Gå til innhold

Innetid for en som går på videregående?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn skal flytte på hybel nå i sommer, og jeg må si at jeg er skikkelig spent på det altså. Mammaen hans mener at vi som foreldre fortsatt bør bestemme innetid og leggetid. Jeg mener derimot at han bør bestemme innetid og leggetid selv, men at han sier ifra hvor han skal og eventuelt når han kommer hjem. Dessuten synes jeg det er for drøyt at han skal ha faste leggetider, selv om mammaen mener det helt motsatte. Jeg er redd at det kommer til å skli helt ut når han flytter på hybel, for eksempel ved at han er ute til langt på natta eller sitter oppe foran PC´n til langt på natt. Jeg og mammaen er skilt, noe som igjen medfører ekstra utfordringer. Hun ønsker å besøke han på hybelen en gang i uka og ta han med ut på restaurant/kafé i samme anledning, mens jeg ønsker å la han få mer frihet og ikke besøke han like ofte. Mammaen kommer ofte med flere anmodninger til sønnen sin om hvor viktig det er å få seg nok søvn, ikke være for mye utendørs på kveldstid og natta, ikke gå på så mange fester, bruke refleksvest og viktigheten av organiserte hobbyer. Jeg har selvfølgelig snakka med sønnen min om at det er viktig med nok søvn og at han jobber godt med skolearbeid, men jeg har aldri sagt noe om at han bør unngå fester eller være ute på kveldstid og natta. For meg er det viktig at han finner sine egne interesser og sine egne venner, og at han gjør det han føler er mest riktig. Jeg synes at min gamle samboer er veldig streng, engstelig og sint, mens hun sier at jeg er alt for ettergivende og slepphendt. Da vi var samboere krangla vi ofte, og vi hadde ulike meninger, forventninger og regler. 

Hva tenker dere at vi bør gjøre? Er det vanlig at en som går på videregående har en form for innetid og leggetid, eller er det noe de styrer selv? Og hvordan bør det med hybel løses? 

Anonymkode: 7f58c...215

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig at en på videregående har inne- eller leggetid. Iallefall ikke når han flytter, uansett om det er hybel, leilighet eller hus. Skal han liksom overvåkes for at inne- og leggetidene overholdes? Blir altfor dumt. Jeg bodde hjemme på VGs, og hadde aldri noe slikt tull! Eneste foreldrene mine krevde, var at jeg kom inn på soverommet etter fest for å si at jeg var hjemme. Når han flytter ut, er det han som bestemmer hvem han vil ha besøk av til enhver tid. Foreldrene bestemmer når man bor hjemme, men straks man flytter ut har foreldrene ingenting å si. Man må bare stole på at oppdragelsen har gått inn slik at han blir en fornuftig mann med tiden. Merker at de som får for mange regler, er gjerne de som bryter de enda mer. Dersom han skal bli selvstendig og klare seg selv når han blir voksen, da må han faktisk styre dette og lære det seg selv. Stå på ditt!

Anonymkode: 8707a...1b6

• Liker 7
Skrevet

Får vel ikke hatt noen innetider når han ikke bor hjemme?

Anonymkode: 25343...928

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Får vel ikke hatt noen innetider når han ikke bor hjemme?

Anonymkode: 25343...928

Jeg mente innetider fram til sommer, altså ut dette skoleåret. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke vanlig at en på videregående har inne- eller leggetid. Iallefall ikke når han flytter, uansett om det er hybel, leilighet eller hus. Skal han liksom overvåkes for at inne- og leggetidene overholdes? Blir altfor dumt. Jeg bodde hjemme på VGs, og hadde aldri noe slikt tull! Eneste foreldrene mine krevde, var at jeg kom inn på soverommet etter fest for å si at jeg var hjemme. Når han flytter ut, er det han som bestemmer hvem han vil ha besøk av til enhver tid. Foreldrene bestemmer når man bor hjemme, men straks man flytter ut har foreldrene ingenting å si. Man må bare stole på at oppdragelsen har gått inn slik at han blir en fornuftig mann med tiden. Merker at de som får for mange regler, er gjerne de som bryter de enda mer. Dersom han skal bli selvstendig og klare seg selv når han blir voksen, da må han faktisk styre dette og lære det seg selv. Stå på ditt!

Jeg vet at det er viktig at han får styre ting selv fordi at det gir han ansvar og selvstendighet. Dessverre er det meget utfordrende når mammaen overbeskytter han nesten hele tida, noe hun har gjort i hele oppveksten hans. Hun har vært ganske streng på fritidsaktiviteter, leggetid og vennskap, og hun har tilbragt mye tid sammen med han og overkjørt han. For eksempel da han begynte å dra på fest så var hun veldig opptatt av at han skulle kjøres til og hentes på festen, og hun har fotfulgt han mye på fritida. Det er derfor jeg mistenker at ting kommer til å skli helt ut når han flytter på hybel, fordi at mammaen har kontrollert han hele tida og plutselig så får han ingen regler å forholde seg til. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det avhenger jo av hvor gammel gutten er, og det er litt vanskelig å forstå ut fra innlegget ditt. Går han på videregående nå (og i tilfelle hvilken klasse) eller skal han begynne på videregående til høsten? Hvorfor skal han flytte på hybel? 

Endret av Nasse Nøff
Skrevet

Hun har jo ikke sjanse til å sjekke om han faktisk holder de reglene hun setter for ham. Det eneste hun oppnår er at han lyver til henne, selv om småting, fordi han ikke orker mer gnål.....

Har ei på 16 som vår vg1 selv. Hun har styrt leggetid selv etter en gang på ungdomsskolen, husker ikke når jeg sluttet å legge meg opp i det. Hun har tatt noen dumme valg, men det er hun som blir trøtt, ingen andre. Ansvaret har kommet gradvis. Ingen er  supermodne på magisk vis hvis de går fra full overvåking og detaljstyring til full frihet den dagen de fyller 18.

Innetider får man heller ikke fulgt opp på hybel. Vi har ikke innetider for vår som bor hjemme heller, men det hun har gjort selv har foreløpig vært fornuftig. Vi henter så å si alltid, men det er etter hennes ønske og for å vite at hun kommer trygt hjem, vi har ikke gitt noe tidspunkt, men tilbyr uansett klokkeslett så lenge det er helg. Tar også med venner gjerne.

Hadde hun flyttet på hybel hadde vi ikke kunnet detaljstyre, selvfølgelig. Da må man ha gjort jobben FØR de flytter. Skjønner at overgangen kan være tøff for noen foreldre, men på tide å stikke fingeren i jorda og innse at se blir eldre....

• Liker 2
Skrevet

Nå er det stor forskjell på om han er 15 eller 18, men om han skal flytte for seg selv om et halvt år ruster dere han ikke akkurat til å ta ansvar selv ved å regulere innetid og leggetid.

Å besøke en gang i uka syntes jeg ikke er for mye.

• Liker 1
Skrevet

I hovedsak bør han få styre selv. 

Dere bør iallefall avvente å gripe inn til det eventuelt sklir veldig ut. Men han bør jo selv ha inne at hensikten med dagene er skole. Så da møter man opp hver dag, uthvilt. Om fraværet blir stort, så kan han ikke ha gamingutstyret der, f.eks.

Anonymkode: a4d92...8ce

Skrevet

Har selv en på hybel på videregående. Riktignok på skigymnas så mye trening, fokus på nok søvn og mat. Men det kunne aldri falt oss inn å styre hans inne-/leggetider. Han må lære ansvar og ta konsekvenser.

Når det gjelder at mor vil besøke en gang i uke....vel min hadde følt at vi ikke stolte på ham hvis vi gjorde det. Vi er selvsagt på besøk, men ikke så ofte. Viktig at de får leve sitt liv, ikke vårt. 

Anonymkode: 1cfa0...14a

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke kontrollere mor angående besøk, leggetider og annet hos henne og om hun kjører til og fra fest. Like lite han hun bestemme slikt hos deg. Hun må få komme med de «anmodningene» hun vil. 
Hva skal «løses» med tanke på hybel?

Anonymkode: 71271...b8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min sønn skal flytte på hybel nå i sommer, og jeg må si at jeg er skikkelig spent på det altså. Mammaen hans mener at vi som foreldre fortsatt bør bestemme innetid og leggetid. Jeg mener derimot at han bør bestemme innetid og leggetid selv, men at han sier ifra hvor han skal og eventuelt når han kommer hjem. Dessuten synes jeg det er for drøyt at han skal ha faste leggetider, selv om mammaen mener det helt motsatte. Jeg er redd at det kommer til å skli helt ut når han flytter på hybel, for eksempel ved at han er ute til langt på natta eller sitter oppe foran PC´n til langt på natt. Jeg og mammaen er skilt, noe som igjen medfører ekstra utfordringer. Hun ønsker å besøke han på hybelen en gang i uka og ta han med ut på restaurant/kafé i samme anledning, mens jeg ønsker å la han få mer frihet og ikke besøke han like ofte. Mammaen kommer ofte med flere anmodninger til sønnen sin om hvor viktig det er å få seg nok søvn, ikke være for mye utendørs på kveldstid og natta, ikke gå på så mange fester, bruke refleksvest og viktigheten av organiserte hobbyer. Jeg har selvfølgelig snakka med sønnen min om at det er viktig med nok søvn og at han jobber godt med skolearbeid, men jeg har aldri sagt noe om at han bør unngå fester eller være ute på kveldstid og natta. For meg er det viktig at han finner sine egne interesser og sine egne venner, og at han gjør det han føler er mest riktig. Jeg synes at min gamle samboer er veldig streng, engstelig og sint, mens hun sier at jeg er alt for ettergivende og slepphendt. Da vi var samboere krangla vi ofte, og vi hadde ulike meninger, forventninger og regler. 

Hva tenker dere at vi bør gjøre? Er det vanlig at en som går på videregående har en form for innetid og leggetid, eller er det noe de styrer selv? Og hvordan bør det med hybel løses? 

Jeg antar nå at din sønn i dag går på ungdomskolen, og skal flytte på hybel når han begynner på VGS over sommeren. 

Sånn sett må dere gjerne fortsette å ha (fornuftige) inne og leggetider frem mot sommeren mens han fortsatt bor hjemme. Men dere kan ikke regne med at dere kan kontrollere eller håndheve noe når han flytter på hybel. (Hele poenget med hybel er vel at han da går på VGS for langt unna dere til å kunne bo hjemme.) 

Men skal dere ha innetider og leggetider nå, så bør de settes i samråd med 15/16åringen. Altså slik at de er relativt samkjørt med det andre i vennekretsen får lov til, og er fornuftige i forhold til hans behov for søvn. Han må være tilnærmet enig i dem selv, og dere må være åpne for å lytte til hans forslag og argumentasjon. 
Generelt må dere åpne for at han har medbestemmelsesrett mens han bor hjemme, så han har lært å ta gode valg når han flytter på hybel. 

Når det gjelder din og mors forskjellige oppfatning, så bør dere forsøke å "møtes på midten", samtidig med at dere har dialog med tenåringen. 
Hun bør lære seg å slippe mer opp, mens du kanskje kan være litt flinkere til å ha regler. (Det å kjøre og hente en tenåring på fest, trenger ikke være en negativ ting. Det kan også være en måte å vise omsorg på. Og er tiden avtalt med tenåringen, og kan justeres hvis det oppleves som for tidlig, kan man kanskje kjøre hjem flere av vennene samtidig. Og bytte på med andre foreldre. Da opplever man at man bidrar til at ungdommen kommer trygt hjem, men ikke at man "overvåker". ) 

Vår 15-åring har leggetider. Innetider har det ikke vært behov for. (Men det tror jeg er fordi vennene har innetider, og vår går hjem når de går hjem.) 
Vi er gjerne på tilbudssiden på kjøring og henting. Noe vi deler med flere foreldre, slik at de alltid har tilbud om å bli fulgt/kjørt/hentet hvis de skal et stykke unna. 
Leggetider er litt flytende, og er et resultat av dialog, men også av at vi voksne "bestemmer" et tidspunkt som skal være "normalen". Vi lytter til argumentasjon, og tillater senere leggetid ved behov. (Og konsekvensen av "for sen legging" er ikke mer enn en samtale om tillit og avtalebrudd dagen etter.) 

Vårt mål er å oppdra en selvstendig, fornuftig og oppegående ungdom, som tar gode valg for seg selv, og som viser omsorg for de rundt seg. 

Anonymkode: fa32a...42e

Skrevet

Altså ikke undervurder barnet da. Det her blir litt i overkant invaderende i en fase han må klare seg selv. Mor får klippe av navlestrengen og lære voksen kommunikasjon med barnet sitt. Hadde blitt fly forbanna om min mor hadde gjort det samme, når jeg flyttet for meg selv i samme alder. La meg, laget maten min, betalte regningene mine osv selv

Anonymkode: e775d...033

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Min gutt fyller 17 til mandagen og bor også på hybel ,da han går på skole i en annen by, og dette bestemmer han helt selv :) men han er veldig pliktoppfyllende, ikke fester og slik, han vil gå på skolen i lang tid, så han er veldig seriøs.

Men tenker jo hvis mor mener kanskje han trenger grenser hvis han er glad i og feste

Anonymkode: 71f29...46b

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg vet at det er viktig at han får styre ting selv fordi at det gir han ansvar og selvstendighet. Dessverre er det meget utfordrende når mammaen overbeskytter han nesten hele tida, noe hun har gjort i hele oppveksten hans. Hun har vært ganske streng på fritidsaktiviteter, leggetid og vennskap, og hun har tilbragt mye tid sammen med han og overkjørt han. For eksempel da han begynte å dra på fest så var hun veldig opptatt av at han skulle kjøres til og hentes på festen, og hun har fotfulgt han mye på fritida. Det er derfor jeg mistenker at ting kommer til å skli helt ut når han flytter på hybel, fordi at mammaen har kontrollert han hele tida og plutselig så får han ingen regler å forholde seg til. 

Ja, det blir veldig utfordrende med slik mor inni bildet! Tenker dere som foreldre må kommunisere med hverandre, og finne en løsning på noe vis. Har dessverre ingen tips til hvordan dere kan håndtere det annet enn kommunikasjon. Alternativt sette seg ned med gutten å høre hva han selv tenker om dette. At han selv sier i fra til mor at hun ikke kan styre han, kan han komme lengre med enn at far gjør det. Vel å merke må han mene det, og faktisk vise konsekvenser til mor hvis hun stadig overkjører han. Altså nekte henne inngang til hybelen når han flytter dersom hun ikke lytter til hans behov og ønsker. Tenker også at det er viktig at du ikke snakker nedlatende om mor til gutten, da han fort kam ta henne i forsvar og du bli den «store stygge ulven». Muligens stille åpne spørsmål og la gutten reflektere over derre. Som sagt må man bare stole på at oppdragelsen har gjort sitt, og at han lærer av sine valg uansett om de er positive eller negative. Masse lykke til! Det kan jo forresten være noen hjelpeinstanser det går an å kontakte for bedre kommunikasjon og samarbeid mellom deg og mor? Så lenge han ikke bor hjemme, så må han selv ta ansvar for eget liv og valg. Gjerne gi gode råd og veiledning, men å pushe på for hardt kan som sagt føre til at han «bryter» regler og grenser enda mer! 

Skrevet

Jeg synes mor høres fornuftig ut, om det er det du beskriver. Å be sønnen ikke henge ute om natta og bruke refleks er da helt normalt. Å kjøre til og fra fest er veldig fornuftig, det anbefales også av politiet. Å besøke en gang i uka er ikke så mye, men uansett klarer vel sønnen å gi beskjed om han synes det blir for voldsomt?

Han bør også ha innetid så lenge han bor hjemme. 

Anonymkode: 83691...1ca

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns også mor høres fornuftig ut, bortsett fra det med å bestemme hyppighet og form på besøk et halvt år i forveien. Hvorfor diskuterer dere det, er det noe hun vil DU også skal gjøre? Det er da mellom mor og sønn, og altfor langt fram i tid. Mer naturlig at han reiser til dere av og til. 

Anonymkode: 71271...b8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...