AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #1 Skrevet 27. januar 2022 Jeg kjenner en tenåringsgutt som er supergod i matte. Han tar det lett i hodet og får alltid 6 på prøver og tentamener. Han trenger ikke øve spesielt heller. Han er også god på fysikk og kjemi-delen i naturfag når det gjelder regning. Dessverre gjør han det ikke like bra i de fleste andre fagene. Hva gjør man med noen som har et supertalent innen matte? Burde man ikke hjelpe genier og talentfulle unge så de får bruke evnene sine? Han er tålmodig og kjeder seg på skolen, og moren er redd han skal havne i dårlig miljø. Anonymkode: 093e0...f23
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #2 Skrevet 27. januar 2022 Moderator - kan dere flytte denne til barn og familie? Anonymkode: 093e0...f23
La Luna Skrevet 27. januar 2022 #3 Skrevet 27. januar 2022 Dere spør etter flere utfordringer. Læreren kan la han ta matte på et høyere nivå for eksempel. 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #4 Skrevet 27. januar 2022 Dårlig miljø - hvorfor er dere redde for at han havner der? Flesteparten jeg kjenner som også er slik, inkludert meg selv, har måttet bare ta til takke med at utviklinga går seint. Dessverre er fellesskolen skapt slik… Hvilket klassetrinn? Anonymkode: 57758...f64 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #5 Skrevet 27. januar 2022 Sånn var jeg også. Tipper han er smart og lat, slik som meg. Jeg gjorde aldri lekser, og fulgte ikke med noe særlig i timene, bare satt å dagdrømte. Stort sett var det på prøvene jeg så spørsmålene for første gang. Matte var lett, for da var det bare å bruke logikk. Men det taktikken fungerer ikke i for eksempel Historie, hvor du enten vet noe eller ikke. Lite man kan tenke seg frem til. Anonymkode: 97003...8f9 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #6 Skrevet 27. januar 2022 Man havner ikke inn dårlig miljø pga dette…. De kan spørre om ungdommen kan få gå framover i pensum. Jeg syntes det var kjedelig med matte, fordi jeg tok det så lett selv uten undervisning. Jeg fikk jobbe i eget tempo, og hadde begynt på vgII-matten da ungdomssskolen var ferdig. Anonymkode: a6b38...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #7 Skrevet 27. januar 2022 La Luna skrev (1 time siden): Dere spør etter flere utfordringer. Læreren kan la han ta matte på et høyere nivå for eksempel. Ja, man kan kanskje det, men det er vanskelig for de å legge ordentlig tilrette. Anonymkode: 093e0...f23
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #8 Skrevet 27. januar 2022 Tipper det handler om interesse, at han ikke har interesse for de andre fagene og derfor ikke leser på dem. Anonymkode: dbf11...2c2 1
Majer Skrevet 27. januar 2022 #9 Skrevet 27. januar 2022 Jeg har et forslag: oppmuntre han til å gå et yrkesfag han ønsker og da kan han velge om han skal fullføre alle fire årene med lærligtid før han senere går ingeniørfag eller så kan han gå direkte over på ingeniørfag etter to år på yrkesfag. Det forutsetter at han har interesse for eks bygg, elektro eller mekanikk. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #10 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dårlig miljø - hvorfor er dere redde for at han havner der? Flesteparten jeg kjenner som også er slik, inkludert meg selv, har måttet bare ta til takke med at utviklinga går seint. Dessverre er fellesskolen skapt slik… Hvilket klassetrinn? Anonymkode: 57758...f64 Fordi han kjeder seg på skolen og ligger langt foran andre på mange måter. De er redd for at om han ikke får utfordringer vil det påvirke han negativt. Han går i 9.klasse. Anonymkode: 093e0...f23
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #11 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tipper det handler om interesse, at han ikke har interesse for de andre fagene og derfor ikke leser på dem. Anonymkode: dbf11...2c2 Ja, han interesser seg for alt med matte, og er også flink i fysikk og kjemi-delen i naturfag. Anonymkode: 093e0...f23
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #12 Skrevet 27. januar 2022 Jeg har et barnebarn som går i 4. klasse og har engelsk tilsvarende 6.-7. pensum fordi hun er tospråklig. Så det går godt an å tilrettelegge. Anonymkode: 0b526...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #13 Skrevet 27. januar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva gjør man med noen som har et supertalent innen matte? Anonymkode: 093e0...f23 I Oslo kunne VGS flinke elever tidligere ta mattefag på universitetet. Vet ikke om det fortsatt er mulig. Det finnes også matte, kjemi og fysikk-olympiader. Hva med å melde han på der? Anonymkode: dbf11...2c2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #14 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I Oslo kunne VGS flinke elever tidligere ta mattefag på universitetet. Vet ikke om det fortsatt er mulig. Det finnes også matte, kjemi og fysikk-olympiader. Hva med å melde han på der? Anonymkode: dbf11...2c2 Hva er det? En konkurranse for tenåringer? Anonymkode: 093e0...f23
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #15 Skrevet 27. januar 2022 Sjekk om det finnes talentsenter der dere bor. Om ikke annet får han da vært med likesinnede noen dager her og der, og han får realfaglige utfordringer 😊 Anonymkode: c960c...3a9 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #16 Skrevet 27. januar 2022 I Stavanger og Sandnes er det hvertfall mulig for elever å ta matte på høyere nivå, enten på vgs eller universitet. Anonymkode: a6c85...b0f
Nasse Nøff Skrevet 28. januar 2022 #17 Skrevet 28. januar 2022 Da kan dere undersøke muligheten for å forsere i matte til neste år. Det innebærer at han kan ta matten fra første året på vgs (1T) samtidig som han tar 10.klasse-matte. Hos oss gjøres dette ved at det erstatter valgfag. 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #18 Skrevet 28. januar 2022 Det er forskjell på å være god på hoderegning og være god i matematikk. Matematikk er en vitenskapelig disiplin hvor evnen til å forstå sammenhenger og konsepter er noe ganske annet enn å være en kalkulator. Vent litt før du genierklærer han. Anonymkode: 3e833...0e7 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #19 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Fordi han kjeder seg på skolen og ligger langt foran andre på mange måter. De er redd for at om han ikke får utfordringer vil det påvirke han negativt. Han går i 9.klasse. Anonymkode: 093e0...f23 Det gjorde jeg også, men havna ikke i «dårlig miljø» for det. De som ofte havner i dårlige miljøer kjenner mangel på mestring i noe og klumper seg sammen med andre som også føler det. Det å ligge foran alle andre kan påvirke han negativt når det kommer til sosiale relasjoner ja. Det gjorde det litt for meg… Anonymkode: 57758...f64
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #20 Skrevet 30. januar 2022 Ikke mulig med de skolene jeg kjenner til, i alle fall. Blir man ferdig med å løse samtlige matte-oppgaver i ett par kapittel, så får studenten i oppgave å løse nøyaktig samtlige oppgaver en eller to ganger til. Frem til alle de andre studentene endelige er ferdige med de samme kapitlene. Anonymkode: feeb9...cf7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå