Gå til innhold

Platetopp, selges de uten ledning uansett nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pusset opp kjøkken for noen år siden, og måtte ha inn elektriker for å legge inn mer strøm til platetoppen, ny stikkontakt og koble til og slikt.

Nå har platetoppen vår knekt i 2, og vi må ha en ny - virker jo helt sykt å måtte ha inn elektriker for å feste en ledning? Hvorfor kommer de ikke allerede festet? Veldig lite ivrig på å måtte betale mange tusen for en ny runde med elektriker (koster jo mer enn ny platetopp). Er det ingen som selger slik at det er bare å sette i støpselet i stikkontakten?

Anonymkode: 83499...e56

Skrevet

Platetopper har blitt solgt uten ledning de siste 10 årene i hvertfall, men du får kjøpt løse ledninger på alle steder hvor det selges platetopper og du trenger da ikke elektriker for å plugge inn den?

Anonymkode: 3a839...e87

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Platetopper har blitt solgt uten ledning de siste 10 årene i hvertfall, men du får kjøpt løse ledninger på alle steder hvor det selges platetopper og du trenger da ikke elektriker for å plugge inn den?

Okay, det står at man må ha elektriker på sidene - så tenkte at den ikke var å plugge i - men måtte kobles til på et eller annet hemmelig vis. Så det er en vanlig platetopp, hvor du ikke får med ledning.. så kjøper du denne, plugger i platetoppen og så i støpselet? 😮 virker rart.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Okay, det står at man må ha elektriker på sidene - så tenkte at den ikke var å plugge i - men måtte kobles til på et eller annet hemmelig vis. Så det er en vanlig platetopp, hvor du ikke får med ledning.. så kjøper du denne, plugger i platetoppen og så i støpselet? 😮 virker rart.

Det stemmer

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer

Kan noen forklare meg hvorfor? Føler meg dum her, men det høres ut som å kjøpe en tv uten strømledning..så kjøper du en ledning som passer og plugger i. Hva er greia? Hvorfor står det da at man må ha elektriker?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan noen forklare meg hvorfor? Føler meg dum her, men det høres ut som å kjøpe en tv uten strømledning..så kjøper du en ledning som passer og plugger i. Hva er greia? Hvorfor står det da at man må ha elektriker?

Fordi det må kobles riktig, går greit å gjøre det selv om du vet hvordan det skal kobles

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hovedårsaken er nok at da er ikke produsenten ansvarlig hvis noe går galt

• Liker 2
Skrevet

Når du må spørre på KG, så trenger du elektriker!

Anonymkode: a00cf...31e

• Liker 1
Skrevet

Har jo litt med lengde å gjøre og. Du skal helst ikke krølle eller skjøte den, men kjøpe den lengden du faktisk trenger. Hvis produsentene hadde levert med f.eks. 1 m fastmontert ledning kunne det fort blitt et problem.

Anonymkode: 3c9bd...373

• Liker 1
Skrevet

Det er også forskjell på om huset har IT eller TN-anlegg, to eller tre faser. Dette veit ikke produsent. Derfor leveres de uten ledning tilkoblet

Skrevet
newman01 skrev (4 minutter siden):

Det er også forskjell på om huset har IT eller TN-anlegg, to eller tre faser. Dette veit ikke produsent. Derfor leveres de uten ledning tilkoblet

En platetopp er kun for 1-fas. Når elektrikker satte på ledningen på min platetopp, var det ikke snakk om en eller tre faser.

Anonymkode: 0511b...ceb

Skrevet

Fikk kjøpt med ledning i butikken og var med bruksanvisning så var enkelt og greit :)

Takk! 

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

En platetopp er kun for 1-fas. Når elektrikker satte på ledningen på min platetopp, var det ikke snakk om en eller tre faser.

Anonymkode: 0511b...ceb

Selv om du har et eldre IT el-anlegg betyr ikke det nødvendigvis at alle andre har det.. 

Litt som elbillader. Noen må ha 32A enfase lading, mens andre kan ha 400V 16A og nesten dobbel ladehastighet

• Liker 1
Skrevet

Platetopper selges ALLTID med ledning, men uten støpsel. Ledningen er ikke koblet til platetoppen.Derfor må du ha autorisert elektriker for å koble ledningen til platetoppen og støpselet.

Anonymkode: 3bf38...3cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...