Gå til innhold

Ubehagelig følelse av «klump» i halsen. Farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har de siste ukene opplevd en følelse av at jeg har en klump eller noe i halsen. Som om det er noe jeg ikke får svelget unna eller noe som er på tur opp men som sitter fast. Blir sprø! Tenker på det hele tida, nesten som at man skal kaste opp men ikke gjør det.

Noen som vet hva det kan være og hva som kan hjelpe? Er det noe å ringe legen for?

takker for alle svar!

Anonymkode: 0b4f0...12e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har slitt med det i perioder og da var det faktisk stramme halsmuskler. Kjente det kun som en klump i halsen, ingen andre tydelige symptomer som smerter i musklene ol.

Anonymkode: a6a01...bfd

Skrevet

Hvis det stresser deg så mye (som jeg skjønner absolutt) ville jeg anbefale at du går til legen :) Forhåpentligvis er det ingenting alvorlig og du kan slappe av :)  

Skrevet

Ja, dette er noe å ringe legen for!

Skrevet

Sjekk ut struma 

Anonymkode: 9a331...5d4

Skrevet

Få dette sjekket ☺️ 

Kan forøvrig legge til at jeg gikk med klump i halsen/følelse av at pusterøret var snørpet sammen. Dette var angst, og den ubehagelige følelsen forsvant da jeg fikk behandlint for angsten. 

Anonymkode: 375c8...340

Skrevet

Lurt å få det sjekket, men kan være noe som heter Globus. Det er ikke noe farlig og kommer av stress.

Anonymkode: d72fa...1fd

Skrevet

Greit å få det sjekket ut. Har du smerter i kroppen?

Min lege mistenker at jeg har fibromyalgi, da jeg har diffuse smerter i kroppen, blåmerker som oppstår av seg selv (ja, alt annet er utelukket via prøver), og blant annet følelse av klump i halsen. Det antar han er pga halsmuskler som strammer seg pga smerter. Men det er veldig greit å vite at det ikke er noe som potensielt kan være skummelt, eller å sjekke ut om det er noe man kan få behandling for. :)

Anonymkode: bb089...fab

Skrevet

Angst kan gi en slik følelse.

Anonymkode: e2f86...ad9

Skrevet

Du har nok følelsen fordi du tenker på det hele tiden.

Anonymkode: 1554b...406

Skrevet

TS her. Takk for svar. Jeg tenker ikke på det fordi jeg er bekymret, men fordi det er plagsomt og det gjør det vanskelig å konsentrere seg om andre ting.

Tror ikke jeg har vært mer stresset enn vanlig og jeg har ikke noe angst som jeg vet om. Skal ringe legekontoret på mandag.

Anonymkode: 0b4f0...12e

Skrevet

Kan være refluks. Sjekk med legen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så fint at du skal bestille time hos legen.

Det er mulig at det er stress og angst uten at du oppfatter det selv. Det er det som er så vanskelig med angst.

Jeg ble undersøkt i halsen selv, fordi jeg følte at halsen var trang og jeg fikk problemer med å svelge mat. Fastlegen henviste meg til ØNH og de kikket i halsen min med et kamera gjennom nesen. Alt så bra ut, så det var nok angst hos meg. Hadde angstdiagnose fra før, men ble tatt på alvor likevel.

Viktig å utelukke fysisk årsak.

Anonymkode: 5607a...d6b

Skrevet

Det var angst hos meg også. Aldri opplevd angst før (mer enn hva som er normal angstreaksjon hos menneske) så var sikker på at det var noe alvorlig fysisk galt. Klarte ikke svelge mat nesten. Var bare angst gitt. Ga seg etter noen mnd :)

Anonymkode: 00599...139

• Liker 1
Skrevet

Har det av og til. Kommer å går noen dager. Særlig når jeg har spist grønnsaker 

Skrevet

Jeg også har det. Blitt verre de 2 siste mnd. Er livredd det er kreft og går med kronisk hodepine og klump i halsen.

Anonymkode: cc05b...9c4

Skrevet

Stille refluks?

Anonymkode: 6406f...02c

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Fant du ut av det TS? har hatt det etter 2 uker, kom samtidig med covid. Tørner snart av dette. Tror ikke det er angst, er nesten så jeg ikke får puste og sliter med å spise.  Skikkelig vondt og ubehagelig.  

Har bestilt legetime. 

Anonymkode: add16...a15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...