Gå til innhold

Gensere.... hvorfor velger du alpakka fremfor ull?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

bare interessant å høre :) vurderer å prøve alpakka, og lurer på om det loer...

Anonymkode: 9e6fa...6a0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer litt an på hva jeg skal lage. Kofter strikker jeg alltid i ren ull. Mens en vest kan jeg strikke i alpakka fordi jeg generelt syns det ser fint ut på slike klær, og føles deilig ☺️ Har vært borti alpakka som tøyter så jævlig at jeg har vært nødt til å avbryte strikkingen på grunn av kløe i øyne og svelg, og alpakka som er av veldig fin og ikke-røytende kvalitet. Er en stund siden jeg har brukt det nå så husker ikke helt hva jeg brukte som var godt. 

Anonymkode: ed30a...5ff

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes alpakka er mye mykere og klør mindre.. 

Anonymkode: fbc3d...7c7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpakka er varmere enn ull syns jeg. 

Anonymkode: 3cb14...d3d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Alpakka er også ull

Anonymkode: 61f33...bca

Er ikke alpakka hår da?🤔

Anonymkode: 1d8cd...b24

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker alpakka. Dersom man ikke søler mye (flekker), så inneholder alpakka svovel som gjør at det er mere selvrensende.

Og det er lettere å tåle mot huden fordi det ikke er ull men hår. Dvs dersom man har 100%alpakka.

 

Anonymkode: 970c0...c9f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er ikke alpakka hår da?🤔

Anonymkode: 1d8cd...b24

Alpakka er hår (selges med navnet alpakkaull flere steder da), men endel allergikere tåler det pga det ikke inneholder lanolin.

I tillegg er det ca 3 ganger varmere en ull.  

Anonymkode: a78cb...a88

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikket mye med alpakka før, det er jo mykt og godt, og ikke minst mye fine farger som er litt melerte og fine. Men jeg har nesten fått bort fra det, rett og slett fordi jeg syns saueull gir mer holdbare plagg. Jeg liker også litt mer motstand i garnet når jeg strikker. Og særlig til store plagg, siger det mer fordi det er tyngre enn ull. Men dette handler jo om å tilpasse garnet til det man strikker, at det har de egenskapene man ønsker i det aktuelle plagget.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi alpakka er ca 3 ganger så varmt som lammeull (dvs om man regner etter vekt hvis jeg har forstått rett, slik at et plagg i 300 gram alpakka er like varmt som et plagg i 900 gram lammeull (hvis jeg regnet riktig) pga at alpakkahårene er hule med luft inni som isolerer svært bra mot kulde.

Like varmt = isolerer like godt mot kulde. Dvs en tynn alpakkagenser varmer like godt som en tykkere lammeullsgenser.

Det finnes jo ulike typer ull som isolerer bedre mot kulde enn lammeull. Noen av de garnene fra Hillesvåg (Ull.no) har slike egenskaper.

Anonymkode: e87a2...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de islandske garnene har også egenskaper som gjør at de isolerer bedre mot kulde enn lammeull.

Anonymkode: e87a2...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...