AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #1 Skrevet 27. januar 2022 Nå er det forskjell på å være introvert og å ha sosial angst. Jeg tror jeg heller mot sistnevnte. Jeg har nå jobbet et sted i over et år. Jeg trives i yrket og på arbeidsplassen min, og føler jeg er god i yrket. Problemet mitt er derimot det sosiale, f.eks lunsj. Hvor vi sitter 7-10stk på et langbord.. Jeg har ikke noe problem med å samarbeide eller konversere når vi sitter 2-3 mennesker sammen, men så fort det blir flere, tør jeg ikke si et ord. I yrket mitt har vi også 2 møter x 30min i løpet av dagen, hvor vi snakker om jobbrelaterte ting, og man må jo svare eller bidra når det forventes, mens spisepause varer i 30min-1time, og da er det mer tørrprat. De fleste kjenner hverandre og møtes på fritiden, mens jeg kjenner ingen og klarer heller ikke å bli kjent med noen når vi er så mange. Jeg fikk en gang "sparken" fra en jobb, fordi jeg ikke "fungerte sosialt", altså, at jeg forsvant i pausene. Men jeg gjorde en veldig god jobb! Er så redd for at dette skal skje igjen, og at jeg for alltid skal være hun stille, rare som ikke sier noe. Dette kommer veldig an på hvem jeg jobber med selvsagt, men mesteparten av tiden synes jeg det er vanskelig å fungere og jeg er helt utslitt når jeg kommer hjem, fordi jeg har vært så anspent hele dagen. Hvordan kommer dere dere gjennom dagen, når dere blir sliten av mennesker/sosial angst? Anonymkode: a0cec...311 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #2 Skrevet 27. januar 2022 Denne er vanskelig. Er slik selv. Snakker sjeldent i store grupper og er vell egentlig bare mer en lytter. Jeg syns ikke det er negativt men hvis man sliter med å få venner er jo det kjipt. Jeg har heldigvis vært heldig på jobben min. Mange jeg jobber med er ganske lik meg eller de er sosiale og snakker uansett hvem det er som er der. Føler at enkelte utadvendte bare lukter introverte og plukker dem opp. Selvfølgelig ikke alle men som introvert selv så syns jeg egentlig det er lettere å snakke med folk som er flink til å snakke enn folk som er lik meg selv. Når man har angst er det jo vanskelig. Får du noe hjelp? Jeg har gått til psykolog en periode for det samme. Det hjalp litt. Mye av mitt problem er at jeg føler jeg ikke har noe nyttig eller spennende å fortelle så jeg sier ingenting. Måtte prøve å gjøre om på den tankegangen og det er ikke bare bare. Jeg må si jeg er sjokkert over at du ble sparka fra en tidligere jobb fordi du ikke var sosial??? Er det mulig??? Du gjorde jo jobben din? Det kan jo ikke være lovlig vell? Høres jo helt sykt ut. Jeg kjenner meg igjen i den å være utslitt etter jobb. Jeg må hente meg inn hver dag fordi jeg blir helt mentalt kjørt av å snakke med folk hele tiden. Heldigvis har mine kunder og kollega skjønt at jeg bare er slik. Snakker du med meg så snakker jeg fint tilbake men jeg tar sjeldent iniativ med mindre jeg kjenner deg til en viss grad så jeg vet hva jeg kan snakke om. Noen liker til og med at jeg er som jeg er. Tro det eller ei men noen ganger er det godt med stillhet. Har mange kunder som syns jeg er veldig ok fordi de er lei av det vanlige "kan jeg hjelpe deg?" "ser du noe fint?" osv osv. Jeg står ikke over dem som en hauk 😂 Men ja.. Det du har å si er like viktig. Kanskje prøv å si litt mer i disse møtene. Trenger ikke være mye men da er det i vært fall et bestemt tema i forhold til lunsj hvor det kan være hva som helst. Utenom det tenker jeg at du skal tenke pådeg selv først. Du skal jo ikke slite deg selv heeelt ut. Det er greit å ikke prate hver dag. Jeg har fått maks 3 eller 4 venner i løpet av den tiden jeg har bodd der jeg bor nå og jeg møtes dem på fritiden svææært sjeldent. (De fleste er kollegaer haha) Jeg trives med det. Venner som ikke forventer så mye. Anonymkode: e1be5...834
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #3 Skrevet 27. januar 2022 Jeg spiser lunsj alene😬 Vet ikke om de andre stusser på det, jeg spiser sammen med dem av og til. Men stort sett alene. Synes det er veldig rart at det skal ha noe å si egentlig. I alle fall ikke en oppsigelsesgrunn! Anonymkode: f327c...393
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #4 Skrevet 27. januar 2022 I min jobb er det enkelt, vi har felles pause og sitter 3-4 sammen, ellers sitter vi ved hver vår PC resten av dagen. Men altså, enig med AB over, den oppsigelsen kan umulig ha vært lovlig! Du kan ikke sies opp fordi du er introvert. Anonymkode: e0167...f1a 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #5 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I min jobb er det enkelt, vi har felles pause og sitter 3-4 sammen, ellers sitter vi ved hver vår PC resten av dagen. Men altså, enig med AB over, den oppsigelsen kan umulig ha vært lovlig! Du kan ikke sies opp fordi du er introvert. Anonymkode: e0167...f1a Høres deilig ut med sp lite sosialisering. Ts når det er så mange folk rundt bordet trenger du ikke stresse med å prate. De ekstrovert tar seg av det. Anonymkode: 85121...915
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #6 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Nå er det forskjell på å være introvert og å ha sosial angst. Jeg tror jeg heller mot sistnevnte. Jeg har nå jobbet et sted i over et år. Jeg trives i yrket og på arbeidsplassen min, og føler jeg er god i yrket. Problemet mitt er derimot det sosiale, f.eks lunsj. Hvor vi sitter 7-10stk på et langbord.. Jeg har ikke noe problem med å samarbeide eller konversere når vi sitter 2-3 mennesker sammen, men så fort det blir flere, tør jeg ikke si et ord. I yrket mitt har vi også 2 møter x 30min i løpet av dagen, hvor vi snakker om jobbrelaterte ting, og man må jo svare eller bidra når det forventes, mens spisepause varer i 30min-1time, og da er det mer tørrprat. De fleste kjenner hverandre og møtes på fritiden, mens jeg kjenner ingen og klarer heller ikke å bli kjent med noen når vi er så mange. Jeg fikk en gang "sparken" fra en jobb, fordi jeg ikke "fungerte sosialt", altså, at jeg forsvant i pausene. Men jeg gjorde en veldig god jobb! Er så redd for at dette skal skje igjen, og at jeg for alltid skal være hun stille, rare som ikke sier noe. Dette kommer veldig an på hvem jeg jobber med selvsagt, men mesteparten av tiden synes jeg det er vanskelig å fungere og jeg er helt utslitt når jeg kommer hjem, fordi jeg har vært så anspent hele dagen. Hvordan kommer dere dere gjennom dagen, når dere blir sliten av mennesker/sosial angst? Anonymkode: a0cec...311 Fikk du serr sparken før det? Helt sykt jo Anonymkode: 53211...5f6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #7 Skrevet 27. januar 2022 Jeg, som introvert selv, tror også du har større utfordringer enn introvertheten i seg selv. Jeg hadde der litt som du beskriver før, men etter at jeg fant "mitt" miljø, min stil, og en jobb jeg trives med som gir meg masse energi og med fantastiske kollegaer, så er introvertheten noe som bare er der i bakgrunnen. Det er ikke jeg som trives på 5 dager intens sosial tur, med mindre jeg kan trekke meg litt bort, men det du beskriver sliter jeg ikke med lengre. Så det kan bli bedre! Anonymkode: 7596f...ee0
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #8 Skrevet 27. januar 2022 1. Dette er ikke oppsigelsesgrunn. 2. Du behøver ikke si så mye. De som prater mest og høyest i slike situasjoner er som oftest de som ikke tenker før de sier noe, og samtalene blir preget av meningsløst pjatt om kjendiser, potteplanter og TV-programmer. Anonymkode: bba1c...9ae 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #9 Skrevet 27. januar 2022 Vi har en massasjestol på jobben som jeg pleide å legge meg nedpå i lunsjen. En kollega satt seg ned med meg en gang og spurte alvorlig om jeg hadde spiseforstyrrelse siden jeg tilsynelatende aldri spiste lunsj😅 måtte bare takke for at hun brydde seg og være ærlig på at jeg trengte å koble av litt i pausen (jeg jobber som konsulent som er i konstant samtale med forskjellige kunder hele dagen - totalt upassende yrke for meg egentlig😅) Anonymkode: 83094...682 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #10 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi har en massasjestol på jobben som jeg pleide å legge meg nedpå i lunsjen. En kollega satt seg ned med meg en gang og spurte alvorlig om jeg hadde spiseforstyrrelse siden jeg tilsynelatende aldri spiste lunsj😅 måtte bare takke for at hun brydde seg og være ærlig på at jeg trengte å koble av litt i pausen (jeg jobber som konsulent som er i konstant samtale med forskjellige kunder hele dagen - totalt upassende yrke for meg egentlig😅) Anonymkode: 83094...682 Haha! Jeg ser deg aldri spise --> du spiser aldri. Anonymkode: f327c...393
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #11 Skrevet 28. januar 2022 Jeg forstår ikke at det skal ha så enormt mye å si. Selv var jeg mer introvert før, men vokste mye på å reise mye, studere i utlandet osv. En ting som virkelig plager meg fortsatt er at jeg ikke klarer å snakke om meg selv i viktige møter på en ryddig måte. Jeg blir ekstremt nervøs. Suger når det kommer til presentasjoner. Tror du får tenke at du er du. Det er bra noen av oss lytter. Mangfold! Tenk om alle snakket like mye som de ekstroverte. Bra noen tar siste analysen internt og kan sette på nødbremsen om de kommer på noe som kan gå galt. Ikke la deg presse til å bli som alle andre. Vær unik. Du kan jo også sette deg bitte små mål. Hver uke skal du eksponere deg bitte litt mer for det du ikke liker. Til slutt vil du føle deg tryggere. Men det må skje i ditt tempo og være et bonus, ikke et press Anonymkode: 819fb...660
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #12 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg, som introvert selv, tror også du har større utfordringer enn introvertheten i seg selv. Jeg hadde der litt som du beskriver før, men etter at jeg fant "mitt" miljø, min stil, og en jobb jeg trives med som gir meg masse energi og med fantastiske kollegaer, så er introvertheten noe som bare er der i bakgrunnen. Det er ikke jeg som trives på 5 dager intens sosial tur, med mindre jeg kan trekke meg litt bort, men det du beskriver sliter jeg ikke med lengre. Så det kan bli bedre! Anonymkode: 7596f...ee0 Høres ut som du bønder introvert og innadvent. Når du har funnet deg til rette sosialt og er trygg så fungerte det for deg. Introvert kan trives med gode kollegaer og mestre jobben men bli utslitt hvis det blir for mye sosiale inntrykk. Anonymkode: 85121...915 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #13 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres ut som du bønder introvert og innadvent. Når du har funnet deg til rette sosialt og er trygg så fungerte det for deg. Introvert kan trives med gode kollegaer og mestre jobben men bli utslitt hvis det blir for mye sosiale inntrykk. Anonymkode: 85121...915 Blander, ikke bønder😅 Anonymkode: 85121...915
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #14 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Høres ut som du bønder introvert og innadvent. Når du har funnet deg til rette sosialt og er trygg så fungerte det for deg. Introvert kan trives med gode kollegaer og mestre jobben men bli utslitt hvis det blir for mye sosiale inntrykk. Anonymkode: 85121...915 Nei, jeg er definitivt introvert. Blir sliten av for mye sosiale inntrykk, og trenger egentid. Jeg trives med gode kollegaer og mestrer jobben, men hadde jeg jobbet i en bar eller som selger hadde jeg ikke hatt det bra. Innadvendt er jeg heller ikke, heller ganske utadvendt. Anonymkode: 7596f...ee0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå