Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med naturlig prevansjon? Altså å overvåke syklusen sin, måle temp osv? 
Hvis du har erfaring med det, hvor lenge har du holdt på? Har det gått bra? Hvordan fungerer det? 

Anonymkode: 5385a...194

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer også på dette. Pessar er også en ting man kan bruke, men er visstnok ikke like sikkert som hormonbasert prevensjon. 

Anonymkode: e3c74...f07

Skrevet

Prøvde dette, resultatet ble en nå to år gammel gutt ;) Drev på i 3 mnd.

Anonymkode: 87a50...158

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lurer også på dette. Pessar er også en ting man kan bruke, men er visstnok ikke like sikkert som hormonbasert prevensjon. 

Det har jeg ikke hørt om før, har du erfaring med det? 

Skrevet

Min erfaring er at det fungerer utmerket som verktøy for å prøve å bli gravid. Ville ikke stolt på det som prevensjon. Problemet med temping osv er at de først og fremst kan vise når eggløsning har skjedd, eventuelt er nært forestående (EL-tester). Men man er jo fruktbar før dette skjer, så det skal bare én syklus utenfor normalen før det svikter. Om det ikke er krise å bli gravid så kan man selvfølgelig prøve. 

Anonymkode: 42af8...11b

• Liker 3
Skrevet

Naturlig og prevensjon hører ikke sammen. Det naturlige er at en får 12 barn. 

Anonymkode: 54639...6be

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøvde dette, resultatet ble en nå to år gammel gutt ;) Drev på i 3 mnd.

Anonymkode: 87a50...158

Hadde du uregelmessig syklus? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har jeg ikke hørt om før, har du erfaring med det? 

Nei, har bare hørt om det. Noen bruker det dersom de vil unngå hormonbasert prevensjon eller kondom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min erfaring er at det fungerer utmerket som verktøy for å prøve å bli gravid. Ville ikke stolt på det som prevensjon. Problemet med temping osv er at de først og fremst kan vise når eggløsning har skjedd, eventuelt er nært forestående (EL-tester). Men man er jo fruktbar før dette skjer, så det skal bare én syklus utenfor normalen før det svikter. Om det ikke er krise å bli gravid så kan man selvfølgelig prøve. 

Ja, tenkte å ta i bruk metoden noen få mnd/uker før vi faktisk skal prøve. Men er så lei av hormonene nå at det frister veldig å begynne tidligere.. ts

Skrevet

Vi fulgte kalenderen og hadde gode marginer, og det fungerte helt til vi ville ha barn. Brukte da kondom mesteparten av måneden, men hadde gode perioder uten.

Anonymkode: 92941...6b5

• Liker 1
Skrevet

Tja spørs hva du mener. Jeg har aldri brukt prevensjon. Vi har brukt en kombinasjon av hoppe av i svingen og kondom i 20. Har aldri blitt uønsket gravid. 

Jeg har 3 barn som alle ble laget på første forsøk, så jeg er tydeligvis superfertil. 

Anonymkode: 228fd...6a8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi fulgte kalenderen og hadde gode marginer, og det fungerte helt til vi ville ha barn. Brukte da kondom mesteparten av måneden, men hadde gode perioder uten.

Hvor mange ganger i mnd kunne dere ha samleie? Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tja spørs hva du mener. Jeg har aldri brukt prevensjon. Vi har brukt en kombinasjon av hoppe av i svingen og kondom i 20. Har aldri blitt uønsket gravid. 

Jeg har 3 barn som alle ble laget på første forsøk, så jeg er tydeligvis superfertil. 

Er det en grunn til at du aldri har brukt prevensjon, eller ble det bare slik? 
Heldig da! :) ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvor mange ganger i mnd kunne dere ha samleie? Ts

8-10, men vi var veeeldig forsiktige for å være 100% sikre på å unngå uhell. Om syklusen er helt jevn og man følger godt med er det sikkert mulig å få en god del flere dager uten særlig høy risiko, men det blir vel aldri eksakt vitenskap. 28 dagers sykluser fast her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det en grunn til at du aldri har brukt prevensjon, eller ble det bare slik? 
Heldig da! :) ts

Det er to grunner til at jeg ikke har brukt prevensjon:

Da jeg var ung ønsket jeg ikke å putte hormoner i kroppen min. 

Så fikk jeg blodpropp (av ukjente årsaker), og kunne ikke bruke hormonprevensjon. 

Nå er jeg snart for gammel til å bli gravid, men mannen har uansett klippet strengen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

8-10, men vi var veeeldig forsiktige for å være 100% sikre på å unngå uhell. Om syklusen er helt jevn og man følger godt med er det sikkert mulig å få en god del flere dager uten særlig høy risiko, men det blir vel aldri eksakt vitenskap. 28 dagers sykluser fast her.

Takk for svar :) Min syklus har også alltid vært 28 dager, og veldig regelmessig.. 

Skrevet

Har ikke brukt prevensjon siden 2014, gjør ingen andre tiltak enn evt kondom, hvis vi har kondomer, og sex dagene rundt eggløsning. Logger sex og menstruasjon i en app. 

Men så har jeg dønn stabil syklus og en kropp som er tydelig på eggløsning. Har enda ikke blitt uønsket gravid, mulig jeg eller partner er infertil, hvem vet. 

Men, fraråder dette om det er krise å bli gravid. 

Anonymkode: 98678...e97

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, tenkte å ta i bruk metoden noen få mnd/uker før vi faktisk skal prøve. Men er så lei av hormonene nå at det frister veldig å begynne tidligere.. ts

Ja, om dere likevel skal begynne å prøve snart er det en god idé å slutte på hormonprevansjon nå. Men husk at syklusen ofte er ustabil etter prevensjonsslutt, så jeg ville nok egentlig bare brukt kondom hver syklus fram til f.eks temping bekreftet at eggløsning hadde skjedd. 

• Liker 2
Skrevet

Fungerte dårlig. Ble gravid med temperaturmåling. Kondom funker. 

Anonymkode: 03cc4...24a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pessar? Hvordan er det mulig å stappe det inni seg? Er jo ikke plass, med mindre man er veldig vid der nede sikkert.

Anonymkode: ae1a5...789

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...