Gå til innhold

Hvis en tenåring er supergod i matte, men ingen andre fag - kan man fremmes da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner en tenåringsgutt som er supergod i matte. Han tar det lett i hodet og får alltid 6 på prøver og tentamener. Han trenger ikke øve spesielt heller. Han er også god på fysikk og kjemi-delen i naturfag når det gjelder regning. 

Dessverre gjør han det ikke like bra i de fleste andre fagene. 

Hva gjør man med noen som har et supertalent innen matte? 

Burde man ikke hjelpe genier og talentfulle unge så de får bruke evnene sine? 

Han er tålmodig og kjeder seg på skolen, og moren er redd han skal havne i dårlig miljø.

Anonymkode: 093e0...f23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Moderator - kan dere flytte denne til barn og familie? 

Skrevet

Dere spør etter flere utfordringer. Læreren kan la han ta matte på et høyere nivå for eksempel.

• Liker 3
Skrevet

Dårlig miljø - hvorfor er dere redde for at han havner der?

Flesteparten jeg kjenner som også er slik, inkludert meg selv, har måttet bare ta til takke med at utviklinga går seint. Dessverre er fellesskolen skapt slik…

Hvilket klassetrinn?

Anonymkode: 57758...f64

• Liker 1
Skrevet

Sånn var jeg også. Tipper han er smart og lat, slik som meg.

Jeg gjorde aldri lekser, og fulgte ikke med noe særlig i timene, bare satt å dagdrømte. Stort sett var det på prøvene jeg så spørsmålene for første gang. Matte var lett, for da var det bare å bruke logikk. Men det taktikken fungerer ikke i for eksempel Historie, hvor du enten vet noe eller ikke. Lite man kan tenke seg frem til.

Anonymkode: 97003...8f9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Man havner ikke inn dårlig miljø pga dette…. 

De kan spørre om ungdommen kan få gå framover i pensum. Jeg syntes det var kjedelig med matte, fordi jeg tok det så lett selv uten undervisning. Jeg fikk jobbe i eget tempo, og hadde begynt på vgII-matten da ungdomssskolen var ferdig. 

Anonymkode: a6b38...9c4

• Liker 1
Skrevet
La Luna skrev (1 time siden):

Dere spør etter flere utfordringer. Læreren kan la han ta matte på et høyere nivå for eksempel.

Ja, man kan kanskje det, men det er vanskelig for de å legge ordentlig tilrette. 

Skrevet

Tipper det handler om interesse, at han ikke har interesse for de andre fagene og derfor ikke leser på dem. 

Anonymkode: dbf11...2c2

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et forslag: oppmuntre han til å gå et yrkesfag han ønsker og da kan han velge om han skal fullføre alle fire årene med lærligtid før han senere går ingeniørfag eller så kan  han gå direkte over på ingeniørfag etter to år på yrkesfag. Det forutsetter at han har interesse for eks bygg, elektro eller mekanikk.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dårlig miljø - hvorfor er dere redde for at han havner der?

Flesteparten jeg kjenner som også er slik, inkludert meg selv, har måttet bare ta til takke med at utviklinga går seint. Dessverre er fellesskolen skapt slik…

Hvilket klassetrinn?

Fordi han kjeder seg på skolen og ligger langt foran andre på mange måter. De er redd for at om han ikke får utfordringer vil det påvirke han negativt. 

Han går i 9.klasse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tipper det handler om interesse, at han ikke har interesse for de andre fagene og derfor ikke leser på dem. 

Ja, han interesser seg for alt med matte, og er også flink i fysikk og kjemi-delen i naturfag. 

Skrevet

Jeg har et barnebarn som går i 4. klasse og har engelsk tilsvarende 6.-7. pensum fordi hun er tospråklig. Så det går godt an å tilrettelegge. 

Anonymkode: 0b526...ebd

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva gjør man med noen som har et supertalent innen matte? 

I Oslo kunne VGS flinke elever tidligere ta mattefag på universitetet. Vet ikke om det fortsatt er mulig.

Det finnes også matte, kjemi og fysikk-olympiader. Hva med å melde han på der?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I Oslo kunne VGS flinke elever tidligere ta mattefag på universitetet. Vet ikke om det fortsatt er mulig.

Det finnes også matte, kjemi og fysikk-olympiader. Hva med å melde han på der?

Hva er det? En konkurranse for tenåringer? 

Skrevet

Sjekk om det finnes talentsenter der dere bor. 

Om ikke annet får han da vært med likesinnede noen dager her og der, og han får realfaglige utfordringer 😊

Anonymkode: c960c...3a9

• Liker 1
Skrevet

I Stavanger og Sandnes er det hvertfall mulig for elever å ta matte på høyere nivå, enten på vgs eller universitet.

Anonymkode: a6c85...b0f

Skrevet

Da kan dere undersøke muligheten for å forsere i matte til neste år. Det innebærer at han kan ta matten fra første året på vgs (1T) samtidig som han tar 10.klasse-matte. Hos oss gjøres dette ved at det erstatter valgfag. 

• Liker 3
Skrevet

Det er forskjell på å være god på hoderegning og være god i matematikk. Matematikk er en vitenskapelig disiplin hvor evnen til å forstå sammenhenger og konsepter er noe ganske annet enn å være en kalkulator.

Vent litt før du genierklærer han.

Anonymkode: 3e833...0e7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Fordi han kjeder seg på skolen og ligger langt foran andre på mange måter. De er redd for at om han ikke får utfordringer vil det påvirke han negativt. 

Han går i 9.klasse. 

Det gjorde jeg også, men havna ikke i «dårlig miljø» for det. De som ofte havner i dårlige miljøer kjenner mangel på mestring i noe og klumper seg sammen med andre som også føler det.

Det å ligge foran alle andre kan påvirke han negativt når det kommer til sosiale relasjoner ja. Det gjorde det litt for meg… 

Skrevet

Ikke mulig med de skolene jeg kjenner til, i alle fall. 

Blir man ferdig med å løse samtlige matte-oppgaver i ett par kapittel, så får studenten i oppgave å løse nøyaktig samtlige oppgaver en eller to ganger til. Frem til alle de andre studentene endelige er ferdige med de samme kapitlene. 

Anonymkode: feeb9...cf7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...