Gå til innhold

Farvel restriksjoner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, og vi har ikke hørt det før?

• Liker 1
Skrevet

"Den eneste andre sykdommen vi har lovpålagt isolasjon for, er lungetuberkulose". Dét sier litt eller. 

Jeg mener helt bestemt at vi må lette opp nå, tiltakene står ikke lenger i forhold til alvorlighetsgraden av sykdommen.

• Liker 5
Skrevet
Teatrica skrev (Akkurat nå):

"Den eneste andre sykdommen vi har lovpålagt isolasjon for, er lungetuberkulose". Dét sier litt eller. 

Jeg mener helt bestemt at vi må lette opp nå, tiltakene står ikke lenger i forhold til alvorlighetsgraden av sykdommen.

Selvfølgelig gjør de det. Det er smittsomt, folk med redusert immunforsvar kan få alvorlig sykdom av det, idrettsutøvere for ødelagt formen helt av det osv. Tiltakene vi har er jo knapt noe å snakke om. Ha på munnbind og slutt å dra unødvendig på kontor, er det så forferdelig å forholde seg til? Hvis dette er vanskelig å forholde seg til, så er du antageligvis et problem, og kommer deg gjennom hverdagen ved at andre er for høflige til å ta det opp med deg.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
kar90 skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig gjør de det. Det er smittsomt, folk med redusert immunforsvar kan få alvorlig sykdom av det, idrettsutøvere for ødelagt formen helt av det osv. Tiltakene vi har er jo knapt noe å snakke om. Ha på munnbind og slutt å dra unødvendig på kontor, er det så forferdelig å forholde seg til? Hvis dette er vanskelig å forholde seg til, så er du antageligvis et problem, og kommer deg gjennom hverdagen ved at andre er for høflige til å ta det opp med deg.

Selvfølgelig forholder jeg meg til restriksjonene, det har jeg ikke noe problem med. Jeg bruker munnbind - alltid innendørs, selv om jeg klarer å holde avstand, hele dagen på jobb siden jeg treffer kunder. Jeg spriter, tester og holder meg hjemme når jeg har symptomer. Jeg reiser ikke utenlands eller på kjøpesenter uten at jeg trenger det. Det er ikke slik at hvis man er uenig i deler av reglene som finnes, så driter man i å følge dem - ærlig talt!

Men det er altså lov til å diskutere dem, se på konsekvensene av dem og spørre om det er mulig å gjøre endringer i dem når sykdommen har forandret seg såpass mye de siste månedene. 

Og jeg beklager, men de som er i risikogruppen i forhold til dette viruset - er også i risikosonen ved en hel haug med andre sykdommer også, så hvorfor skal vi spesialbehandle denne virusinfeksjonen?

• Liker 7
Skrevet
Teatrica skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig forholder jeg meg til restriksjonene, det har jeg ikke noe problem med. Jeg bruker munnbind - alltid innendørs, selv om jeg klarer å holde avstand, hele dagen på jobb siden jeg treffer kunder. Jeg spriter, tester og holder meg hjemme når jeg har symptomer. Jeg reiser ikke utenlands eller på kjøpesenter uten at jeg trenger det. Det er ikke slik at hvis man er uenig i deler av reglene som finnes, så driter man i å følge dem - ærlig talt!

Men det er altså lov til å diskutere dem, se på konsekvensene av dem og spørre om det er mulig å gjøre endringer i dem når sykdommen har forandret seg såpass mye de siste månedene. 

Og jeg beklager, men de som er i risikogruppen i forhold til dette viruset - er også i risikosonen ved en hel haug med andre sykdommer også, så hvorfor skal vi spesialbehandle denne virusinfeksjonen?

Fordi den er mye mer smittsom og det ikke finnes noe immunitet mot den.

• Liker 1
Skrevet
kar90 skrev (3 minutter siden):

Og den gir i all hovedsak lette forkjølelsessymptomer og ofte ikke symptomer i det hele tatt - og vi har en ganske sterk immunitet, selv om det ikke forhindrer sykdom fullstendig. 

• Liker 4
Skrevet
kar90 skrev (4 minutter siden):

Men du skulle ikke gi noen videre forklaring på hvorfor du anklager meg med at jeg er en drittsekk som driter i restriksjonene, selv om det er fullstendig feil?

• Liker 3
Skrevet (endret)
kar90 skrev (14 minutter siden):

Tiltakene er et problem for servering-, utelivs- og kulturbransjen. I tillegg er det mange som sliter psykisk ved å bruke så mye tid alene hjemme. Tiltakene er en større belastning på samfunnet enn hva sykdommen er akkurat nå, derfor må vi lette på tiltakene. Helst fjerne de helt. 

De som har redusert immunforsvar kan få alvorlig sykdom av influensa, forkjølelse, feber, ja alle sykdommer egentlig. Skal vi ha tiltak for alt da? 

Og jeg forholder meg til tiltakene, bruker munnbind og holder avstand. Har fått lov til å dra på kontoret da jeg ikke har plass hjemme til en hjemmekontorsløsning, noe jeg er sjeleglad for. Hadde blitt veldig ensom alene hjemme hele døgnet. Det er på tide å sette litt spørsmålstegn ved tiltakene, når de aller fleste av oss ikke blir syke engang..

Endret av Inwe
  • Liker 4
Skrevet
Inwe skrev (33 minutter siden):

Og jeg forholder meg til tiltakene, bruker munnbind og holder avstand. Har fått lov til å dra på kontoret da jeg ikke har plass hjemme til en hjemmekontorsløsning, noe jeg er sjeleglad for. Hadde blitt veldig ensom alene hjemme hele døgnet. Det er på tide å sette litt spørsmålstegn ved tiltakene, når de aller fleste av oss ikke blir syke engang..

Dette er jo bare stakkarslig, og en dårlig grunn til å oppheve noe av den beste perioden vi har hatt i norsk arbeidsliv noen sinne.

• Liker 2
Skrevet
kar90 skrev (1 minutt siden):

Dette er jo bare stakkarslig, og en dårlig grunn til å oppheve noe av den beste perioden vi har hatt i norsk arbeidsliv noen sinne.

Hvorfor er det stakkarslig? Jeg er veldig for at hjemmekontor videreføres for de som trives med det. Men det er flere av oss som rett og slett jobber bedre på kontoret også. Jeg bor alene på 35 m2, der har jeg ingen plass til en kontorsløsning som vil være tilstrekkelig til den jobben jeg har. Så om jeg skulle jobbet hjemme, ville jeg sittet ved kjøkkenbaren på en barstol med en laptop. Jeg ville da hatt en liten skjerm, fremfor 3 store som jeg har på kontoret. Jeg ville også etter en tid antagelig blitt sykemeldt med ryggproblemer. Gjør det meg stakkarslig? 

Det er også en annen på avdelingen min som jobber fast på kontoret. Han har et stort hus, og plass til en kontorsløsning. Men da hans samboer også jobber hjemme får ikke han roen han trenger til å utføre sine oppgaver. Det blir også et problem når barna kommer hjem fra skolen. Derfor sitter han her for å få gjort jobben sin. Er han stakkarslig?

Når det kommer til ensomhet er ikke det bra over tid. Det er flere som sliter psykisk grunnet tiltakene som isolerer. Psykisk sykdom gjør at du presterer dårligere på jobb. Jeg sliter ikke psykisk, men kjenner meg apatisk om jeg må sitte hjemme alene for lenge om gangen, det kan bli en belastning over tid. Jeg sier ikke jeg må ut hver eneste dag, jeg har også sittet på hjemmekontor i de andre periodene, men for mange kan det bli et stort problem. Et problem som vil vedvare også etter pandemien.

Ditt svar gir meg et inntrykk av at du snakker veldig for deg selv. At du trives og klarer å jobbe hjemmefra. Det er ikke alle som gjør det. Den beste perioden i norsk arbeidsliv? Da kan du umulig se på kultur- og utelivsbransjen som arbeidsplasser.. Ja, det er mange som jobber bedre på hjemmekontor, og som jeg nevnte over bør det virkelig være sånn at man selv kan velge om man vil jobbe hjemme eller på kontoret. Det er opp til hver enkelt arbeidsgiver. Men å ha et påbud om hjemmekontor når sykdommen ikke er alvorlig nok til å forsvare det, er nok en belasting fremfor en positiv ting for norsk arbeidsliv. Ja til mer fleksibilitet! 

• Liker 4
Skrevet
54 minutter siden, Inwe said:

De som har redusert immunforsvar kan få alvorlig sykdom av influensa, forkjølelse, feber, ja alle sykdommer egentlig. Skal vi ha tiltak for alt da? 

Problemet er at det er ikke like mange som er smittet samtidig med disse andre ting, som det er med covid. Men jeg mener vi soal åpne opp nå. Vi har alle tatt valget med enten å vaksinere seg eller ikke. Lord of the Flies time! 

Skrevet
13 minutter siden, Inwe said:

Dette er jo bare stakkarslig, og en dårlig grunn til å oppheve noe av den beste perioden vi har hatt i norsk arbeidsliv noen sinne

Kan ikke tro på det jeg leser.  BESTE PERIODEN?? 🙈🙈🙈. Priviligerte much?  Bare fordi dere norske er skikkelig introverts og synes det er helt greit å ikke må se ansikt til andre resten av livet FY!

Se litt lengre enn nesetippen din!

• Liker 3
Skrevet
Outlander skrev (4 minutter siden):

Kan ikke tro på det jeg leser.  BESTE PERIODEN?? 🙈🙈🙈. Priviligerte much?  Bare fordi dere norske er skikkelig introverts og synes det er helt greit å ikke må se ansikt til andre resten av livet FY!

Se litt lengre enn nesetippen din!

Denne er jo feilsitert, og bør være et svar til @kar90

• Liker 1
Skrevet
Outlander skrev (11 minutter siden):

Problemet er at det er ikke like mange som er smittet samtidig med disse andre ting, som det er med covid. Men jeg mener vi soal åpne opp nå. Vi har alle tatt valget med enten å vaksinere seg eller ikke. Lord of the Flies time! 

Det er sant. Jeg skjønner problemet, og skjønner reglene. Det var bare for å sette det litt på spissen :) 

Skrevet

Ser virkelig frem til samfunnet går tilbake til normalen. Har omikron nå, sitter i hjemmeisolasjon på 5.dagen..en dag igjen:) Ble antageligvis smittet dagen etter eg tok dose tre, så ikke noe drahjelp fra den. Var febersyk EN dag, nøs ,snørrete og hostet litt i to..Nå frisk som en fisk👍🏻 Har skjønt de fleste har lette forkjølelsessymptomer, så syns virkelig det er på tide å slippe løs. De som er i faresonen for alvorlig sykdom får heller passe på og beskytte seg selv. Sånn som det er nå er vanlig sesonginfluensa farligere enn covid.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Opprett ny...