AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #1 Skrevet 27. januar 2022 Hva sier du er 5 feil man gjør om man ikke får seg arbeid etter 6 måneder? Anonymkode: 81a9c...e76
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #2 Skrevet 27. januar 2022 1. Kravstor 2. Kravstor 3. Kravstor 4. Er ikke kreativ 5. Bruker for lite tid på jobbsøk Anonymkode: 7c8c5...9f9 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #3 Skrevet 27. januar 2022 Vanskelig å si, kommer helt an på personen. Anonymkode: 06e84...078 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #4 Skrevet 27. januar 2022 Det er jo ikke så enkelt som førstemann her skriver. Det kan være at man har fysiske utfordringer som gjør at man ikke kan jobbe med akkurat det man er utdannet til og at man da ikke er kvalifisert til andre jobber. Mange er nok kravstore. Man skriver dårlige søknader. Man blir lei av søkeprosessen og bruker for lite tid på det etterhvert. Man er ikke villig til å flytte. Anonymkode: 8dc3c...d39 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #5 Skrevet 27. januar 2022 Søker på jobber man ikke er kvalifisert for. Skriver ikke gode nok søknader. Anonymkode: 8b438...5ba 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #6 Skrevet 27. januar 2022 Lite villig til å endre og tilpasse seg. Mangler «kicket» til å gjøre det som skal til for å søke og få jobben man ønsker. Lite forbereder til intervju. Skriveleif og dårlig søknader. Generelt dårlig til å skape førsteinntrykk. Anonymkode: 6c7fd...984
Ginny Skrevet 27. januar 2022 #7 Skrevet 27. januar 2022 Mange, særlig kvinner, lar vær å søke på jobber hvis de ikke oppfyller alle «kravene». For all del ikke lyv på deg kunnskap og egenskaper, men veldig få kandidater oppfyller alt. Ha hovedkravene på plass og vær interessert, alt kan læres 😊 Veldig mange skriver elendige søknader, masseproduserte greier som ikke klarer å fortelle hvorfor jeg skal ansette akkurat den personen til jobben. Skill deg litt ut, vær en bra kandidat rett og slett 😊 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #8 Skrevet 27. januar 2022 Hvis du ikke får deg noe arbeid høres det ut som du ikke er villig til å flytte på deg. Eventuelt at du har en veldig "smal" utdannelse. Anonymkode: 7da61...1cc 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #9 Skrevet 27. januar 2022 Søker jobber man ikke er kvalifisert for Skriver søknader på en barnslig måte/ masse skrive feil/"kopi" fra søknad via Google Søker kun jobber innenfor en veldig kort radius Ikke er åpen for alternative arbeidstidsordninger Har profiler på SoMe med mye festbilder, utfordrende kledd, harry/rølpete bilder, upassende innlegg Anonymkode: 00405...b68 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #10 Skrevet 27. januar 2022 Den desidert største grunnen er å ikke være villig til å flytte for å jobbe et annet sted. Anonymkode: a3f7e...706 5 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #11 Skrevet 28. januar 2022 Da jeg slet med å få meg jobb, endte jeg opp med å flytte. Hadde gått flere år uten napp. Søkte et annet sted i landet, og fikk to tilbud om fast jobb. Ellers har jeg ikke fått jobber fordi andre søkere har hatt bredere kompetanse og/ eller mer erfaring enn meg. Anonymkode: 44822...841 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #12 Skrevet 28. januar 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Da jeg slet med å få meg jobb, endte jeg opp med å flytte. Hadde gått flere år uten napp. Søkte et annet sted i landet, og fikk to tilbud om fast jobb. Ellers har jeg ikke fått jobber fordi andre søkere har hatt bredere kompetanse og/ eller mer erfaring enn meg. Anonymkode: 44822...841 Nøyaktig det samme gjorde jeg. Søkte hundrevis av stillinger over to år uten noe resultat. Utvidet søket til også utenfor Norge, og var fast ansatt bare noen uker senere. Anonymkode: a3f7e...706 1
Gjest AprilRyan Skrevet 28. januar 2022 #13 Skrevet 28. januar 2022 Jeg tror ikke at det er så enkelt som noen skal ha det til. Opplever at noen ber meg om å søke på x og y jobb og forventer at jeg skal få den så lett som bare det, men det kreves ofte både erfaring og utdanning. Gjerne har man en av delene, men endel arbeidsgivere er for opptatt av at arbeidstakere må ha erfaring. Mye kan læres, men noen er ikke villig til å gi opplæring eller har ikke de ressursene som kreves for at en ny medarbeider skal lære seg de tingene. Så har man ting som å gi et godt førsteinntrykk. Det er noe jeg er veldig dårlig på for eksempel og dermed går det ganske raskt at jeg merker at jeg ikke er noen en arbeidsgiver vil vurdere på grunn av det. Det å ikke ønske å flytte på seg er nok også en veldig stor faktor. Jeg leser ofte om folk som har utdannelse i noe som kan være utfordrende å få seg jobb i, men de skal allikevel jobbe i Oslo for eksempel. Ellers er det ting som dårlig søknad og sånt.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #14 Skrevet 28. januar 2022 For lite eller for mye kompetanse. Dårlig søknad/cv, for eksempel at det er rotete eller man ikke viser at man forstår stillingsannonsen/jobben. At folk ikke er villig til å flytte er også ett punkt, men samtidig kan det være greit å huske at mange ikke kan flytte så lett... Folk med partner og/eller barn kan ikke bare pakke sammen sekken å flytte til andre siden av landet... Men dersom beliggenhet er hovedproblemet, og man ikke kan/vil flytte, så må man finne en måte å gjøre seg attraktiv i nærområdet... Jeg og eksen hadde begge høyere utdanning og generelt gode jobbmuligheter, men han hadde jobbmuligheter hovedsakelig i større byer, mens mine jobbmuligheter var hovedsakelig lokalisert langt utenfor byer. Anonymkode: bda49...4d1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #15 Skrevet 28. januar 2022 34 minutter siden, AnonymBruker said: At folk ikke er villig til å flytte er også ett punkt, men samtidig kan det være greit å huske at mange ikke kan flytte så lett... Folk med partner og/eller barn kan ikke bare pakke sammen sekken å flytte til andre siden av landet... Anonymkode: bda49...4d1 Tja, mange av oss måtte faktisk flytte fra partner i en periode for både utdanning og jobb. Som registrert arbeidssøker hos Nav har man jo også plikt til det. Er noen få unntak hvis man har f.eks. små barn eller andre omsorgsoppgaver, men de er veldig spesifikke.. Anonymkode: 7da61...1cc 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #16 Skrevet 28. januar 2022 - Dårlig design på CV - Dårlig jobbsøknad (hovedgrunn) - For kravstor - For masete - For dårlig forberedt til intevjuet Anonymkode: 7fcfe...2ad 1
Flintis Skrevet 28. januar 2022 #17 Skrevet 28. januar 2022 Ginny skrev (18 timer siden): Mange, særlig kvinner, lar vær å søke på jobber hvis de ikke oppfyller alle «kravene». For all del ikke lyv på deg kunnskap og egenskaper, men veldig få kandidater oppfyller alt. Ha hovedkravene på plass og vær interessert, alt kan læres 😊 Veldig mange skriver elendige søknader, masseproduserte greier som ikke klarer å fortelle hvorfor jeg skal ansette akkurat den personen til jobben. Skill deg litt ut, vær en bra kandidat rett og slett 😊 Hva er en god søknad og nei du kan jo like gjerne ansette noen andre og da har jo den fått seg jobb og det er jo bra for den søkeren😊
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #18 Skrevet 28. januar 2022 1. Ikke villig til å flytte på seg 2. For kravstor og for sikker på egne egenskaper. 3. Manglende sosial intelligens, og muligheten til å få god kontakt med andre. 4. Dårlig CV og søknad i språk, omfang og utforming. 5. Dårlige bortforklaringer når det gjelder dårlige karakterer og huller i CVen. Er man en person som eier egne feil har man en mulighet. Har man en person som lyver og skylder på andre er man en dårlig arbeidstaker. Anonymkode: 2f7a0...64e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #19 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): 1. Ikke villig til å flytte på seg 2. For kravstor og for sikker på egne egenskaper. 3. Manglende sosial intelligens, og muligheten til å få god kontakt med andre. 4. Dårlig CV og søknad i språk, omfang og utforming. 5. Dårlige bortforklaringer når det gjelder dårlige karakterer og huller i CVen. Er man en person som eier egne feil har man en mulighet. Har man en person som lyver og skylder på andre er man en dårlig arbeidstaker. Anonymkode: 2f7a0...64e Enig i alt du skriver bortsett fra «for sikker på egne egenskaper»? Kravstor er jeg enig i at er negativt, men er da bare positivt å være sikker på egne ferdigheter og fagfelt..? Anonymkode: a7da8...506
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #20 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig i alt du skriver bortsett fra «for sikker på egne egenskaper»? Kravstor er jeg enig i at er negativt, men er da bare positivt å være sikker på egne ferdigheter og fagfelt..? Anonymkode: a7da8...506 Mange går for hardt og brautende ut. De flinkeste menneskene jeg kjenner viser en viss ydmykhet på områder der de vet de utmerker seg. For slikt må man vise gjennom handling, ikke gjennom ord. Så med "for sikker" mener jeg hvordan man selv beskriver dette. Det skaper raskt en negativ assosiasjon hos de som intervjuer. Men tør man å være litt laidback. Av typen "Ja, jeg lærte jo litt om regnskap gjennom fem år hos xxx", med et lite smil. Da sier man at man kan faget, uten å fremstå som at man må kompensere med store ord. Anonymkode: 2f7a0...64e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå