seg arv på, som er bedre regulert i ny lov per 01.01.21. Men dessverre likevel raskt å overstyre om ikke alle formelle prosesser er fulgt. Jeg blir bare særdeles bekymret når du begynner å blande inn alle mulige andre begreper og erklæringer som ikke har noe med arv å gjøre overhodet. Så uavhengig av om advokaten har klart å regulere dette enkle forholdet eller ikke. Så ville jeg verken stolt på deg selv, ektefelle, eller advokat. Gitt hvor mye du har avtalt uten å egentlig forstå hva det innebærer. Ektepakt, blant annet, har du ikke nevnt med et ord. Mens fremtidsfullmakt, som er det siste jeg ville prioritert med en ny partner (den ville jeg heller gitt til foreldre eller voksne barn, eller bare latt overformynderiet ta jobben), og som ikke har det døyt med arv å gjøre, den omtaler du i innlegg etter innlegg. Anonymkode: 4b7c5...918 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #16 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har selv fremtidsfullmakt. En fulltidsfullmakt regulerer hvem som har hvilke rettigheter om du ikke lenger er i stand til å ta valg på egne vegne, og brukes for å hindre at overformynderiet trer inn. Så lenge du er i livet. Denne opphører ved dødsfall. Det eneste du har gjort er å gi partneren fulle rettigheter i forhold til dine penger. Noe dine øvrige innlegg tyder på at du på ingen måte ønsker? Anonymkode: 4b7c5...918 Dette er ikke riktig, for jeg vet at jeg vi har fraskrevet arven til hverandre. Noe som helt klart var hensikten. Joda kan hende jeg blander begreper, men dette er altså noe jeg er veldig sikker på. Ungene har fått sine eksemplar av dette. Jeg er ferdig med diskusjonen, det var ikke dette ts spurte om. Anonymkode: f0da6...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #17 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er ikke riktig, for jeg vet at jeg vi har fraskrevet arven til hverandre. Noe som helt klart var hensikten. Joda kan hende jeg blander begreper, men dette er altså noe jeg er veldig sikker på. Ungene har fått sine eksemplar av dette. Jeg er ferdig med diskusjonen, det var ikke dette ts spurte om. Anonymkode: f0da6...c83 Det er dessverre helt riktig. Er selv jurist, og brukte likevel familieadvokat for disse dokumentene. Og har også veiledet flere familiemedlemmer med tanke på hva innholdet i en fremtidsfullmakt bør være. Da det er forhold som kjøp og salg av egen bolig , gaver til barn, nivå medisinsk behandling, som er veldig viktig, men nødvendigvis ikke kommer med selv om man bruker en dyktig advokat. Jeg er ikke ute etter diskusjon. Men basert på hva du skriver, sett mot hva dine ønsker er, ville jeg virkelig gått gjennom de avtalene du har inngått og hensikten. Men her og nå, viktigere enn arv; om du har voksne barn, hvorfor er fremtidsfullmakt tegnet mellom deg og mannen? Hvorfor gi han full råderett til dine midler, når dere ellers har et så sterkt ønske om å holde denne delen av samlivet separat? Selv mine foreldre som har vært sammen i 40 år har barna som sine representanter, da de selv blir eldre, og vet at vi etterhvert vil være best egnet til å ivareta deres interesser. Anonymkode: 4b7c5...918 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #18 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er dessverre helt riktig. Er selv jurist, og brukte likevel familieadvokat for disse dokumentene. Og har også veiledet flere familiemedlemmer med tanke på hva innholdet i en fremtidsfullmakt bør være. Da det er forhold som kjøp og salg av egen bolig , gaver til barn, nivå medisinsk behandling, som er veldig viktig, men nødvendigvis ikke kommer med selv om man bruker en dyktig advokat. Jeg er ikke ute etter diskusjon. Men basert på hva du skriver, sett mot hva dine ønsker er, ville jeg virkelig gått gjennom de avtalene du har inngått og hensikten. Men her og nå, viktigere enn arv; om du har voksne barn, hvorfor er fremtidsfullmakt tegnet mellom deg og mannen? Hvorfor gi han full råderett til dine midler, når dere ellers har et så sterkt ønske om å holde denne delen av samlivet separat? Selv mine foreldre som har vært sammen i 40 år har barna som sine representanter, da de selv blir eldre, og vet at vi etterhvert vil være best egnet til å ivareta deres interesser. Anonymkode: 4b7c5...918 Da får vi være enige og å være uenige. Jeg gikk nettopp og sjekket papirene og vet hva som gjelder. Anonymkode: f0da6...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #19 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er dessverre helt riktig. Er selv jurist, og brukte likevel familieadvokat for disse dokumentene. Og har også veiledet flere familiemedlemmer med tanke på hva innholdet i en fremtidsfullmakt bør være. Da det er forhold som kjøp og salg av egen bolig , gaver til barn, nivå medisinsk behandling, som er veldig viktig, men nødvendigvis ikke kommer med selv om man bruker en dyktig advokat. Jeg er ikke ute etter diskusjon. Men basert på hva du skriver, sett mot hva dine ønsker er, ville jeg virkelig gått gjennom de avtalene du har inngått og hensikten. Men her og nå, viktigere enn arv; om du har voksne barn, hvorfor er fremtidsfullmakt tegnet mellom deg og mannen? Hvorfor gi han full råderett til dine midler, når dere ellers har et så sterkt ønske om å holde denne delen av samlivet separat? Selv mine foreldre som har vært sammen i 40 år har barna som sine representanter, da de selv blir eldre, og vet at vi etterhvert vil være best egnet til å ivareta deres interesser. Anonymkode: 4b7c5...918 Og hvis du leser på denne siden, ser du at det fult mulig å gi avkall på fremtidig arv. Det står veldig tydelig at man kan si fra seg arv til ektefelle mens den er i live. https://www.familierettsadvokater.no/arv/avkall-pa-arv/#1 Anonymkode: f0da6...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #20 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da får vi være enige og å være uenige. Jeg gikk nettopp og sjekket papirene og vet hva som gjelder. Anonymkode: f0da6...c83 I hvilket "papir" frasa han seg arv til fordel for dine barn? Jeg er bare ute etter å hjelpe. På alt du har skrevet så langt er jeg bekymret for at du i beste fall er litt uvitende og har blitt lurt av en advokat som har tjent godt på deg, i verste fall også blitt lurt av din mann. Så å bli "enige om å være uenige" er ikke en del av denne diskusjonen. Da det ikke akkurat er snakk om hvorvidt det er best å spise pizza eller taco i kveld. Anonymkode: 4b7c5...918 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå