Gå til innhold

Hvilke(t) indeksfond anbefales?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har stor sett aktive fond i min portefølje som jeg skal flytte over til indeksfond. Har hatt en helt vanvittig avkastning de siste årene, men tenker nå å flytte over til indeksfond, ettersom jeg leser at de stort sett er på høyde med aktive fond, og til og med i mange tilfeller slår dem på avkastning. Da er det greit å få billigere forvaltningskostnader.

Er ingen ekspert, men leser at globale indeksfond er de som har gjort det best, og som de fleste velger. Er det noe vits å ha flere fond? Har man ett globalt indeksfond, er man jo inne i hundrevis av selskaper verden over.

1. Hvilke(t) indeksfond vil dere anbefale?
2. Bør jeg flytte hele porteføljen til 100% indeksfond?

Anonymkode: 26079...953

Skrevet

Jeg har vært godt fornøyd med DNB Global Indeks, men jeg er absolutt ingen ekspert jeg heller.

Anonymkode: de630...ed9

• Liker 1
Skrevet

Klp sine fond kommer stabilitet godt ut. Har mest i global,og 10% i fremvoksende og norden.

Anonymkode: 490ed...d8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har vært godt fornøyd med DNB Global Indeks, men jeg er absolutt ingen ekspert jeg heller.

Har også dette, gå greit i pluss, lave omkostninger.

Nesten alle fond er nede i en dal om dagen, så fin tid å kjøpe på, evt vente litt om du tror det synker mer. 

Anonymkode: 64de2...131

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Samme her. 

Anonymkode: 39153...fa5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Den har jo gått ned i flere uker 

Anonymkode: 6e279...dff

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med Alfred Berg Gambak. Norsk indeksfond, men som ofte leverer bedre enn andre indeksfond. Ellers er indeksfond nettopp indeksfond, og utgjør ikke store forskjeller fra indeks, uansett hva du velger. Så velg ett som er billig. 

Ville nok spredt porteføljen mellom indeksfond innenfor Norge, Sverige, Global, Danmark, USA, Emerging Markets og teknologi. Altså velg flere typer indeksfond. 

Anonymkode: f841c...217

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det ville vært veldig pussig om globale indeksfond ikke hadde gått ned de siste ukene.

Jeg har KLPs AksjeGlobal Indeks V med 0,18 % forvaltningskostnader (og har tapt 150 000 siste ukene, men benytter andledningen til å handle mer)

Anonymkode: 99b50...71a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, hvis sparehorisonten din er uker så er nok ikke fond stedet å sette penger uansett.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nødvendigvis. Det er et INDEKSfond. Dvs, målet er å ikke gjøre det dårligere enn indeksen. Går indeksen ned, følger gjerne fondet etter. 

Men det betyr ikke at et aktivt forvaltet fond nødvendigvis gjør det bedre. Da er man avhengig av forvalterens evne til å spå fremtiden. Og den er som kjent ikke alltid like forutsigbar.

Anonymkode: 490ed...d8b

• Liker 1
Skrevet

Ville som du allerede har fått anbefalt spre det på ulike markeder. DnB Global har gått bra, ja. Men 60%+ er USA, og da er man likevel sårbar. 

Har selv en miks av global, norden, og fremvoksende. Med en veldig lang sparehorisont. 

Anonymkode: cf86c...6fd

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er veldig fornøyd med Alfred Berg Gambak. Norsk indeksfond, men som ofte leverer bedre enn andre indeksfond. Ellers er indeksfond nettopp indeksfond, og utgjør ikke store forskjeller fra indeks, uansett hva du velger. Så velg ett som er billig. 

Ville nok spredt porteføljen mellom indeksfond innenfor Norge, Sverige, Global, Danmark, USA, Emerging Markets og teknologi. Altså velg flere typer indeksfond. 

Anonymkode: f841c...217

Alfred Berg Gambak er ikke et indeksfond (som er passivt forvaltet). ABG er et tradisjonelt aktivt forvaltet fond som stort sett investerer i norske selskaper. Det har dermed forvaltningskostnad (og delvis risiko) langt over et indeksfond, men med mål å hente meravkastning (noe ABG langsiktig har vært flinke til - riktignok godt hjulpet av børskrakket i mars 2020).

Når det gjelder indeksfond er det lite poeng i å gi noen generell anbefalinger siden alle disse av natur skal følge indeks ved kjøp og avbalansering av dei største selskapene i det gitte marked og dermed over tid skal gi nøyaktig lik avkastning om forvaltningskostnad er lik.

Det man bør se på er kostnaden til indeksfondene hos din leverandør.

De aller fleste bør ha overvekt i et globalt indeksfond med lavest mulig årlig kostnad, og heller spe på med endel markedsfond og evt aksjer om man følger godt med i markedet.

Pga råvarepriser og forventet etterspørsel i årene som kommer kan man (hvis man tror Oslo børs vil gi meravkastning utover globalt) gjerne ha norske indeksfond i tillegg.

Tilsvarende i bransjemarkeder globalt om man har troen på at visse bransjer kommer til å vokse.

Men uansett - se på kostnad og hvordan indeksfondet fordeler sin vekting. 

For aktive fond er det igrunnen samme «regel» mht å velge fond som har minst mulig kostnad og resultatbonus til forvalter. Men her kommer også dyktighet til forvalteren inn - ethvert aktivt fond har gjerne  et svært lite antall forvaltere, ofte bare en enkel person - så her er historisk avkastning mer viktig å se på, gjerne også hvilke selskaper fondet er eksponert i (om en bratt oppgang eksempelvis kan forklares med et enkeltselskap og/eller hendelse og dermed mulig kan inneha historisk flaks, og kanskje økt risiko i dag)

Endret av The_Stig
Skrevet
The_Stig skrev (2 minutter siden):

Alfred Berg Gambak er så langt unna et indeksfond du kan komme. Dette er et aktivt forvaltet fond som stort sett investerer i norske selskaper. Det har dermed forvaltningskostnad langt over et indeksfond, men med mål å hente meravkastning.

Når det gjelder indeksfond er det lite poeng i å gi noen generell anbefalinger siden disse av natur alle skal følge indeks ved kjøp og avbalansering av dei største selskapene i det gitte marked.

Det man bør se på er kostnaden til indeksfondene hos din leverandør.

De aller fleste bør være ha overvekt i et globalt indeksfond med lavest mulig årlig kostnad, og gjerne endel markedsfond.

Pga råvarepriser og forventet etterspørsel i årene som kommer kan man (hvis man tror Oslo børs vil gi meravkastning utover globalt) gjerne ha norske indeksfond i tillegg.

Tilsvarende i bransjemarkeder globalt om man har troen på at visse bransjer kommer til å vokse.

Men uansett - se på kostnad og hvordan indeksfondet fordeler sin vekting. 

For aktive fond er det igrunnen samme «regel» mht å velge fond som har minst mulig kostnad og resultatbonus til forvalter. Men her kommer også dyktighet til forvalteren inn - ethvert aktivt fond har gjerne  et svært lite antall forvaltere, ofte bare en enkel person - så her er historisk avkastning mer viktig å se på, gjerne også hvilke selskaper fondet er eksponert i (om en bratt oppgang eksempelvis kan forklares med et enkeltselskap og dermed mulig historisk flaks, og kanskje økt risiko i dag)

Vet du om det koster noe å flytte penger fra en aktiv fond til indeksfond? 

Skrevet

Kan du ikke bare bruke finansportalen og se hvilke som har gjort det best? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet du om det koster noe å flytte penger fra en aktiv fond til indeksfond? 

Det koster ingenting å flytte penger fra et fond til et annet. Noen helt spesielle fond har riktignok en salgskostnad, men det er fond de færreste sitter med.

Mange forvaltere har eget valg om å bytte fond (slik man slipper å selge og kjøpe selv i to operasjoner)

Det man må være obs på er om man gjør handelen på andre kontoer en Aksjesparekonto isåfall vil man komme i posisjon til gevinstbeskatning (noe man slipper ved interne kjøp/salg i en aksjesparekonto)

I et tilfelle der fondet står på en tradisjonell VPS aksjekonto, og har en større urealisert gevinst så kan det være mer lønnsomt å la det aktive fondet jobbe videre for å oppnå renters rente-effekt. Men som sagt dette har ingen betydning om du har fondet i en Aksjesparekonto eller en forsikringskonto som eksempelvis Nordnet Zero.

Endret av The_Stig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...