Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å omskolere meg til lokfører da jeg innser at min utdanning ikke fører til en jobb. Men jeg ønsker å høre fra noen som er lokførere her. Har hørt masse positivt om både arbeidsmiljø og lønninger så det virker jo veldig lovende, samtidig vet jeg ikke om jeg passer til det.

Mine spm. er som følgende:

- Sitter dere ned hele arbeidsdagen? Hvis et tog skal fra A > B og arbeidstiden din er 8 timer, sitter du da 8 timer i strekk?

- Får dere høre på musikk mens dere kjører? Hvis ikke, blir det ikke litt kjedelig til tider? Eller er det slik at man må være konsentrert konstant akkurat som når man kjører i bybilde f.eks? Ser for meg at å kjøre lange togturer er mer som å kjøre på en strak motorvei, du følger med men er ikke på alerten hele tiden.

- Hvor mye kontakt har du med kollegaer, er det et ensomt yrke?

- Hvor jævlig er det å kjøre på vilt, altså ser man det komme lenge før og blodet spruter eller er det relativt kjapt over? (som billist har jeg skikkelig skrekken for å kjøre på vilt). 

Jeg er en person som trives godt med å jobbe selvstendig i perioder, men ønsker ikke en arbeidshverdag hvor jeg er alene hele dagen, er fint å kunne drøfte hendelser med kollegaer istedenfor å være helt alene hele tiden. Har jobbet som bpa og savnet å jobbe med kollegaer da.

Jeg liker å kjøre bil og kjører greit en strekning på 8 timer, tar gjerne 2 spise og strekkepauser da, men tror lengre enn dette vil vært belastende for kroppen.

Anonymkode: f9f08...229

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei jeg tror du skal finne på noe annet.

Anonymkode: acf77...31a

• Liker 2
Skrevet

En lokfører sitter ikke hele dagen, men naturligvis i de periodene man kjører toget. Lokfører har også ansvar for at toget er i orden før avgang og utfører endel sjekker før/etter tur. Det kan f.eks være å sjekke at bremser er i orden og lignende. 

Hverdagen er litt ulik alt etter om man kjører persontog eller godstog. Persontog har konduktøren som lokfører har endel kontakt med. Utover det har lokfører kontakt med bl.a togledere, trafikkstyrere og annet jernbanepersonell.

Et lite obs gjelder påkjørsler. Det er ikke bare vilt som kjøres på. Man må være forberedt på å kjøre på mennesker også. Eller trær som faller over linja, biler som har havnet på en planovergang eller å kjøre inn i et snøras. Man må klare å stå i stressede situasjoner og klare å holde hodet kaldt ved en ulykke eller uforutsett hendelse. Yrket er mer enn "å kjøre langtur med bil". 

Anonymkode: dcd8f...151

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde aldri blitt togfører. Av den grunn at jeg kjenner tre som har hoppet foran toget. To døde og en angret seg og endte med å miste begge bena. En jente på 19 i nærheten av der vi bor ble påkjørt av tog på togstasjon. Det var aldri helt klart om hun falt ved et uhell eller om hun gjorde det med vilje. 

Anonymkode: 570cd...4f2

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

- Får dere høre på musikk mens dere kjører? Hvis ikke, blir det ikke litt kjedelig til tider? Eller er det slik at man må være konsentrert konstant akkurat som når man kjører i bybilde f.eks? Ser for meg at å kjøre lange togturer er mer som å kjøre på en strak motorvei, du følger med men er ikke på alerten hele tiden.

- Hvor mye kontakt har du med kollegaer, er det et ensomt yrke?

Anonymkode: f9f08...229

Jeg har aldri kjørt tog, men pappa er lokfører.  Pappa hører på podcast mens han kjører.  Pappa kjører godstod, det er visst et ensomt yrke. Man har mer kontakt med mennesker på persontog. Da kan man jo prate med blant annet konduktøren. 

Anonymkode: 10aa8...9d4

Skrevet

Ikke lett å bli lokfører. Mange om beinet til få plasser. Du må ha teknisk innsikt. God i matte og tenke klart i en stresset situasjon. 

Anonymkode: 17ec3...64c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...