Gå til innhold

Fosterbarn og håndtering av ting rundt det.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått fosterbarn i hus og jeg stusser litt over barnevernstjenesten og de økonomiske utgiftene som normalt kommer i en slik situasjon. 

Barnet er kommet tomhendt og alt må kjøpes inn. 

Barnet har den faste utgiftsgodtgjørelsen samt en årlig engangssum som vi kunne få benytte oss av. Saken er den at det er jo alt for lite...  Vi har da fått ca 22 inkludert godtgjørelsen som også skal dekke de månedlige utgiftene til å betale for møbler, klær, div nødvendig utstyr. Vi har holdt kostnadene nede med å handle på salg, på finn osv. 

Lønnen vi får har jo egentlig bare dekket fraværet som vi har hatt i forbindelse med jobb i denne prosessen. 

Er det noen andre som har reagert på dette? Er det vanlig at man må spre slike nødvendige innkjøp over flere måneder? Eller er det barnevernstjenesten i denne kommunen som "lurer" oss? 

Og i en slik prosess, er det normalt at saksbehandler eller andre fra barnevernstjenesten ikke har møtt barnet på over en måned? Jeg tenker at det må jo være en stor glipp, eller? 

Er det ingen som sjekker at vi faktisk behandler barnet bra? Ingen som skal prate med barnet å spørre hvordan det har det? 

Jeg trodde alvorlig talt at det også skulle ha vært en psykolog eller noe på banen for å sjekke status hos barnet. Eller hos oss for den saks skyld. Veiledningen vår, skal vi liksom ikke få den, er dette normalt? 

Jeg synes det er enormt kritikkverdig av barnevernstjenesten det at de engasjerer seg så lite, det er jo liv det er snakk om. 

Det jeg har erfart til nå med barnevernstjenesten er at det beste er kanskje bare å holde seg unna, det virker skikkelig useriøst ut. 

Anonymkode: 8913c...4f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres veldig rart ut. Det er vanligvis ganske mye styr i starten av en nytt-fosterbarn-periode med mye oppfølging. 

Anonymkode: 57619...8e1

Skrevet

Den siste setningen din, den får deg til å virke skikkelig useriøs. 
Men har dere ikke en «tilsynsfører»? Og hva sier barneverntjenesten, de skal gi oppfølging og veiledning, du må jo klage til dem, ikke oss? 

Anonymkode: 614b1...793

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Man kan få et etableringstilskudd for innkjøp av møbler, sengetøy og klær og leker. Samt utgiftsdekning. Det er så vidt jeg vet ikke en standard sats på dette, og kommuneøkonomi kan nok dessverre være med å påvirke hva man kan få. 

At du ikke har møtt saksbehandler på en måned er helt normalt. Barnet har krav på besøk av tilsynsfører fire ganger i året og de fleste saksbehandlere kommer også innom flere ganger. Men du må ha i mente at BV er ekstremt overarbeidet og mange saksbehandlere har type 30 saker hver. Da blir de barna som er satt i fosterhjem nedprioritert fordi det ikke lenger "brenner" i de sakene. Når man må velge pga arbeidspress, jobber man mest med de sakene hvor barna er i en kritisk situasjon. Fosterbarn er ikke lenger i en kritisk situasjon. Turnover i BV er skyhøy og det er det en grunn for.

Men har dere ikke gått Pride siden dette kommer som en overraskelse?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den siste setningen din, den får deg til å virke skikkelig useriøs. 
Men har dere ikke en «tilsynsfører»? Og hva sier barneverntjenesten, de skal gi oppfølging og veiledning, du må jo klage til dem, ikke oss? 

Anonymkode: 614b1...793

Vi har ikke fått tildelt noen tilsynsfører enda og saksbehandler virker fraværende. 

Grunnen til at jeg spør er jo fordi jeg lurer jo på om dette er normalen. Om vi faktisk har grunn til å klage. Det er der tvilen min ligger. 

For vi forventer selvsagt mye mer. Det er tross alt ikke bare en hund eller en katt vi har tatt i mot. Vi må jo si fra hva tanker vi sitter med men spørsmålet er jo om vi bare må gå rett over saksbehandler eller direkte. 

Jeg er jo faktisk litt redd for å rett og slett kreve for mye, jeg har som sagt ikke blitt informert. Engasjementet fra deres side har vært mer eller mindre fraværende. Saksbehandleren sendte en sms etter ca to-tre uker der hen lurte på om det gikk greit. Thats it! 

Anonymkode: 8913c...4f9

Skrevet

Vi ble fosterfamilie da jeg var 15 år, jeg fikk hjelpe til med å gjøre klart rommet til fosterbarnet som snart skulle flytte inn, om jeg ikke husker helt feil så mener jeg på at mamma sa at de fikk rundt 12000 kr ekstra for å gjøre klart rommet, handle inn klær, osv. dette var 12 år siden. 

Anonymkode: 6911c...7c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...