Gå til innhold

Settes i gang flere uker før termin pga. smerter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei på arbeidsplassen min fortalte at hun ble satt i gang tre uker før termin pga. smerter i kroppen. Jeg er 32 uker på vei nå og går også rundt med en god del smerter, og selv om det er vondt, skal jeg fortsatt klare å holde ut. Men hvem vet, det kan jo hende det blir uutholdelig for meg også etter hvert. Nå håper jeg jo at jeg slipper å bli satt i gang, men jeg lurer på om noen har hørt om noe lignende? Hvor vondt skal man ha før det blir aktuelt å sette i gang fødsel flere uker før termin?

Anonymkode: 0465c...bd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da skal det stå om livet til mor eller barn. Vi setter ikke i gang fødsler fordi mor har vondt. Det er for stor risiko for barnet.

Anonymkode: 2b731...108

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da skal det stå om livet til mor eller barn. Vi setter ikke i gang fødsler fordi mor har vondt. Det er for stor risiko for barnet.

Skulle tro det skulle mer til enn smerter, ja. Jobber du med dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var 37+2 og valget stod mellom høye doser morfin daglig eller ta ut barnet. Det ble keisersnitt. Ikke lat som du jobber med dette, ganske tydelig at du ikke gjør det.

Anonymkode: 5d035...744

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var 37+2 og valget stod mellom høye doser morfin daglig eller ta ut barnet. Det ble keisersnitt. Ikke lat som du jobber med dette, ganske tydelig at du ikke gjør det.

Det er også forskjell på 32 uker og 37 som du var. 

Og hva er smerter, det kan jo være alt fra vondt i beinet til bekkenløsning.  Så det blir nok nøye vurdert. 

Anonymkode: 3c7a0...e1a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og hva er smerter, det kan jo være alt fra vondt i beinet til bekkenløsning.  Så det blir nok nøye vurdert. 

Nå er det jo ikke snakk om meg som er i uke 32 her, men ei på arbeidsplassen min som var rundt 37 uker da hun ble igangsatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts snakker ikke om nå i uke 32. Selvfølgelig blir man ikke satt igang så tidlig kun pga litt smerter.

Skrevet

Jeg vil tro at bakgrunnen for og styrken på smertene spiller en vesentlig rolle? Smerter kan være så mye, og opplevelsen er også subjektiv.

Jeg kjenner ei som ble satt i gang rundt uke 37 delvis pga. uutholdelige smerter, men da var det også annen risiko forbundet med det som var årsaken til smertene hennes. Så det var en samlet vurdering av hva som var tryggest for mor og barn, og hun var jo også innenfor terminperioden. Det var snakk det om en periode for min del, pga utvidet nyrebekken som ga sterke smerter, men da var det først og fremst for å unngå at nyrene mine fikk permanente skader. Uansett vil jeg tro at om smertene er helt uutholdelige, og det ikke finnen noen stilling eller medisin som kan avhjelpe, vil en bli satt i gang. Og at hver uke utgjør mye på slutten av svangerskapet, i uke 37 regnes det som til termin. 

Anonymkode: 2e61a...909

• Liker 2
Skrevet

Jeg er i samme situasjon, til meg er det så ille at jeg har standby plass på sykehuset her for morfin behandling. (Har ikke benyttet meg av det enda). Jeg er under løpende vurdering av føden(annet fødested enn lokalt sykehus), og sannsynligheten for at jeg selv føder før uke 38 er forholdvis stor (tvillingsvangerskap). Men det tidligste de vil sette meg i gang er uke 38, så har allerede fått time til igangsett på dagen jeg bikker 38. De skal ta en vurdering i uke 36, og om babyene har ok vekt, ligger riktig, ting er modent for å starte og jeg fortsett synes situasjonen er såpass uutholdelig får jeg igangsetting uke 37. Men det skulle mye til! 

jeg fikk forklart at det er hardbart for kroppen og tvinges til igangsetting såpass tidlig (før 38) og at fødselen generelt ble værre da kroppen ikke er klar for fødselen enda. Sannsynligheten for komplikasjoner under fødselen økes også betraktelig. Det er ikke på bakgrunn av at babyene hentes ut for tidlig (legen jeg snakket med sa bare at de klarer seg fint fra nå av ) men man anbefaler vente til «kroppen» er klar selv , eller kroppen er klarere før man tvinger den. Jeg synes dette virker logisk. 

jeg er i uke 34 nå, Og bare det å vite at jeg er «ferdig» Om 4 uker var en lettelse for meg. 

Anonymkode: 0edb3...f32

Skrevet

Trenger slettes ikke stå om livet, nei. Fødsler induseres om mor er svært dårlig også, men det er en individuell vurdering hvor man veier for og i mot. Flere uker før termin setter man ikke i gang fødsel med mindre det er nødvendig, men nærmere termin kan det gjøres. 

Anonymkode: 64161...244

Skrevet

Vet om to som er satt i gang et par uker før termin. Begge slet mest med søvn, og var slitne, men de sa begge at de la på litt ekstra sutring i håp om å få føde. Hun ene kjenner jeg veldig godt og vet at dette er sant. Ingen av de hadde mye smerter.

Anonymkode: 2b168...457

Skrevet

Håper virkelig dere får bare et barn. 

Anonymkode: 5d01c...05b

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hva i alle dager? Hva får deg til å si det? 

(Mistenker at du er en av dem som ikke kan å lese og har oppfattet det sånn at jeg ønsker å bli satt i gang i uke 32. Leser du over en gang til ser du at det ikke er tilfellet. SELVSAGT vil jeg ikke det, jeg skriver jo til og med at jeg håper at jeg slipper å settes i gang i det hele tatt. At jeg i det hele tatt må påpeke dette er helt sykt.)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du sikter til meg så er jeg ikke uenig, men man kan liksom Ikke selge nr. 2 på Finn. Jeg fikk beskjed at det pga min sykdom Ikke skulle være noe problem å Gå gravid, legene tok feil.

Har gått bra fram til nå, men nå er kroppen i helt ulage. Babyene har det utrolig bra da, de er store for å være to og virker veldig sunne og friske. Jeg er vant til mye smerter og takler dette uten problemer i hverdagen, siden jeg ikke kan bruke noen av medisinene jeg vanligvis bruker + nedsatt funksjonsnivå er tilstander som den er. Ga klar beskjed på føden når jeg hadde konsultasjon at om det kom til keisersnitt kunne de bare ta ut hele livmora når ungene var ute. 

Anonymkode: 0edb3...f32

• Liker 1
Skrevet

Vet om to som er satt i gang et par uker før termin. Begge slet mest med søvn, og var slitne, men de sa begge at de la på litt ekstra sutring i håp om å få føde. Hun ene kjenner jeg veldig godt og vet at dette er sant. Ingen av de hadde mye smerter.

Anonymkode: 2b168...457

Du tuller? De LA på for å få barnet ut av magen før termin? God start på mammakarrierer akkurat der… babyene har det best i magen helt til termin, og det er nok grundige vurderinger som ligger til grunn for evt igangsettelse. Men slikt som at baby blir stresset fordi mor har så vondt osv kan selvsagt tilsi at baby får det bedre utenfor magen. Men da måler de det sikkert osv. 

Anonymkode: dc893...f1b

Skrevet

Jeg har blitt satt i gang pga bekkensmerter. De var hemmende i hverdagen, men ikke såpass at jeg måtte gå med krykker eller bruke andre hjelpemidler. Ble satt i gang 39+1 tror jeg det var. Var inne på kontroll for vurdering av igangsettelse i uke 38 og da ønsket legen å vente så lenge som mulig, men jeg ble faktisk litt overrasket over at jeg fikk lov til å bli satt i gang sånn uten videre. Leste i forkant at veldig få ble igangsatt med mindre det var fare for mor og/eller barn. Det stemte hvertfall ikke hos meg. Ta det opp med legen din og få en henvisning til sykehuset så kan legen der vurdere deg og din situasjon er mitt tips :)

Anonymkode: c8b58...b56

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har blitt satt i gang pga bekkensmerter. De var hemmende i hverdagen, men ikke såpass at jeg måtte gå med krykker eller bruke andre hjelpemidler. Ble satt i gang 39+1 tror jeg det var. Var inne på kontroll for vurdering av igangsettelse i uke 38 og da ønsket legen å vente så lenge som mulig, men jeg ble faktisk litt overrasket over at jeg fikk lov til å bli satt i gang sånn uten videre. Leste i forkant at veldig få ble igangsatt med mindre det var fare for mor og/eller barn. Det stemte hvertfall ikke hos meg. Ta det opp med legen din og få en henvisning til sykehuset så kan legen der vurdere deg og din situasjon er mitt tips :)

Anonymkode: c8b58...b56

Takk for tips! :) Er bekkenet jeg sliter med også, og det kommer jo ikke til å bli noe bedre fremover. Vil som nevnt ha barnet så lenge som mulig i magen, men er greit å vite at man kanskje har muligheten til å sette i gang om det skulle bli helt uutholdelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jepp, hos meg ble det kun med det ene barnet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ei på arbeidsplassen min fortalte at hun ble satt i gang tre uker før termin pga. smerter i kroppen. Jeg er 32 uker på vei nå og går også rundt med en god del smerter, og selv om det er vondt, skal jeg fortsatt klare å holde ut. Men hvem vet, det kan jo hende det blir uutholdelig for meg også etter hvert. Nå håper jeg jo at jeg slipper å bli satt i gang, men jeg lurer på om noen har hørt om noe lignende? Hvor vondt skal man ha før det blir aktuelt å sette i gang fødsel flere uker før termin?

Hun har vel gjerne hatt flere årsaker enn bare vondter. 
Det er helt vanlig å være ræva i formen i 1 og 3 trimester av ulike årsaker og hodet fester seg hos første gangsfødende alt fra uke 30 og utover. Så da blir det mer press ned bak skambeinet og vondt å krysse beina og mer tyngde i bekkenet. Dette er helt normalt. Andre plager som bekkenløsning er helt standard. Bekkenlåsning som kommer fra korsryggen og kan gå nedover i en fot eller noe det kan kiropraktoren ordne opp i for deg. Min fiksa det på 5 behandlinger. 
Å være gravid kan være periodevis ganske tøft men det blir verdt det når baby kommer ;) Det er mye arbeid frem til ungen er rundt året men det er helt normalt.

Anonymkode: c2951...ac4

Skrevet

Tre uker før termin er jo svangerskapsuke 37, og barnet er dermed fullbårent og ferdig. Det skal vel litt til for induksjon uansett, men det er jo ikke ''før tiden''. Det er innenfor termin. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...