Gå til innhold

Bør man ta celleprøve etter ivf behandling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok celleprøve før innsett. Det var i mai måned. Etter å ha brukt progresjon piller i skjeden så lurer jeg på om man bør ta ny celleprøve?  Eller kan jeg vente litt over to år til ? Altså til neste vanlige innkalling tross ett ivf forsøk? 

Anonymkode: 44b88...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tok celleprøve før innsett. Det var i mai måned. Etter å ha brukt progresjon piller i skjeden så lurer jeg på om man bør ta ny celleprøve?  Eller kan jeg vente litt over to år til ? Altså til neste vanlige innkalling tross ett ivf forsøk? 

Anonymkode: 44b88...ce5

Hvorfor tenker du at du må det?

Anonymkode: 4fd5e...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vist noen entydig økt risiko for å få livmorhalskreft etter IVF-behandling, og er ikke noen anbefaling om å ta ekstra celleprøve. Men det er noe av forskningen som er gjort på området som viser at det kanskje kan være en liten forhøyet risiko etter IVF-behandling, særlig de første 12 mnd. Men det er vanskelig å avgjøre om det skyldes at litt flere av disse kvinnene får kreft eller at det blir oppdaget tidligere som følge av behandlingen. Så er det noe du tenker på, skader det heller ikke å få det gjort. Jeg har ikke gjort det selv. 

Anonymkode: b05b1...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...