Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden valget har Ap og Sp tapt 17 mandater på Stortinget, viser Dagbladets ferske måling. - Det er historisk sus over dette, sier valgforsker Bernt Aardal.

https://www.dagbladet.no/nyheter/darligste-start-pa-25-ar/75237693

Ikke overraskende i det helle tatt, selv om jeg tror ikke Solberg regjeringen ville ha gjort det noe bedre om de fremdeles hadde vært de som styrte landet.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Balian d'Ibelin skrev (1 time siden):

Siden valget har Ap og Sp tapt 17 mandater på Stortinget, viser Dagbladets ferske måling. - Det er historisk sus over dette, sier valgforsker Bernt Aardal.

Ikke overraskende i det helle tatt, selv om jeg tror ikke Solberg regjeringen ville ha gjort det noe bedre om de fremdeles hadde vært de som styrte landet.

Nei, ikke overraskende når man ser hvordan de feiler i alt de gjør.

Man kan jo bare spekulere hvordan det ville vært med Erna, men jeg vil tro at hun ville ha gjort 2 ting annerledes - håndtert pandemien bedre og løst strømkrisen bedre. Bare de to ville skaffet henne mer popularitet enn det Støre og Vedum har. Da ville Rødt heller ikke vokst på siste meningsmåling.

Skrevet

Jeg tror ingen ville gjort det bedre. Vi var lei regjeringen som var, men ville vel heller ikke ha regjeringen vi fikk. Det var jo ikke akkurat et overlegent valg. Kan vel ikke si at Støre var en veldig populær kandidat heller. 

• Liker 3
Skrevet
Rosa Dartle skrev (14 timer siden):

Jeg tror ingen ville gjort det bedre. Vi var lei regjeringen som var, men ville vel heller ikke ha regjeringen vi fikk. Det var jo ikke akkurat et overlegent valg. Kan vel ikke si at Støre var en veldig populær kandidat heller. 

Støre ble statsminister bare fordi Norge ikke har tradisjon å velge samme statsminister til tredje periode på rad. At han er den svakere av de to kandidatene og den svakeste statsministeren på mange år, ble enda mer tydelig nå som han faktisk er i posten. Det har vært skandale etter skandale oppå skandale. 

• Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (15 timer siden):

Nei, ikke overraskende når man ser hvordan de feiler i alt de gjør.

Man kan jo bare spekulere hvordan det ville vært med Erna, men jeg vil tro at hun ville ha gjort 2 ting annerledes - håndtert pandemien bedre og løst strømkrisen bedre. Bare de to ville skaffet henne mer popularitet enn det Støre og Vedum har. Da ville Rødt heller ikke vokst på siste meningsmåling.

Feiler i alt de gjør? Ja, når man arver en pandemihåndtering og en strømkrise så blir man ikke populær. Det blir ingen politiske partier. 

Det hadde i alle fall ikke vært noe bedre med tanke på f. eks. strømkrise hvis Høyre fortsatt hadde styrt, da kunne man nok sett langt etter noen som helst strømstøtteordninger. 

Den eneste rene tabben jeg syntes Støre-regjeringen gjorde var å invitere Taliban med privatfly, noe jeg anser som umusikalsk. 

• Liker 3
Skrevet
Balian d'Ibelin skrev (17 timer siden):

Jeg mener alle disse eutilhengerne bør under sperregrensa. 

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (31 minutter siden):

Støre ble statsminister bare fordi Norge ikke har tradisjon å velge samme statsminister til tredje periode på rad. At han er den svakere av de to kandidatene og den svakeste statsministeren på mange år, ble enda mer tydelig nå som han faktisk er i posten. Det har vært skandale etter skandale oppå skandale. 

Se det positive i det. Han får møte presidenten i usa og det gikk mye raskere enn da Jens febrilsk jobbet for å oppnå samme mål. 

Skrevet
Capt. Obvious skrev (7 timer siden):

Feiler i alt de gjør? Ja, når man arver en pandemihåndtering og en strømkrise så blir man ikke populær. Det blir ingen politiske partier. 

Det hadde i alle fall ikke vært noe bedre med tanke på f. eks. strømkrise hvis Høyre fortsatt hadde styrt, da kunne man nok sett langt etter noen som helst strømstøtteordninger. 

Den eneste rene tabben jeg syntes Støre-regjeringen gjorde var å invitere Taliban med privatfly, noe jeg anser som umusikalsk. 

Nei, nei, nei. Hva de har arvet er irrelevant - alle regjeringer arver noe fra forrige. Ingen regjering kan skylde på forrige for sine egne feil. Støre hadde muligheten å gjøre ting riktig, men valgte å gjøre dem feil. Det er kun hans egen skyld. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Balian d'Ibelin skrev (På 27.1.2022 den 21.23):

En viktig årsak er nok også at denne regjeringen og venstresiden generelt har spilt på en del faktorer i valgkampen som er vanskelig å gjøre noe med. Typisk at nå skal det være "vanlige folks" tur og en "ny retning".. men så viser det seg at forskjellene er minimal.

Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke hva som var så ille med forrige regjering. De håndterte pandemien på en utmerket måte. Ved å stenge ned i mars 2020, og være føre var, kjøpte de oss tid til å få satt en hel haug med vaksiner (som kom etterhvert) slik at vi har langt lavere dødstall enn f.eks Sverige - som valgte å late som om de kom til å få flokk immunitet..

Jeg savner faktisk den forrige regjeringen. Ingen tror vel at tidene kom til å bli sus og dus med alt som har skjedd i verden i det siste, men det siste jeg vil lese om nå er f.eks Taliban på et privatfly, eller om man burde reversere kommunesammenslåingen. Skjønner godt at folk er skeptiske. Folket blåser jo i hvilke titler og goder Støre og co nå koser seg med.

Skrevet
Drizzt skrev (12 timer siden):

Nei, nei, nei. Hva de har arvet er irrelevant - alle regjeringer arver noe fra forrige. Ingen regjering kan skylde på forrige for sine egne feil. Støre hadde muligheten å gjøre ting riktig, men valgte å gjøre dem feil. Det er kun hans egen skyld. 

Man kan fint skylde litt på forrige regjering i begynnelsen, og det gjorde jo den forrige regjeringen ganske mye da de begynte sin periode i regjeringskontorene, så dette er ikke akkurat noe nytt. 

Uansett syntes jeg at Støre regjeringen har hatt en grei start gitt forutsetningene. Bortsett fra dette med Talibanhåndtering. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (På 28.1.2022 den 21.49):

Riktig. Arvet eller ikke arvet, det er AP/Sp som har ansvaret nå, og de velger å la markedskreftene ta overhånd i stedet for å spikre makspris på strømmen. Men Høyre ville sikkert ha gjort det samme. 

Jeg er veldig skuffet over Ap/Sp, fordi jeg hadde forventninger. Jeg forventet at Sp ville stå opp for småbedrifter og næringsliv, og jeg forventet et snev av sosialdemokratisk solidaritet og sosialdemokratisk styringsvilje fra Ap.  Strømprisen er ren kapitialistisk pris-spekulasjon og har ingenting med sosialdemokrati å gjøre.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Skrevet
I Grosny skrev (1 time siden):

Riktig. Arvet eller ikke arvet, det er AP/Sp som har ansvaret nå, og de velger å la markedskreftene ta overhånd i stedet for å spikre makspris på strømmen. Men Høyre ville sikkert ha gjort det samme. 

Jeg er veldig skuffet over Ap/Sp, fordi jeg hadde forventninger. Jeg forventet at Sp ville stå opp for småbedrifter og næringsliv, og jeg forventet et snev av sosialdemokratisk solidaritet og sosialdemokratisk styringsvilje fra Ap.  Strømprisen er ren kapitialistisk pris-spekulasjon og har ingenting med sosialdemokrati å gjøre.

Du forstår vel at det tar noe tid å endre et grunnleggende marked/system? Regjeringen har hatt makta i knappe fire måneder, så man må nok smøre seg med litt tålmodighet. Den har i det minste kommet med noen tiltakspakker på ganske kort tid, det tror jeg er mer enn hva en borgerlig regjering ville ha gjort. 

• Liker 2
Skrevet
Capt. Obvious skrev (2 timer siden):

Du forstår vel at det tar noe tid å endre et grunnleggende marked/system? Regjeringen har hatt makta i knappe fire måneder, så man må nok smøre seg med litt tålmodighet. Den har i det minste kommet med noen tiltakspakker på ganske kort tid, det tror jeg er mer enn hva en borgerlig regjering ville ha gjort. 

Du har nok rett i at det tar tid og at de er bedre enn Høyre, men signalene og uttalelsene er urovekkende, de snakker som om de tror det er farlig å tukle med markedskreftene, og snakker om uheldige konsekvenser ved en eventuell makspris. De uheldige konsekvensene ved høy strømpris er det vanskelig å se at de tar på fullt alvor , og fort nok.

• Liker 1
Skrevet
I Grosny skrev (26 minutter siden):

Du har nok rett i at det tar tid og at de er bedre enn Høyre, men signalene og uttalelsene er urovekkende, de snakker som om de tror det er farlig å tukle med markedskreftene, og snakker om uheldige konsekvenser ved en eventuell makspris. De uheldige konsekvensene ved høy strømpris er det vanskelig å se at de tar på fullt alvor , og fort nok.

Det er ikke så enkelt å bare sette en makspris og tro at det ordner alt, for det kan fort føre til at strømprodusentene gjør alt på å legge seg der så lenge og mye som mulig, altså på makspris for å maksimere profitt. Systemet trenger en gjennomtenkt gjennomgang, og det gjør også tanken om felles europeisk strømmarked. 

Skrevet
Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Det er ikke så enkelt å bare sette en makspris og tro at det ordner alt, for det kan fort føre til at strømprodusentene gjør alt på å legge seg der så lenge og mye som mulig, altså på makspris for å maksimere profitt. Systemet trenger en gjennomtenkt gjennomgang, og det gjør også tanken om felles europeisk strømmarked. 

Enig i gjennomtenkt gjennomgang, men jeg tror vi er  nødt til foreløbig å spikre en makspris , eller iallfall passe på at vi ikke mister næringsliv på en eller annen måte. Det haster.

Jeg drev næring en gang og merket meg at voldsomt variende priser ikke er bra for næringslivet. Man trenger forutsigbarhet. Man trenger å kunne budsjettere noenlunde presist.

Skrevet
I Grosny skrev (7 minutter siden):

Enig i gjennomtenkt gjennomgang, men jeg tror vi er  nødt til foreløbig å spikre en makspris , eller iallfall passe på at vi ikke mister næringsliv på en eller annen måte. Det haster.

Jeg drev næring en gang og merket meg at voldsomt variende priser ikke er bra for næringslivet. Man trenger forutsigbarhet. Man trenger å kunne budsjettere noenlunde presist.

Enig i at man trenger en midlertidig løsning, men jeg tror ikke det er lurt med en makspris siden produsentene som sagt vil gjøre alt for å legge seg der, selv om det uten makspris også skulle tilsi billigere strøm på vårparten. Det kan også føre til f. eks. utilsiktet spekulasjon, f. eks. at produsentene skrur igjen produksjonen i spekulasjon om at den midlertidige maksprisen fjernes igjen. Dessuten løser det heller ikke den underliggende utfordringen, som jo er eksport ut av landet på noen måte. Der vil man ikke ha samme mulighet til å fastsette makspris, siden norske myndigheter nok ikke har makt til å vedta hvilken pris utenlandske strømimportører skal betale. 

Hele systemet må gjennomgås, og i mellomtiden er det nok bedre å fortsette ordningen med direkte strømstøtte til norske kunder og så heller forbedre den for eksempelvis bedrifter i Norge, som til nå har vært utelatt fra ordningen. 

Skrevet (endret)
Capt. Obvious skrev (6 timer siden):

Enig i at man trenger en midlertidig løsning, men jeg tror ikke det er lurt med en makspris siden produsentene som sagt vil gjøre alt for å legge seg der

Det ser ut som en del produsenter gjerne vil makse prisen uansett og setter vi en makspris på 50 øre, da blir det 50 øre og tillater markedet 300 øre så blir det 300 øre.

Med andre ord, i dag har vi en markedsstyrt variabel makspris. I stedet kan vi sette inn en politisk styrt fast  makspris. 

Endret av I Grosny
Skrevet
I Grosny skrev (9 timer siden):

Spennende å se hvor lenge Sp sitter i regjering før de trekker seg, akkurat nå fører de en politikk som ikke har mye proteksjonisme å finne. 

• Liker 1
Skrevet
I Grosny skrev (15 timer siden):

Det ser ut som en del produsenter gjerne vil makse prisen uansett og setter vi en makspris på 50 øre, da blir det 50 øre og tillater markedet 300 øre så blir det 300 øre.

Med andre ord, i dag har vi en markedsstyrt variabel makspris. I stedet kan vi sette inn en politisk styrt fast  makspris. 

Det stemmer nok, men problemet med makspris er gjerne at prisen da også vil legge der selv når forholdene tilsier at prisen skulle vært lavere, som i perioder med lavere etterspørsel, f. eks. om sommeren. Det er det jeg mener med at man "legger" seg rundt makspris uansett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...