Gå til innhold

Hvor mye begrenser du deg i et testregime etter nærkontakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man har vært nærkontakt til en bekreftet smittet er det jo nå sånn at daglig testing har tatt over for karantene. Hvor mye begrenser du deg i et testregime mens du venter på mulig positiv test?

Selv går jeg i matbutikken (med munnbind + meteren, selvsagt), men f.eks utsetter jeg besøk hos frisøren og slikt. Alt som ikke haster eller er akutt. Men på den annen side er jeg jo ikke i karantene og kunne vel levd enda litt mer normalt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i den situasjonen nå, tester meg daglig, men har bare negative tester så langt. Jeg må gå på jobb som normalt, men ville nok utsatt å besøke gamle og syke for eksempel. På jobb prøver jeg å begrense kontakt, og spiser for eksempel ikke lunsj sammen med alle andre, men tar det på kontoret som jeg "bare" deler med fem. Jeg har også vært en tur til gynekologen (timen var booket for lenge siden og det ville vært vanskelig å gjøre om). I og med at samboeren er i isolasjon er det jeg som går på butikken, men jeg prøver å være ekstra forsiktig og å gå når det er få folk. Denne helgen har jeg ingen planer, og syns nesten det er en lettelse å slippe å gå ut blant folk selv om jeg får lov til å leve fritt, har veldig lite lyst til å være ansvarlig for et smitteutbrudd...

• Liker 2
Skrevet

Jeg er for at man ikke skal ha strengere praksis enn reglene tilsier. Siden du ikke er i karantene, kan du i prinsippet gjøre det du vil. Sendte barn på skolen da de var under testregime imens to av oss hadde Korona hjemme.

Samtidig ville jeg for eksempel ikke dratt hjem til noen eller la barna dra hjem til noen, uten å informere om risikoen først. 

• Liker 2
Skrevet
Alt blir ok skrev (10 minutter siden):

Jeg er for at man ikke skal ha strengere praksis enn reglene tilsier. Siden du ikke er i karantene, kan du i prinsippet gjøre det du vil. Sendte barn på skolen da de var under testregime imens to av oss hadde Korona hjemme.

Samtidig ville jeg for eksempel ikke dratt hjem til noen eller la barna dra hjem til noen, uten å informere om risikoen først. 

Ja, det er jo sånn jeg også tenker at jeg bør tenke. Nærkontakten min er ikke en i samme husstand som meg, så jeg blir ikke utsatt for ytterligere mulig smitte daglig, men likevel så går jeg her og teller dager siden nærkontakten, googler inkubasjonstid til jeg blir gal og lurer på når jeg kan regnes som helt trygg og kan puste ut, for jeg har søren meg vært i helspenn disse dagene. Første gang jeg er nærkontakt, mulig neste gang blir lettere og at jeg klarer å senke skuldrene litt mer da 😅

Skrevet

Jeg er praktisk talt konstant nærkontakt pga jobber i barnehage med fri flyt av nærhet, folk og smitte. Så hvis jeg skulle pålagt meg strengere regler på egenhånd kunne jeg aldri gjort noe. Tenker jo kanskje ekstra over det om jeg skulle være sammen med noen i risiko osv, og er påpasselig med munnbind og avstand når jeg er ute. Er uansett ikke den mest sosiale så er ikke noe stort problem. Men må nesten forholde seg til reglene sånn de er nå, tester ofte og er obs på symptomer. 

• Liker 1
  • Opprett ny...