AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #1 Skrevet 28. januar 2022 Har ringt legen til min samboer og forklart at jeg er bekymret for personens psykiske helse. At personen trenger noen å prate med, og jeg ville si at det er viktig. ( er redd for at personen ikke skulle få hjelp). Personen har begynt å drikke pga at det er vanskelig. Personen har vært på sin første samtale, og kom rasende hjem, og kunne oppsummere det jeg hadde sagt. Mente jeg var en sviker. Jeg kan forstå at personen føler det slik, men jeg ville bare hjelpe. Så Jeg trenger ikke høre om det her. Er det ikke brutt en taushetsplikt her?? Jeg har ikke godkjent at verken lege eller psykolog skal videreformidle dette. Anonymkode: 97ba6...54d
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #2 Skrevet 28. januar 2022 Jeg vil tro selve innholdet i det du har sagt som har blitt videreformidlet ikke er brudd på taushetsplikt. Hvis du er nevnt med navn er jeg litt mer usikker. Anonymkode: 0535f...4a3 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #3 Skrevet 28. januar 2022 Jeg vet ikke hvordan taushetsplikten fungerer her, så du kan evt velge å ignorere svaret mitt. Men hvordan kan legen hjelpe han uten å ta opp problemene mannen din har? Anonymkode: 42b46...c6b 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #4 Skrevet 28. januar 2022 Vedkommende du har ringt legen om har rett på å vite hvem som har kontaktet legen og hvorfor. Dine opplysninger om vedkomende er ikke underlagt taushetsplikt fordi man har rett på innsyn i alle opplysninger som omhandler en selv og sin sak. Det betyr at din samboer har rett på å vite og legen må fortelle. Anonymkode: 7888b...269 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #5 Skrevet 28. januar 2022 Legen har taushetsplikt ovenfor sin pasient. Det vil si at hva pasienten sier skal ikke gå videre. Ut i fra det jeg leser tok ikke du opp bekymringene som pasient av legen. Legen har dermed ikke noen taushetsplikt ovenfor deg, og den er heller ikke brutt. Hvis du derimot gikk til legen som pasient og tok opp bekymringer i samboerskapet, har legen brutt sin taushetsplikt ovenfor deg. Men det skriver du ingenting om. Anonymkode: 2e54d...1b3 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #6 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Legen har taushetsplikt ovenfor sin pasient. Det vil si at hva pasienten sier skal ikke gå videre. Ut i fra det jeg leser tok ikke du opp bekymringene som pasient av legen. Legen har dermed ikke noen taushetsplikt ovenfor deg, og den er heller ikke brutt. Hvis du derimot gikk til legen som pasient og tok opp bekymringer i samboerskapet, har legen brutt sin taushetsplikt ovenfor deg. Men det skriver du ingenting om. Anonymkode: 2e54d...1b3 Ok, men hvis jeg går til min fastlege, og forteller om mine samlivsptoblemer, så kan ikke legen min hjelpe denne personen. Jeg måtte jo gå til personens fastlege. Jeg trodde at den infoen jeg gav ville være nyttig info for psykologen, ikke at psykologen skulle fortelle videre! Anonymkode: 97ba6...54d
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #7 Skrevet 28. januar 2022 Fastlegen har absolutt ingen taushetsplikt ovenfor det en tredjepart forteller om sin pasient, og pasienten har rett på å vite alt som har blitt sagt. Dessverre. Anonymkode: ae97d...07a 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #8 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ringt legen til min samboer og forklart at jeg er bekymret for personens psykiske helse. At personen trenger noen å prate med, og jeg ville si at det er viktig. ( er redd for at personen ikke skulle få hjelp). Personen har begynt å drikke pga at det er vanskelig. Personen har vært på sin første samtale, og kom rasende hjem, og kunne oppsummere det jeg hadde sagt. Mente jeg var en sviker. Jeg kan forstå at personen føler det slik, men jeg ville bare hjelpe. Så Jeg trenger ikke høre om det her. Er det ikke brutt en taushetsplikt her?? Jeg har ikke godkjent at verken lege eller psykolog skal videreformidle dette. Anonymkode: 97ba6...54d Legen har ingen taushetsplikt overfor deg, du er ikke pasienten. Ved å slarve til en lege med forpliktelser overfor pasientene sine har du i praksis godkjent at informasjonen deles med andre, på samme måte som om du slarver med venninner. Skjønner godt at samboeren din er forbanna og «jeg ville bare hjelpe» er en ekstremt dårlig unnskyldning når du ikke vet hva som hjelper men derimot vet at veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. Anonymkode: 5b732...c4d 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #9 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det ikke brutt en taushetsplikt her?? Selvfølgelig ikke. Legens ansvar er overfor pasienten, ikke overfor de som sladrer om pasienten. Anonymkode: cb6f2...495 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå