AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #1 Skrevet 28. januar 2022 Så en nevne 6 ukers kontroll? Er det flere, hva er det man kontrollerer da? Og er det også sånn time man ikke betaler for som svangerskapskontroller? Er det hos jordmor eller lege, eller valgfritt? Anonymkode: 356e1...b92
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #2 Skrevet 28. januar 2022 Det er bare seksukerskontroll, som er et tilbud, ikke noe du må om du føler alt er ok. Det er mer som en samtale om hvordan det går, eventuelt sjekk av sting om du opplever smerter eller ubehag. Det kan også være snakk om prevensjon. Jeg var ikke på det etter noen av mine fødsler. Var i grei form og så ikke behovet. Anonymkode: a3f7f...eef 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #3 Skrevet 28. januar 2022 Er bare 6-ukerskontroll hos legen som du må bestille selv. Så gjør du ikke noe selv, så er det ingen oppfølging av mor. Egentlig veldig rart. Bestilte meg denne 6-ukerskontrollen hos lege og det var jo bare en vits. Var sånn "ja, hvordan syns du det går da?" jeg svarte at jo, det går vel egentlig greit. Legen: "ja, høres ikke ut som du har noen fødselsdepresjon hvertfall". Har du tenkt noe på prevensjon du vil starte på?" Så veldig lite nyttig for min del. Anonymkode: 3212a...3d7 5 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #4 Skrevet 28. januar 2022 Hadde ingen kontroll eller oppfølging etter fødsel. Kun helsestasjon for babyen 😊 Anonymkode: b71ef...66c 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #5 Skrevet 28. januar 2022 Her kommer jordmor på hjemmebesøk etter fødsel har jeg hørt. Anonymkode: 32e83...f83
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #6 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her kommer jordmor på hjemmebesøk etter fødsel har jeg hørt. Anonymkode: 32e83...f83 Det er for baby, ikke for mor. Selv opp oppegående jordmødre bør høre hvordan det går med mor mentalt også, noe de altfor ofte IKKE gjør! Anonymkode: 95d97...9c3 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #7 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er for baby, ikke for mor. Selv opp oppegående jordmødre bør høre hvordan det går med mor mentalt også, noe de altfor ofte IKKE gjør! Anonymkode: 95d97...9c3 Det er for mor også, men hvor mange jordmødre som etterlever det er jo noe annet. De jordmødrene og helsesykepleierne vi har hatt har hatt fokus på meg som mor også. Anonymkode: a3f7f...eef 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #8 Skrevet 28. januar 2022 Kan man få 6 ukers kontroll på helsestasjon? Frykter legen min ikke er kompetent non til å se om alt ser bra ut der nede. Måtte sy en en del! Vil ikke at noe skal bli oversett. Anonymkode: a17ab...a3a
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #9 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan man få 6 ukers kontroll på helsestasjon? Frykter legen min ikke er kompetent non til å se om alt ser bra ut der nede. Måtte sy en en del! Vil ikke at noe skal bli oversett. Anonymkode: a17ab...a3a Hør med jordmor du brukte i svangerskapet. Anonymkode: a3f7f...eef
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #10 Skrevet 28. januar 2022 Kun 6 ukers «kontroll» og det er ingen kontroll i det hele tatt. Kun spørsmål om prevensjon. Helt meningsløst. Anonymkode: 212f1...b4e 5
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #11 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kun 6 ukers «kontroll» og det er ingen kontroll i det hele tatt. Kun spørsmål om prevensjon. Helt meningsløst. Anonymkode: 212f1...b4e Jeg ble sjekket på 6 ukers kontrollen av jordmor. Ikke veldig omfattende vel og merke. Og fikk en til 10 uker etter pga spiralinnsetting. Anonymkode: 77eda...218
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #12 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er bare 6-ukerskontroll hos legen som du må bestille selv. Så gjør du ikke noe selv, så er det ingen oppfølging av mor. Egentlig veldig rart. Bestilte meg denne 6-ukerskontrollen hos lege og det var jo bare en vits. Var sånn "ja, hvordan syns du det går da?" jeg svarte at jo, det går vel egentlig greit. Legen: "ja, høres ikke ut som du har noen fødselsdepresjon hvertfall". Har du tenkt noe på prevensjon du vil starte på?" Så veldig lite nyttig for min del. Anonymkode: 3212a...3d7 Her er en veldig god kommentar om dette: https://www.itromso.no/meninger/i/y4yblJ/hvor-kommer-dette-sexfokuset-fra Anonymkode: 9ad29...cd7 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #13 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Kun 6 ukers «kontroll» og det er ingen kontroll i det hele tatt. Kun spørsmål om prevensjon. Helt meningsløst. Anonymkode: 212f1...b4e Det er fordi du tar den hos legen. Du kan fint be om time hos jordmor, som da undersøker mer. Anonymkode: 032ac...df0 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #14 Skrevet 28. januar 2022 Hæ, er 6-ukers-kontroll hos fastlege? Hvilken kompetanse har de til å se på sting osv der nede? Hvorfor er ikke denne kontrollen på sykehuset?? Anonymkode: 67949...438 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #15 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hæ, er 6-ukers-kontroll hos fastlege? Hvilken kompetanse har de til å se på sting osv der nede? Hvorfor er ikke denne kontrollen på sykehuset?? Anonymkode: 67949...438 Lege kan fint se på sting. Anonymkode: a3f7f...eef 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #16 Skrevet 28. januar 2022 Det er kun etter ca 6 uker, som nevnt tidligere, og den må bestilles selv. Her fikk jeg tilbud om time hos jordmor. Da snakket vi om fødselen, tiden etter, samliv og prevensjon, sjekket blodtrykk og kunne ta blodprøver (måtte til legen siden jeg skulle ta utvidete prøver, så hoppet over det), hun sjekket stingene (eller forsøkte), samt muskulaturen i underlivet. Dette var en mye mer omfattende undersøkelse enn hos fastlegen etter første fødsel, da var det bare blodtrykk, prøver, prevensjon og "hvordan går det". Så min anbefaling er å bestille time hos jordmor om de gjennomfører kontrollene, og virker å ha litt mer inngående undersøkelser enn legen. Anonymkode: e8fed...d46 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #17 Skrevet 28. januar 2022 Kommer nok an på hvor du bor. I bydelen jeg bor i, i Oslo, er det to hjemmebesøk etter fødsel. Ett av jordmor og ett av helsesykepleier som sjekker barnet. Helsedirektoratet anbefaler dette for hele landet, men det er nok ikke alle kommuner som har kapasitet og økonomi. I tillegg er det tilbud om 6-ukerskontroll som man kan ta hos fastlege eller på helsestasjon hos jordmor. Quote Du som har fått barn, bør få et hjemmebesøk av jordmor i løpet av de tre første døgnene etter hjemreise. Du får besøk av helsesykepleier den syvende til tiende dag etter fødselen. https://www.helsenorge.no/etter-fodsel/oppfolging-etter-hjemkomst/ Anonymkode: 214a8...1ca 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #18 Skrevet 28. januar 2022 Kun 6-ukerskontroll, ja legen min tok celleprøve med det samme, jeg tenkte ikke på det selv men siden det var tre år siden sist var det kjekt å få det unnagjort kan jo be om å få det når hen sjekker stingene dine Anonymkode: 3811d...4b3 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #19 Skrevet 28. januar 2022 Burde vært en sjekk etter noen måneder også. Ved 6 uker er det fortsatt mye tilheling igjen. Hadde man hatt en sjekk etter si 4mnd, så hadde man nok fanget opp en del av de som har problemer som burde tas tak i. Alle burde også fått noen klipp på timer hos bekkenbunnsfysio! Anonymkode: 9ad29...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #20 Skrevet 29. januar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Burde vært en sjekk etter noen måneder også. Ved 6 uker er det fortsatt mye tilheling igjen. Hadde man hatt en sjekk etter si 4mnd, så hadde man nok fanget opp en del av de som har problemer som burde tas tak i. Alle burde også fått noen klipp på timer hos bekkenbunnsfysio! Anonymkode: 9ad29...cd7 Enig! Er jo egentlig litt tragisk at de sier at det går så bra med alle etter fødsel men de aner jo ikke da de ikke sjekker.. Anonymkode: 67949...438 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå