Gå til innhold

2-3 åring som ikke interesserer seg for lek med andre barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du et barn som ikke interesserte seg for å leke med andre barn da han/hun var 2-3 år gammel? Ble det bedre etterhvert? Tips til hvordan barnet kan bli mer engasjert i lek med andre barn? 

Anonymkode: 10ce2...391

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er der nå. Har forstått i bhg at det er innenfor normalen(snart 2,5). Hn har vært enebarn inntil nylig og barn av pandemien, så har ikke vært jevnlig med barn utenfor barnehagen (vi har venner med jamngamle barn, men har møttes uvanlig lite i lange perioder etter mars 2020). Hn trenger lang tid på å bli trygg på nye steder og voksne, og rakk akkurat å bli trygg før et skifte i barnehagen og vi var tilbake til start. Nå er vi tilbake der, men hn søker fremdeles mye bekreftelse og trygghet hos de ansatte, og ped.leder mente hn ville søke mer mot de andre barna når hn var blitt tryggere, så jeg håper det. 

Anonymkode: 394d8...d07

Skrevet

Min toåring liker best å leke alene, og bryr seg mer om bestemte kosedyr enn de andre barna i barnehagen. Det er så stor kontrast til søsteren, som elsker folk, barn og voksne, og gjorde det før hun fylte 2 også. 

Så jeg vet jo ikke om det vil endre seg. Men jeg tenker både at det ikke er så uvanlig for så små barn, og kan endre seg når de blir litt større. Og at det kan handle om naturlige forskjeller mellom barna, at noen trives bedre med å søke mer utover sosialt. 

Hva sier barnehagen om det, er det noe de problematiserer? Til oss sier de at barnet liker å leke alene, liker ro og fred og går gjerne litt unna de andre barna, så de forsøker å legge til rette for at hun skal få være litt i fred i perioder på dagen. Altså virker det ikke som hun ønsker og prøver å bli med i lek, men ikke får det til. Hadde det vært slik, vil jeg tro det kunne vært viktig å jobbe med å hjelpe henne. Men hun er bare ikke interessert. Enten fordi hun ikke er helt moden nok for det eller fordi hun ikke syns det frister eller en kombinasjon. 

Anonymkode: 878ad...b24

Skrevet

En ting er å leke sammen, men er det noe sosialt samspill med andre barn utover det? Nå er ikke 2,5 så stort enda, så det kommer sikkert. Men om barnet overhodet ikke er sosialt på noen måte så ville jeg fulgt med. 

Anonymkode: d711e...49c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...