Gå til innhold

Søvnvansker hos toåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min har et barn på straks to og et halvt som bruker ca 1-1,5t på innsovning, og så våkner annenhver time gjennom natten. Barnet samsover hos moren sin, men har egen seng hos oss (ca 60-40 fordeling). Mannen går da inn og roer barnet når hen våkner. Innsovningen skyldes nok delvis at han ikke er så god på å fremme søvn på soverommet (lyset på, mye lek), men gjennom natta er jo noe annet. Barnet våkner ofte igjen om han forsøker å gå ut av rommet på natta, og kan i perioder våkne hver halvtime. Samsoving hos oss er ikke et alternativ, mammaen ønsker å fortsette med det hos henne da barnet våkner like mye der. Hverken barn eller mann sover særlig gjennom nettene. Han er nok mer av den oppfattelsen at dette er et normal søvnmønster, for barnet har alltid vært vanskelig å legge og har aldri sovet alene hverken på dag eller natt, men de fleste i den alderen pleier jo å ha noen timer sammenhengende på natta.

Noen med tips til hvordan han kan lære barnet å selvregulere? Han er åpen for råd fra meg :)

Anonymkode: 02d04...5df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unger er forskjellige, så det er ikke nødvendigvis så unormalt heller. 

Jeg ville prøvd å kutte ned på dupping på dagen, evt. kuttet den helt ut. Men unger blir ikke "selvregulert" over natta. Jeg tror det mest fruktbare er å legge en madrass inne på rommet til barnet så far kan sove videre der inne når gutten våkner. Så kan du sove uforstyrret på deres soverom. 

Jeg ville også jobbet med sengerutinen. Ro ned for natta, demp lyset, les bok. For oss har det fungert veldig godt å høre eventyr/lydbok på senga, barnet sluttet å rømme da og sovna til slutt i ro og fred. 

• Liker 1
Skrevet
Månestjerne skrev (12 minutter siden):

Unger er forskjellige, så det er ikke nødvendigvis så unormalt heller. 

Jeg ville prøvd å kutte ned på dupping på dagen, evt. kuttet den helt ut. Men unger blir ikke "selvregulert" over natta. Jeg tror det mest fruktbare er å legge en madrass inne på rommet til barnet så far kan sove videre der inne når gutten våkner. Så kan du sove uforstyrret på deres soverom. 

Jeg ville også jobbet med sengerutinen. Ro ned for natta, demp lyset, les bok. For oss har det fungert veldig godt å høre eventyr/lydbok på senga, barnet sluttet å rømme da og sovna til slutt i ro og fred. 

Barnet sparker så mye i far, og skal legge seg over ansiktet hans, at det ikke er mulig å samsove med han... Han har prøvd, og da blir det ingen søvn og far gikk rett og slett inn i en depresjon pga søvnmangelen. Selv om barnet ikke er her så mye, så ble det for mye for ham med null søvn flere dager i uka. Med litt søvn, som det blir når han går til og fra, så går det fint. Og som sagt våkner barnet like mye hos mor hvor det samsover, så det er ikke det at barnet sover noe bedre da. Men jeg skal anbefale litt tydeligere leggerutiner :) 

Anonymkode: 02d04...5df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...