Gå til innhold

Vegansk pizza verdure fra Coop. Sunn?

Iia

Anbefalte innlegg

Den pizzaen er så god, den inneholder en del grønnsaker og har ikke så høyt kaloriinnhold. Jeg håper den er sunn? Ihvertfall til å være pizza? Jeg er ikke så flink med ernæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes også at den er helt fantastisk, men jeg er av typen som elsker masse ovnsbakte grønnsaker og bechamelsaus-lignende greier. Også er pizzabunnen til Coop pizzaene best av frossenpizza ☺️

Men nei, jeg tror ikke at den er sunn på noen måte.

Jeg ville heller laget hjemmelaget pizza med grov bunn, masse grønnsaker, ikke for mye salt i pizzasausen, og en proteinkilde i form av kjøtt eller ost (jeg er glad i vegansk mat, men vet ikke helt hva man kan ha på en vegansk pizza som er proteinrikt) 

Anonymkode: 540c6...756

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes også at den er helt fantastisk, men jeg er av typen som elsker masse ovnsbakte grønnsaker og bechamelsaus-lignende greier. Også er pizzabunnen til Coop pizzaene best av frossenpizza ☺️

Jeg ville heller laget hjemmelaget pizza med grov bunn, masse grønnsaker, ikke for mye salt i pizzasausen, og en proteinkilde i form av kjøtt eller ost (jeg er glad i vegansk mat, men vet ikke helt hva man kan ha på en vegansk pizza som er proteinrikt) 

All mat inneholder proteiner så det går helt fint å spise en pizza uten kjøtt og kuost. Men om er besatt av å ha ekstra proteinkilder kan man bruke hummus/kikerter/tofu/tempeh/seintan/falafler osv

Anonymkode: 68f49...bbd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Når jeg spiser pizza er jeg ikke opptatt av proteiner, har lest at nordmenn spiser dobbelt så mye proteiner som de trenger. 

Men de finnes vegetarpølser o. l. som sikkert egner seg til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

All mat inneholder proteiner

Det stemmer ikke. Det er også stor forskjell på hvilke proteiner man får fra forskjellig mat. Man kan ikke uten videre erstatte et protein med et annet.

Anonymkode: c75c7...08e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iia skrev (12 timer siden):

Den pizzaen er så god, den inneholder en del grønnsaker og har ikke så høyt kaloriinnhold. Jeg håper den er sunn? Ihvertfall til å være pizza? Jeg er ikke så flink med ernæring.

Er ikke den stappfull av raske karbohydrater?

Anonymkode: acf1e...1ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvist skrev (1 time siden):

Når jeg spiser pizza er jeg ikke opptatt av proteiner, har lest at nordmenn spiser dobbelt så mye proteiner som de trenger. 

Men de finnes vegetarpølser o. l. som sikkert egner seg til det. 

Nå spurte jo TS om pizzaen var sunn eller ei. Jeg bryr meg heller ikke om proteininnhold (eller kaloriinnhold og saltinnhold) når jeg spiser pizza, men det var jo ikke spørsmålet her. De fleste vegetarpølser er ikke spesielt proteinrike (jeg spiser ikke kjøtt, så noe vet jeg) og spiser i hvert fall ikke pølse på pizza 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

All mat inneholder proteiner så det går helt fint å spise en pizza uten kjøtt og kuost. Men om er besatt av å ha ekstra proteinkilder kan man bruke hummus/kikerter/tofu/tempeh/seintan/falafler osv

All mat inneholder proteiner, men noen måltider vil igjen være mer fullverdige enn andre. For all del jeg tenker ikke på proteininnholdet når jeg spiser Verdure pizza eller annen pizza, men her var spørsmålet om pizzaen var sunn eller ei. Jeg synes at Verdure inneholder for lite næring for å regnes som sunn. 

Absolutt, men jeg spiser ikke disse tingene på pizza selv om jeg ikke spiser kjøtt 🤷‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sunn" er et alt for vagt begrep. Det er ikke et ja/nei-spørsmål. Kommer an på hvilket aspekt man legger vekt på. Noen vil ha minst mulig salt, men bryr seg ikke om kalorier. Noen vil ha minst mulig karbohydrater, men bryr seg ikke om vitaminer. Noem vil ha minst mulig kalorier, men bryr seg ikke om fiber.

Anonymkode: b9afd...577

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at så mange svarer! Det jeg lurte på, var det ernæringsmessige - gir denne pizzaen kroppen min det kroppen skal ha i en middag. Jeg ser at kaloriinnholdet er ganske lavt, det er fint, men jeg vil ha næring også. Ellers kunne jeg spist (litt) potetgull, om dere skjønner. 

TS

Anonymkode: e1428...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for at så mange svarer! Det jeg lurte på, var det ernæringsmessige - gir denne pizzaen kroppen min det kroppen skal ha i en middag. Jeg ser at kaloriinnholdet er ganske lavt, det er fint, men jeg vil ha næring også. Ellers kunne jeg spist (litt) potetgull, om dere skjønner. 

TS

Den er helt grei. 

Selv hadde jeg slengt på litt kikerter (som jeg tørker av med papir først). Eller noen bønner. 

Det gir enda mer næring. 

Anonymkode: cd67c...3de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Den er helt grei. 

Selv hadde jeg slengt på litt kikerter (som jeg tørker av med papir først). Eller noen bønner. 

Det gir enda mer næring. 

Anonymkode: cd67c...3de

Jeg pleier ofte å ha en liten kikertsalat ved siden av (kikerter, gulerøtter, agurk, tomat og seleri med litt sesambalsamico på toppen), synes det blir så ensformig med bare pizza. Enig i at den er veldig god, men pleier å toppe den med ruccola og pesto. 

Men det er og blir frossenpizza så det er ikke noe jeg spiser fast men en gang innimellom, alt med måte, spise mye variert etter det som er i sesong og er kortreist :) 

Anonymkode: f428f...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Svaret på om denne pizzaen gir kroppen din det den trenger er nei. For så vidt i likhet med vanlig pizza, men vanlig pizza inneholder som regel en viss andel lett fordøyelige proteiner i form av kjøtt.

Det er nesten ingen som spiser bare ting som er godt for kroppen, og det er kanskje ikke så farlig om du spiser en pizza en gang i uka. Men det er klart at hvis du vil ha mest mulig nyttig næring fra den pizzaen bør du ha mest mulig kjøtt og ost og minst mulig mel og planter som i utgangspunktet ikke er naturlig for mennesker å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Svaret på om denne pizzaen gir kroppen din det den trenger er nei. For så vidt i likhet med vanlig pizza, men vanlig pizza inneholder som regel en viss andel lett fordøyelige proteiner i form av kjøtt.

Det er nesten ingen som spiser bare ting som er godt for kroppen, og det er kanskje ikke så farlig om du spiser en pizza en gang i uka. Men det er klart at hvis du vil ha mest mulig nyttig næring fra den pizzaen bør du ha mest mulig kjøtt og ost og minst mulig mel og planter som i utgangspunktet ikke er naturlig for mennesker å spise.

Dagens vranglære. Ikke rart fedme nærmest blir normalisert dersom dette er grunnlaget. Så masse kjøtt og ost er veien å gå? Noe kjøtt er vel også kreftfremkallende? Men ikke ta det fra en fremmed på nett, sjekk WHO:

Cancer: Carcinogenicity of the consumption of red meat and processed meat (who.int)

Så planter er ikke naturlig å spise?? Men ost fra kua er kjempenaturlig for mennesker? Blandt verdens eldste oppskrifter finner vi øl og brød. Laget av ergh..planter. Omtrent ikke noe vi spiser, har på oss eller gjør i dag er naturlig så rart å dra det inn i denne tråden. 

TS: Alt med måte, det går helt fint å spise pizza i ny og ne uten å bekymre deg for om det er sunt eller ei. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dagens vranglære. Ikke rart fedme nærmest blir normalisert dersom dette er grunnlaget. Så masse kjøtt og ost er veien å gå? Noe kjøtt er vel også kreftfremkallende? Men ikke ta det fra en fremmed på nett, sjekk WHO:

Cancer: Carcinogenicity of the consumption of red meat and processed meat (who.int)

Så planter er ikke naturlig å spise?? Men ost fra kua er kjempenaturlig for mennesker? Blandt verdens eldste oppskrifter finner vi øl og brød. Laget av ergh..planter. Omtrent ikke noe vi spiser, har på oss eller gjør i dag er naturlig så rart å dra det inn i denne tråden. 

TS: Alt med måte, det går helt fint å spise pizza i ny og ne uten å bekymre deg for om det er sunt eller ei. 

WHO fant i de få (av mange) studiene de valgte å se på, at hvis man gir rotter som er predisponert for kreft mye pølsemat, har de *litt* forhøyet risiko for å utvikle forstadier til kreft. Kort sagt er det på ingen måte vist at kjøtt er skadelig for mennesker (men pølser er nok lurt å begrense). Noe annet ville da også være svært merkelig.

Ja, vi har spist korn og dukket øl i tusener av år. Men det er ikke lang nok tid til å tilpasse oss noe særlig. Dessuten var det jo med jordbruket og overgangen til store mengder karbohydrater at vi begynte å få dårlig tannhelse og diabetes osv. Likevel var nok fortidens brød sunnere enn dagens.

Av planter spiste vi litt av det som kan spises som det er slik man finner det i naturen. Altså lite til felles med det folk flest spiser i dag.

Meieriprodukter er i likhet med brød ganske nytt som menneskemat, men jeg velger heller ost enn ultraprosessert soya når jeg skal ha pizza.

Grunnen til at jeg nevner naturlig mat er at det er en ganske pålitelig måte å finne ut hva man bør spise. Ellers er jeg enig i at en pizza i uka neppe er et stort problem hvis man spiser ordentlig ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2022 den 8.19):

Det stemmer ikke. Det er også stor forskjell på hvilke proteiner man får fra forskjellig mat. Man kan ikke uten videre erstatte et protein med et annet.

Jo alt mat uten olje og sukker inneholde proteiner. Og proteinmangel burde virkelig være den minste bekymringen man har i hverdagen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

WHO fant i de få (av mange) studiene de valgte å se på, at hvis man gir rotter som er predisponert for kreft mye pølsemat, har de *litt* forhøyet risiko for å utvikle forstadier til kreft. Kort sagt er det på ingen måte vist at kjøtt er skadelig for mennesker (men pølser er nok lurt å begrense). Noe annet ville da også være svært merkelig.

Ja, vi har spist korn og dukket øl i tusener av år. Men det er ikke lang nok tid til å tilpasse oss noe særlig. Dessuten var det jo med jordbruket og overgangen til store mengder karbohydrater at vi begynte å få dårlig tannhelse og diabetes osv. Likevel var nok fortidens brød sunnere enn dagens.

Av planter spiste vi litt av det som kan spises som det er slik man finner det i naturen. Altså lite til felles med det folk flest spiser i dag.

Meieriprodukter er i likhet med brød ganske nytt som menneskemat, men jeg velger heller ost enn ultraprosessert soya når jeg skal ha pizza.

Grunnen til at jeg nevner naturlig mat er at det er en ganske pålitelig måte å finne ut hva man bør spise. Ellers er jeg enig i at en pizza i uka neppe er et stort problem hvis man spiser ordentlig ellers.

Ja for det er enten eller 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jo alt mat uten olje og sukker inneholde proteiner. Og proteinmangel burde virkelig være den minste bekymringen man har i hverdagen 

Det finnes protein i druer, men i så små mengder at det blir meningsløst å tenke på det som en proteinkilde. Det stemmer nok at de fleste får i seg nok protein, for vi har en svært sterk sult på det. Problemet er at når vi får i oss nok protein gjennom f.eks bakverk, følger det med veldig mye ekstra energi (og gjerne andre ting som ikke er bra for oss) på kjøpet. Så det kan være lurt å fokusere på å spise proteinrik mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja for det er enten eller 🙄

Soya var det alternativet til ost jeg kom på i farten. Det finnes sikkert andre erstatninger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne idag for å prøve, men hvordan kan dere mene at den er god? Sausen på pizzaen kleber seg jo fast bak fortennene og har ekkel konsistens. 

Anonymkode: 30538...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...