Gå til innhold

Uke 36: Hvor mye veier baby, morkake, livmor osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

I uke 36: hvor mye veier baby, livmor, morkake, fostervann, økt blodvolum osv? Jeg føler ikke at puppene mine har vokst noe. 

Vanlig å legge på seg mye de siste ukene? (vis man ikke legger på seg masse væske) :)

Anonymkode: 7c3e0...bf8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

SLIK FORDELER VEKTEN SEG:
Barnet: ca. 3,5 kilo
Fostervann: ca. 0,8 kilo
Bryster: ca. 0,4 kilo
Væske i vevet: ca. 1,2 kilo
Morkake: ca. 0,6 kilo
Livmor: ca. 1,0 kilo
Blodvolum: ca. 1,2 kilo
Fettreserver: ca. 3,5 kilo
TOTALT: ca. 12,2 kilo

De første tre månedene av svangerskapet er det vanlig å gå opp og ned et par kilo. I resten av svangerskapet bør imidlertid vektøkningen gå jevnt og gradvis. Den er vanligvis størst mellom 17. og 24. svangerskapsuke, og mindre de siste ukene før fødselen. Dersom man plutselig går sterkt opp i vekt, får hevelser i kroppen og vet man har forhøyet blodtrykk, skal man ta kontakt med jordmor eller lege. Dette kan være tegn på svangerskapsforgiftning.

Lenke:

https://www.babyverden.no/gravid/slik-fordeler-vektokningen-seg-i-svangerskapet/

Anonymkode: ac501...b86

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

SLIK FORDELER VEKTEN SEG:
Barnet: ca. 3,5 kilo
Fostervann: ca. 0,8 kilo
Bryster: ca. 0,4 kilo
Væske i vevet: ca. 1,2 kilo
Morkake: ca. 0,6 kilo
Livmor: ca. 1,0 kilo
Blodvolum: ca. 1,2 kilo
Fettreserver: ca. 3,5 kilo
TOTALT: ca. 12,2 kilo

De første tre månedene av svangerskapet er det vanlig å gå opp og ned et par kilo. I resten av svangerskapet bør imidlertid vektøkningen gå jevnt og gradvis. Den er vanligvis størst mellom 17. og 24. svangerskapsuke, og mindre de siste ukene før fødselen. Dersom man plutselig går sterkt opp i vekt, får hevelser i kroppen og vet man har forhøyet blodtrykk, skal man ta kontakt med jordmor eller lege. Dette kan være tegn på svangerskapsforgiftning.

Lenke:

https://www.babyverden.no/gravid/slik-fordeler-vektokningen-seg-i-svangerskapet/

Takk for svar, men dette er ved termin/fødsel. 

Lurte på om noen viste ved ca 36 uker :)

Skrevet

Kan bare snakke for meg selv, men jeg legger på meg mest første halvdel av svangerskapet. Gikk opp ca 10 kilo begge gangene og da var det ca 6/4 kilo faktisk. 

Anonymkode: a5c70...3b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar, men dette er ved termin/fødsel. 

Lurte på om noen viste ved ca 36 uker :)

Det finns ikke noe tall på dette. Alt er uansett kun ca.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det finns ikke noe tall på dette. Alt er uansett kun ca.

Jeg forstår at det ikke er noen konkrete tall på det. Det vil være forskjellig fra person til person. Lurte bare på om noen visste ca tall. Vis man ikke vet trenger man ikke kommentere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...