AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #1 Skrevet 27. januar 2022 Snart 1-åring. Sliter sånn med søvnen her. Typisk at han sovner om kvelden, sover bittelitt og så er han supervanskelig å legge og er våken resten av kvelden. Blir som oftest noen langvarige oppvåkninger om natta også. Føler vi trenger en reset, kommer jo ikke ut av dette mønsteret. Alternativet er vel søvntrening, men det er jo nesten alle enige om at er barnemishandling så... Noen som har prøvd medisiner? Tror vel egentlig ikke legen er villig til å gi da, er vel ikke ille nok, men... Interessant å høre erfaringer. Anonymkode: 29765...4d9
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #2 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Snart 1-åring. Sliter sånn med søvnen her. Typisk at han sovner om kvelden, sover bittelitt og så er han supervanskelig å legge og er våken resten av kvelden. Blir som oftest noen langvarige oppvåkninger om natta også. Føler vi trenger en reset, kommer jo ikke ut av dette mønsteret. Alternativet er vel søvntrening, men det er jo nesten alle enige om at er barnemishandling så... Noen som har prøvd medisiner? Tror vel egentlig ikke legen er villig til å gi da, er vel ikke ille nok, men... Interessant å høre erfaringer. Anonymkode: 29765...4d9 Er dette ditt første barn? Det er ganske vanlig tørr jeg påstå at ungene sliter med søvn, innsovning, opprettholde søvnen etc de første årene. Det er utrolig tøft å stå i som foreldre, og ikke enkelt å si når det går over. Men jeg tviler sterkt på at du vil få sovemedisin for det du beskriver? Uten at jeg kan si noe om det med sikkerhet. Mine 3 barn har vært helt ulike. Mellomste var helt krise med omtrent null kveld og søvn på meg fra fødsel til ca 2 år. Og må nesten si mangel på ett par timer "fred" på kvelden var værre enn lite søvn på natt. Men det gikk over. Eneste jeg kan trøste med.. Anonymkode: 000f2...814 8 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #3 Skrevet 27. januar 2022 Vi begynte når h*n var 10 mnd. Fikk det først hos legen på helsestasjon og nå hos fastlegen. Her ble det snakket om allerede ved 6 mnd alder. Vi har fått ett nytt liv, både barnet og oss. Anonymkode: 9b418...aff 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #4 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er dette ditt første barn? Det er ganske vanlig tørr jeg påstå at ungene sliter med søvn, innsovning, opprettholde søvnen etc de første årene. Det er utrolig tøft å stå i som foreldre, og ikke enkelt å si når det går over. Men jeg tviler sterkt på at du vil få sovemedisin for det du beskriver? Uten at jeg kan si noe om det med sikkerhet. Mine 3 barn har vært helt ulike. Mellomste var helt krise med omtrent null kveld og søvn på meg fra fødsel til ca 2 år. Og må nesten si mangel på ett par timer "fred" på kvelden var værre enn lite søvn på natt. Men det gikk over. Eneste jeg kan trøste med.. Anonymkode: 000f2...814 Vår første ja. Pappaen er en del bortreist på jobb så det er ofte bare oss to hjemme. Jeg blir deprimert av å sove så dårlig og ha så lite tid for meg selv. Barnet sover ofte korte dupper også, så får ikke så mye pause der heller. Tenker nok også egentlig at de ikke kommer til å synes at det er ille nok, selv om jeg opplever det som ille😅 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi begynte når h*n var 10 mnd. Fikk det først hos legen på helsestasjon og nå hos fastlegen. Her ble det snakket om allerede ved 6 mnd alder. Vi har fått ett nytt liv, både barnet og oss. Anonymkode: 9b418...aff Hvor ille var vanskene? Er det noe barnet må stå på fast eller holdt det med en periode? Anonymkode: 29765...4d9
TreBukkeneBruse Skrevet 27. januar 2022 #5 Skrevet 27. januar 2022 Ja det får du fra legen. Søvn er viktig. 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #6 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vår første ja. Pappaen er en del bortreist på jobb så det er ofte bare oss to hjemme. Jeg blir deprimert av å sove så dårlig og ha så lite tid for meg selv. Barnet sover ofte korte dupper også, så får ikke så mye pause der heller. Så du tenker å gi ungen sovemedisin fordi dere ikke evner å være foreldre? Helt hinsides. Anonymkode: 2326f...ee4 14
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #7 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så du tenker å gi ungen sovemedisin fordi dere ikke evner å være foreldre? Helt hinsides. Anonymkode: 2326f...ee4 Hva skal jeg gjøre da? Du har ikke noen tips å gi, bare galle? Det var moren min sitt forslag, hadde ikke falt meg inn før. Anonymkode: 29765...4d9 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #8 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hva skal jeg gjøre da? Du har ikke noen tips å gi, bare galle? Det var moren min sitt forslag, hadde ikke falt meg inn før. Anonymkode: 29765...4d9 Din mann får være hjemme og avlaste deg. Anonymkode: 2326f...ee4 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #9 Skrevet 27. januar 2022 Helt normalt at unger sliter med søvnen. Sovemedisin til så små øker risikoen for krybbedød helt enormt masse. Jeg var 100% alene med mitt barn som den dag i dag (4 år) ennå våkner hver 2. time. Nå er vi under utredning hos søvnklinikk, men har blitt tilbudt sovemedisin hos tilfeldig fastlege som ikke har peiling - jeg har takket nei pga de horrible bivirkningene. Anonymkode: d69b5...ef4 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #10 Skrevet 27. januar 2022 Når jeg var liten fikk jeg melatonin, det er jo et naturlig hormon så kanskje det kan være det som trengs? Snakk med legen din du, tror det er kun der du kan få et skikkelig svar 😊 Anonymkode: aaff2...fc2 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #11 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Helt normalt at unger sliter med søvnen. Sovemedisin til så små øker risikoen for krybbedød helt enormt masse. Jeg var 100% alene med mitt barn som den dag i dag (4 år) ennå våkner hver 2. time. Nå er vi under utredning hos søvnklinikk, men har blitt tilbudt sovemedisin hos tilfeldig fastlege som ikke har peiling - jeg har takket nei pga de horrible bivirkningene. Anonymkode: d69b5...ef4 Det var jeg ikke klar over. Uff, skummelt. Det må være slitsomt å stå i så lenge, håper dere får hjelp! Anonymkode: 29765...4d9
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #12 Skrevet 27. januar 2022 Jeg har en venninne med din tankegang. Lettere å gi medisiner, enn å få struktur på rutinene. Hun er litt verre enn deg, riktig nok, og lar barnet sove så lenge han vil på dagtid, og blir frustrert når han ikke vil sove på kvelden. Prøver å legge han i et rom med døren åpen hvor hunden kommer og går, taklyset på, og musikk på telefonen. Sovner ikke før 23-00 eller senere, må vekkes for barnehagen, sovner på ettermiddagen. Hun ser ikke problemet, det er jo barnets søvnmønster det er noe galt med........... Anonymkode: 3e2ae...7b3 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #13 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det var jeg ikke klar over. Uff, skummelt. Det må være slitsomt å stå i så lenge, håper dere får hjelp! Anonymkode: 29765...4d9 Ja vi får hjelp nå - og det er helt utrolig hva kroppen blir vant til. Husker jeg hadde sovet 2 timer den første natta vi satt hos legen, og tenkte på forhånd at jeg tar hva som helst. Men når medikamentet ble tilbudt og bivirkningene listet opp tenkte jeg «tja, man kan sove når man blir gammel»😅 Og ja, jeg har angret mange sene kvelder. Men jeg hadde ikke klart å leve med meg selv dersom noe hadde skjedd og jeg hadde «påført» han skumle medikamenter for egen velvære… Jeg er absolutt en som mener mors helse er viktig altså!! Og søvn er mer enn velvære, men det er slik JEG hadde følt det 🤷🏽♀️ Anonymkode: d69b5...ef4 1
kankankan Skrevet 28. januar 2022 #14 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en venninne med din tankegang. Lettere å gi medisiner, enn å få struktur på rutinene. Hun er litt verre enn deg, riktig nok, og lar barnet sove så lenge han vil på dagtid, og blir frustrert når han ikke vil sove på kvelden. Prøver å legge han i et rom med døren åpen hvor hunden kommer og går, taklyset på, og musikk på telefonen. Sovner ikke før 23-00 eller senere, må vekkes for barnehagen, sovner på ettermiddagen. Hun ser ikke problemet, det er jo barnets søvnmønster det er noe galt med........... Anonymkode: 3e2ae...7b3 Dette høres jo mer ut som en barnevernssak enn søvnproblem, og jeg ville vel vært forsiktig med å sammenligne denne situasjonen med TS sin. Søvnproblemer hos barn er helt reelt, også når foreldrene gjør alt riktig. 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #15 Skrevet 28. januar 2022 Det du beskriver er _helt_ normalt for en 1-åring, dessverre. Man gir da ikke sovemedisin til en baby med helt normale «søvnvansker»? Kunne ikke falle meg inn vertfall. Tror legen stusser litt om du spør om sovemedisin også altså. Anonymkode: a4fcf...2a5 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #16 Skrevet 28. januar 2022 Det hørtes veldig slitsomt ut❤️! Min første sov dårlig frem til 11 måneder, da prøvde vi litt skånsom søvntrening der pappaen la ham på kvelden istedenfor at jeg bysset eller ammet ham i søvn. Hvordan sovner din for kvelden? Hvis han ikke sovner selv, men får «hjelp» til å sovne ville jeg begynt med å prøve å få til det. Vår gikk fra å våkne masse til å sove gjennom natta på en uke. Gråt ikke da pappaen la heller, la seg til å sove uten å bli lei seg så det gikk veldig fint. Så kan du evt snakke med legen om medisiner om forsiktig søvntrening ikke har noen effekt? Det er slitsomt med lite søvn og lite avlastning! Håper det blir bedre snart! Anonymkode: cd142...b2d
Raven.Writingdesk Skrevet 28. januar 2022 #17 Skrevet 28. januar 2022 Samsover du eller har du forsøkt samsoving? Kanskje trenger barnet kontakt og er engstelig. Ville forsøkt samsoving før jeg starta med medisinering. 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #18 Skrevet 28. januar 2022 Tja, du må finne ut om du ønsker at barnet ditt skal ha hangover pga sovemedisin, eller om du skal ha "litt lite egentid for en periode? Det blir sjelden utskrevet sovemedisin på barn, nettopp pga bivirkninger. Anonymkode: 4c413...fab 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #19 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vår første ja. Pappaen er en del bortreist på jobb så det er ofte bare oss to hjemme. Jeg blir deprimert av å sove så dårlig og ha så lite tid for meg selv. Barnet sover ofte korte dupper også, så får ikke så mye pause der heller. Tenker nok også egentlig at de ikke kommer til å synes at det er ille nok, selv om jeg opplever det som ille😅 Hvor ille var vanskene? Er det noe barnet må stå på fast eller holdt det med en periode? Anonymkode: 29765...4d9 Tja, babyen sov sammenhengene 1 time om gangen. Omtrent aldri sovet på dagtid fra fødsel av. Vi var også 2 som var hjemme det første året. Var helt ødelagt. Baby er 2 år og er forsatt en del våken på natt tross for medisinen. Sover heller ikke på dagtid. Anonymkode: 9b418...aff
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #20 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Helt normalt at unger sliter med søvnen. Sovemedisin til så små øker risikoen for krybbedød helt enormt masse. Jeg var 100% alene med mitt barn som den dag i dag (4 år) ennå våkner hver 2. time. Nå er vi under utredning hos søvnklinikk, men har blitt tilbudt sovemedisin hos tilfeldig fastlege som ikke har peiling - jeg har takket nei pga de horrible bivirkningene. Anonymkode: d69b5...ef4 Fint hvis du holder deg til å uttale deg om ting du kan tenker jeg. Strikking eller husvask kanskje? Anonymkode: 00a82...5aa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå