AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #1 Del Skrevet 28. januar 2022 Jeg ønsker å ned i vekt. Eller, jeg ønsker å fjerne fettet og få mer muskler. Siden nyttår har jeg derfor trent mer styrke, og hardere enn før. Merker at jeg blir sterkere og at kroppen har forandret seg til litt muskler. Er vel sant at det merkes fort i starten? Men vil det nå bety at når jeg egentlig går ned i vekt, så vil vekten stagnere? Veier 67 kg, tenkte meg ned til 61 kg. Ligger på 1200 kcal hver dag pga ønsket vektnedgang. Spiser ca 130-140g protein daglig. Lite karbohydrater, mest av frukt og fra noe ekstra protein erstatning. Men det er kanskje bedre å måle cm i stedet for vekt? Anonymkode: b2686...2be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 28. januar 2022 #2 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ønsker å ned i vekt. Eller, jeg ønsker å fjerne fettet og få mer muskler. Siden nyttår har jeg derfor trent mer styrke, og hardere enn før. Merker at jeg blir sterkere og at kroppen har forandret seg til litt muskler. Er vel sant at det merkes fort i starten? Men vil det nå bety at når jeg egentlig går ned i vekt, så vil vekten stagnere? Veier 67 kg, tenkte meg ned til 61 kg. Ligger på 1200 kcal hver dag pga ønsket vektnedgang. Spiser ca 130-140g protein daglig. Lite karbohydrater, mest av frukt og fra noe ekstra protein erstatning. Men det er kanskje bedre å måle cm i stedet for vekt? Anonymkode: b2686...2be Om du ønsker å erstatte fett med muskler er styrketrening og kosthold veien å gå. Det du har opplevd til nå er såkalt «newbe gains». Det vil stagnere inne rimelig kort tid om du ikke tar til deg tilstrekkelig med kalorier og søvn. Husk at det er mår du hviler/sover musklene vokser. Etter den første fasen er man avhengig av et lite kalorioverskudd for å bygge muskler. Vekt alene vil ofte være ubrukelig som mål. Mål med målebånd og ta bilder av deg selv. Dette vil gi deg langt mer informasjon en bare å veie deg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 28. januar 2022 #3 Del Skrevet 28. januar 2022 Hvis du skal holdemuskelmasse konstant og bare kvitte deg med fett, så funker det å veie seg greit fordi fettmengden blir eneste variabel. Men når du skal øke muskler samtidig så kan du like godt kaste vekta i søppla for den er helt ubrukelig. Problemet er at muskler har høyere tetthet enn fett, så du kan bli synlig mindre samtidig som du går opp i vekt. Eller for å si det på en annen måte, 1kg muskler er mer kompakt og tar mindre plass enn 1kg fett. Så hvis du slanker av deg 2kg fett og legger på deg 3 kg muskler så vil du har gått opp i vekt, men kroppen din vil ta mindre plass, fordi de 3 kg med muskler du lar på deg er mer tar mindre plass enn de 2 kg med fett du kvittet deg med. Og hvis du trener for å bli sterkere eller deiligere, så er det jo mye bedre med 3kg ekstra muskler i rumpe og lår enn det er med 2kg ekstra fett på magen. Folk som prøver å "gå ned i vekt" prøver jo generelt sett å enten blir sunnere, prestere bedre eller se bedre ut, og muskler hjelper med alt det, så det interessante bør være om du blir sunnere og ser bedre ut, uansett hva vekta sier. Så det beste er egentlig å bruke speilet. Du kan i noen situasjoner bruke vekta i kombinasjon med tall for styrke også. For eksemplel hvis vekten din er uendret, men du er blitt sterkere i flere øvelser. For å ha blitt sterkere må du generelt sett ha lagt på deg muskler, så for at du skal kunne ha lagt på deg muskler uten at vekten har endret seg, så må du ha kvittet deg med like mye fett som du har lagt på deg muskler. Nå er folk litt forskjellige, men min preferanse for kvinner er smal midje og store/sterke rumpe og lår, og jeg tror det er ganske vanlig. Så jeg ville nok glemt vekten og bare vurdert utseende i speilet og kløpet litt rundt mage etc og sett om det er for mye fett der. Hvis det er mye overflødig fett rundt magen så spiller det ingen rolle om vekten er lav da bør du slanke deg, og er det ikke overflødig fett rundt magen så trenger du ikke å slanke deg uansett om vekten er høy eller ikke. Fortsett med å spise my proteiner, men få i deg litt carbs også, helst noe sånt som ris. Du trenger litt carbs for å få musklene til å vokse, du trenger det for restitusjon (kan få skader i leddbånd og muskelfester etc om du kutter helt mens du trener hardt), og du trenger det for å fylle ATP lagrene i musklene for å ha godt trykk når du skal trene styrke. Greit å ikke få for mye carbs da overflødige carbs blir til fett, men du må ha noe for å kunne trene ordentlig og være sunn. Du trenger også fett for hormoner og litt andre essensielle ting. 1200 kcal høres lite ut, så mulig det er bedre å spise litt mer. Det er bedre å gå med moderat kaloriunderskudd og la endringen skje litt tregere enn å sulte seg og så crashe fordi du ikke får nok kalorier til at kroppen får restituert seg og til å bygge muskler. Du skal ikke ned 50kg eller noe sånt, så om du går ned 6kg på 1 mnd eller på 3 mnder utgjør ikke store forskjellen. Du vil uansett ha det lettere på lang sikt om du får nok carbs/kcal til å bygge muskler med en gang enn om du sulter deg sånn at muskelbyggingen stanser, da musklene du bygger i seg selv vil brenne kalorier og gjøre det litt lettere å slanke seg på lang sikt, så om du holder kaloriinntaket konstant så vil det å bygge muskler i seg selv hjelp deg med å gå i kaloriunderskudd. Det å kutte kalorier for mye er slik folk ender opp med å bli "skinnyfat" fordi kroppen dropper muskler for å redusere forbrenning når den føler at den sulter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #4 Del Skrevet 28. januar 2022 Som kvinne vil du ofte gå ned i kroppsstørrelse men opp i vekt (eller i det minste opprettholde vekt), fordi muskler veier mer enn fett. Anonymkode: 33f96...eb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 28. januar 2022 #5 Del Skrevet 28. januar 2022 Ofte er målebånd og speil en bedre referanse enn ei vekt når man kommer til dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #6 Del Skrevet 28. januar 2022 Jeg har trent aktivt nå i over 2 år. Har blitt MYE sterkere, men vekta er den samme. Kroppssammensetningen min er garantert annerledes nå, men det er ikke slik at du kommer til å legge på det kilovis med muskler, det krever mye. Anonymkode: ec683...67c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss summers Skrevet 28. januar 2022 #7 Del Skrevet 28. januar 2022 Jeg veier mer enn jeg ser ut som, trener og spiser veldig målrettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #8 Del Skrevet 28. januar 2022 Man går mest opp i vekt i starten. Tror ikke det er uvanlig å gå opp 10-15 kg, selv om det er knapt synlig. For man øker mest muskelmasse i starten. Hadde en venninne som før veide 58kg. Fremdeles slank, men også ser litt mer definert ut. Hun veier nå ca 70kg. Anonymkode: 33f96...eb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 28. januar 2022 #9 Del Skrevet 28. januar 2022 Bedre å måle i cm vs vekt ja. Jeg gikk opp 10 kg når jeg begynte å trene og bygge muskler, men ser ut som jeg er 10 kg lettere enn når jeg begynte. Forøvrig synes jeg du spiser for lite kalorier. Husk at du trenger kalorier for å bygge muskler også og hvis du fortsetter med et så lavt kaloriinntak vil kroppen gå i "sparemodus" og fremgangen din vil stagnere. Her ser du referenase på hvordan kroppen min ser ut med 10 kg mer muskler. Nå er jo alle forskjellig, men vekt er et håpløst mål med mindre du skal bruke det for å se forskjell i fett%. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #10 Del Skrevet 28. januar 2022 KaDust skrev (9 timer siden): Bedre å måle i cm vs vekt ja. Jeg gikk opp 10 kg når jeg begynte å trene og bygge muskler, men ser ut som jeg er 10 kg lettere enn når jeg begynte. Forøvrig synes jeg du spiser for lite kalorier. Husk at du trenger kalorier for å bygge muskler også og hvis du fortsetter med et så lavt kaloriinntak vil kroppen gå i "sparemodus" og fremgangen din vil stagnere. Her ser du referenase på hvordan kroppen min ser ut med 10 kg mer muskler. Nå er jo alle forskjellig, men vekt er et håpløst mål med mindre du skal bruke det for å se forskjell i fett%. Hm. Prøver virkelig, men har likevel litt vanskelig for å tro på tallene dine her. At du nå har en BMI på 21 tror jeg på. Du ser slank og trent ut 🙂 Men du kan virkelig ikke ha hatt en BMI på 17 på det nederste bildet. Det går ikke an. Anonymkode: c7066...1e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 28. januar 2022 #11 Del Skrevet 28. januar 2022 (endret) 47 minutter siden, AnonymBruker said: Hm. Prøver virkelig, men har likevel litt vanskelig for å tro på tallene dine her. At du nå har en BMI på 21 tror jeg på. Du ser slank og trent ut 🙂 Men du kan virkelig ikke ha hatt en BMI på 17 på det nederste bildet. Det går ikke an. Anonymkode: c7066...1e2 Jo, det går helt fint an. Hadde høyere fettprosent men var fortsatt ikke spesielt tjukk og null muskulatur. Mye oppblåst også. De sier jo at noe av problemet med BMI er nettopp det at det kan, utifra BMI ift forsikring og sånt, se ut som en person ligger lavt på skalaen eller innafor normalen, men pga alder, bentetthet, muskler o.l selvom de er veldig inaktive og har høyere fettprosent enn det som er sunt. - that was literally me. Kan jo også nevnes at bildet var tatt i en periode etter jeg hadde et brudd i ryggen. Bruddet var rent og jeg slapp operasjon, men kunne ikke være i for mye bevegelse, ikke løfte mer enn en kg per arm og brukte mesteparten av dagene mine på å ligge på ryggen og å stå. Sitte ble det lite av da det var for vondt. Jeg var i konstant sterke smerter, kunne ikke gjøre noen ting og brukte godis og annen drit som trøst. Vekten raste av meg størrelsen gikk fort opp. Endret 28. januar 2022 av KaDust Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #12 Del Skrevet 29. januar 2022 KaDust skrev (1 time siden): Jo, det går helt fint an. Hadde høyere fettprosent men var fortsatt ikke spesielt tjukk og null muskulatur. Mye oppblåst også. De sier jo at noe av problemet med BMI er nettopp det at det kan, utifra BMI ift forsikring og sånt, se ut som en person ligger lavt på skalaen eller innafor normalen, men pga alder, bentetthet, muskler o.l selvom de er veldig inaktive og har høyere fettprosent enn det som er sunt. - that was literally me. Kan jo også nevnes at bildet var tatt i en periode etter jeg hadde et brudd i ryggen. Bruddet var rent og jeg slapp operasjon, men kunne ikke være i for mye bevegelse, ikke løfte mer enn en kg per arm og brukte mesteparten av dagene mine på å ligge på ryggen og å stå. Sitte ble det lite av da det var for vondt. Jeg var i konstant sterke smerter, kunne ikke gjøre noen ting og brukte godis og annen drit som trøst. Vekten raste av meg størrelsen gikk fort opp. Ok, men du sier selv at du ikke har vekt hjemme, så at du er 10 kg mindre på "før" bildet kan tas med en klype salt. Uansett - du ser fantastisk ut nå! Bra jobba med treningen 🙂 Anonymkode: c7066...1e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 29. januar 2022 #13 Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) 7 hours ago, AnonymBruker said: Ok, men du sier selv at du ikke har vekt hjemme, så at du er 10 kg mindre på "før" bildet kan tas med en klype salt. Uansett - du ser fantastisk ut nå! Bra jobba med treningen 🙂 Anonymkode: c7066...1e2 Jeg hadde vekt hjemme når det fra 2018 ble tatt, for da hadde jeg samboer. Nå bor jeg alene, og ble sist veid på sykehus før bedøvelse. Endret 29. januar 2022 av KaDust Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #14 Del Skrevet 29. januar 2022 Tusen takk for at dere har tatt dere tid til å forklare. Det var mye nyttig her. Det jeg skjønner er at tankegangen om "vektnedgang" er helt unødvendig begrep, og det gjør også at det er vanskelig å delta i "ned i vekt" trådene her inne. Skjønner jeg bør spise litt mer karbohydrater, men da lurer jeg på om hva? Gjelder frukt? Ris er ok, men ikke brød? Og det store spørsmålet er hvor mye karbohydrater og kcal jeg bør opp med, med tanke på aktivitetsnivået. Jeg går fra 0 styrke til middels vil jeg tro. Alt i alt føler jeg at jeg forstår mer nå og takker for gode svar! Ts Anonymkode: b2686...2be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #15 Del Skrevet 29. januar 2022 Vil det være bedre og enklere å først gå ned i vekt, bort med fett også fokusere på trening og nok mat? Er redd det blir komplisert med å vite hva som er nok mat til musklene, og hva som er innenfor slik at jeg ikke går opp i vekt av for mye mat. Ts Anonymkode: b2686...2be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå