Gå til innhold

Kattene i nabolaget bæsjer ned tomta vår. Noe vi kan gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen dyrevennlige måter å gjøre tomta vår litt mindre attraktiv som kattedo? Nabokattene er på tomta vår hele tiden. Vi har ikke dyr selv og er heller ikke så glade i dyr. 

Anonymkode: 9fefe...1b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det bedene de bruker? Eller sand? Grus er lite populært hos mine, men sand synes de er supert. 

Skrevet
Tvist skrev (2 minutter siden):

Er det bedene de bruker? Eller sand? Grus er lite populært hos mine, men sand synes de er supert. 

Jeg var plaget av at nabokattene bæsjet ned uteområdet som var gruset opp. Og overalt ellers når det var snø. Måtte gå å plukke mengder med kattebæsj når snøen smeltet. 

kjøpte oss en maine coon, og har ikke sett en fremmed katt rundt huset på 1,5 år😆

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Finnes noe som heter Katt vekk som du kan strø der de går på do. Evnt prøv kaffegrut eller sitronskall, plante lavendel om sommeren.

Anonymkode: 84367...8be

• Liker 1
Gjest BrittEkeberg
Skrevet

Det finnes en spray dere kan prøve. Cat Off, Keep Away, litt forskjellige merker.. Google det. 

Skrevet

Malt pepper kan og hjelpe.

Skrevet

Vi har grus rundt huset, og nabokatter driter overalt😩 Inkludert i blomsterbed. Vi har prøvd ALT. Pepper, chilli, flasker med vann, appelsinskall, kaffe, sprayer og pulver fra dyrebutikk. Spyle de med vann når vi ser de. Det eneste som hjelper er seriøst å asfaltere eller legge belegningsstein, eller skaffe hund som står ute konstant.

Tror ikke katteeiere skjønner hvor stort problem dette er for naboer. På ei uke kan jeg plukke i hvert fall 20 bæsjer rundt husmurene. På vinteren er det i tillegg på veien og foran garasjeportene. Dere kan tenke dere lukta når det er sommer!

Anonymkode: 5284e...f60

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi har grus rundt huset, og nabokatter driter overalt😩 Inkludert i blomsterbed. Vi har prøvd ALT. Pepper, chilli, flasker med vann, appelsinskall, kaffe, sprayer og pulver fra dyrebutikk. Spyle de med vann når vi ser de. Det eneste som hjelper er seriøst å asfaltere eller legge belegningsstein, eller skaffe hund som står ute konstant.

Tror ikke katteeiere skjønner hvor stort problem dette er for naboer. På ei uke kan jeg plukke i hvert fall 20 bæsjer rundt husmurene. På vinteren er det i tillegg på veien og foran garasjeportene. Dere kan tenke dere lukta når det er sommer!

Vi hadde det problemet hos oss, men da bæsjet kattene på plenen. 

Vi har heller ikke katt eller hund. Ingen av de nevnte rådene funket utenom hageslangen eller vannspreder midt på plenen som jeg skrudde på hver time i 5 minutter når jeg ikke var ute. Da gikk jeg rundt med vannpistol, det største jeg kunne finne. Pistolen var fylt med vann og eddik. 

Det holdt kattene unna i mange år, men ser nå at det har dukket opp noen nye unge katter ila pandemien. De skal få sin dose av eddik og vann etterhvert. 

Anonymkode: 39277...4ad

• Liker 1
Skrevet

Moren min strødde pepper i dyrkekassen for å forhindre dette. Vi så et potespor og aldri mer til ham der. Under verandaen derimot 🙄 vi har en velmektig katte her i strøket som vi ikke ser pelsen av, men han etterlater sin nådige visitt. Vi har fått katt selv nå, men hun er liten hannkatt og er vettskremt.

Anonymkode: bf638...347

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kan tenke meg stanken, slår dog ikke hundemøkken når snøen smelter 🤪

Anonymkode: 3f67d...188

• Liker 1
Skrevet

https://infshop.net/hjem-og-hushold/7247-vanntett-ultralydsjokk-mot-dyr-og-insekter-solcelle---gr-nn-katt-7314280080823.html?gclid=Cj0KCQiAosmPBhCPARIsAHOen-OhYK6prdze1MSZIZXiP1XaVJEceBWp47HEmcNNkTc6Of5FxMb-KHcaAq84EALw_wcB

En slik, har 2 sånne selv, ikke akkurat den modellen, men de sender ut en frekvens som kun katter kan høre og når de krysser strålen så blir de forvirret, de skader de ikke på noen måte, den er bare ubehagelig for de.

Anonymkode: b09a7...da3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finnes det noen dyrevennlige måter å gjøre tomta vår litt mindre attraktiv som kattedo? Nabokattene er på tomta vår hele tiden. Vi har ikke dyr selv og er heller ikke så glade i dyr. 

Anonymkode: 9fefe...1b8

eddik, mamma brukte eddik her og der og det funket, verdt å prøve

ellers har jeg hørt katter ikke liker lukten av kaffe grut, og citronella (citronella olje kan kjøpes på helsekosten og eventuelt blandes med vann i spary flaske og sprayes). Citronella er også bra om du har mye mygg og knott på sommeren for de hater citronella...

Anonymkode: c6f25...6ed

Skrevet

Er en i nabolaget her som har en slags vannspreder på sensor. Er noe innenfor en gitt radius går det en vannstråle i alle retninger. Har observert at den også funker på nysgjerrige naboer 🙈😂

Ikke alltid det hjelper med hund i hus heller 😅 plukker alltid mye kattebæsj på våren siden bikkjene ikke er like mye ute i hagen på vinteren. 

Skrevet

Da får dere selv ta en kveldsrunde til husene hvor katteeierne bor. En stol med hull på midten gjør drittjobben enklere. Kan hende at dere klarer å holde både kattene og naboene på avstand da…

Anonymkode: 545b9...115

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg oppdaget det samme på plena vår nettopp, da det var mildt og snøen smeltet. Det lå 8-9 store ruker (visste ikke at kattebæsj ble så stor!) på plena. Nå har jeg begynt å følge med, nå som det har snødd til igjen. Ser kattefotspor, og hauger med snø som de har gravd bæsj inn i. Går det an å legge kaffegrut oppå snøen, tro? Jeg vil ikke at det skal bli en vane for katten(e) å bruke tomta vår som do, og det er to naboer som har fått seg katt det siste året.....

Anonymkode: eeb37...9a0

Skrevet

Sleit med samme problemet før. En hannkatt som bodde to hus lenger nede i gata, brukte oss som kattedo. Jeg sto i hagen og observerte den katten en gang. Den tok turen ens ærend fra sitt hus og opp til oss, spaserte inn i hagen, bæsjet på plenen, og så tuslet den rolig hjem igjen.... Jeg fikk i alle fall svaret der, på hvem som bæsjet så mye på plenen vår!

Det var et problem i noen år, før vi til slutt (av andre grunner) kjøpte oss HUND! Den var mye ute i hagen, og den tisset der og etterlot lukt. Da ble det helt slutt på kattebesøkene. Ikke en eneste kattebæsj fra da av.

Anonymkode: 5166c...865

Skrevet
Loke37 skrev (14 timer siden):

Malt pepper kan og hjelpe.

Neppe... Vi har (dessverre 😂) katt, og med dyrt innkjøpt gulvteppe, som katta la sin elsk på, prøvde jeg pepper... Hele teppet fullt av pepper, men katta klorte like fullt villig vekk. Jaja, får kjøpe nytt når katta er død, har vel 10 år igjen...

Skrevet

Hadde samme problemet selv, da det var et bed med lecakuler i hagen da vi flyttet hit. Og det var tydeligvis nabolagets katters foretrukne kattedo 🤦‍♀️ Opplevde flere ganger at kattene gjemte seg bak en busk når jeg jaget de vekk, og snek seg tilbake til «doen» så snart jeg var ute av syne. Samme hvor mange ganger jeg jaget de bort så skulle de døtte meg drite akkurat der. 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️
Den eneste løsningen som fungerte var å asfaltere gangområdet, fjerne hele bedet og bygge platting over kattedassen. 🙄🤦‍♀️

Jeg undres stadig over at katteeiere ikke ser ut til å ha det minste snev av refleksjon rundt hvor til plage kattene deres er for alt og alle i nærområdet. Har selv opplevd å være på lekeplassen her samtidig som en katteeier, hvor det ble oppdaget flere digre ruker med kattebæsj. «Det er ikke kattene mine, for de bæsjer ikke på lekeplassen», sa kattedama. Og JEG, som ikke har katt en gang måtte plukke opp dritten. 🙄🤦‍♀️

Alle som har katt burde hatt påtvungen kattedritt-plukking i 20 minutter hver kveld. 

Anonymkode: c26d2...218

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei!

Naboen vår slet med det samme stakkars. Vi har 2 katter selv. Men de har ingen dyr, de liker verken katter eller hunder (i følge de selv).
Jeg vet at alle kattene i nabolaget liker å tusle rundt hos de (og oss, men kattene våre jager de vekk. Også så opplever vi det ikke som like plagsomt som naboene våre). 
De har uansett kommet til oss og kommentert det. De var veldig hyggelige og sa at alle kattene i området bæsjer i et hjørne i Hagen deres, som da var på et veldig dumt sted. 
De sa det ikke direkte, men de håpet nok på at vi kunne hjelpe dem med problemet, siden våre katter garantert har vært der også 😝

Da kjøpte jeg «gå vekk» pulver til naboene. Og informerte om noen matter som var ubehagelige for katter å gå på, som de evnt kan legge der om pulveret ikke fungerer. De mattene var så billige at jeg fint hadde betalt for et par om pulveret ikke fungerte.

Jeg hadde også funnet en sånn skummel «Halloween» katt med sensor, som lagde bråk om noen nærmet seg. Denne ville nok skremme kattene om de brukte den en liten stund. Denne hadde jeg også kjøpt til de om de to andre tingene ikke fungerte. 

Men nå viste det seg at pulveret har fungert og de har ikke vært plaget på over 1år. 
Men da er det litt enkle tips her, i tilfelle noen andre opplever at pulveret ikke gjør jobben :). 

Anonymkode: d233f...0a5

• Liker 1
Skrevet

Vann og eddik som andre beskriver, eller kjøp den fineste sanden du finner og kaste den i pelsen på kattene. De får den ikke vekk, så de kommer ikke tilbake. 

Anonymkode: 3df0c...8c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...