Gå til innhold

Må man varme opp kokt resteris som har stått i kjøleskapet 1 døgn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man kokte for mye ris og satt restene i kjøleskap, må man varme det opp når det brukes igjen dagen etter? Synes den smaker godt kald også..

Anonymkode: b7542...931

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær spesielt forsiktig med ris og pasta, det bør ikke brukes dagen etter. Jeg spiste en gang kald ris som var 1-2 dager gammel og ble dritsjuk, spydde som faen og. 

Anonymkode: 7bfff...a41

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vær spesielt forsiktig med ris og pasta, det bør ikke brukes dagen etter. Jeg spiste en gang kald ris som var 1-2 dager gammel og ble dritsjuk, spydde som faen og. 

Anonymkode: 7bfff...a41

Kan fint spise ris dagen etter om den ble kjølt ned og satt i kjøleskapet.

Sto den på benken i timevis ville det vært noe annet.

Og til deg TS, neida, du trenger ikke varme den opp.

Anonymkode: 25059...168

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis man kokte for mye ris og satt restene i kjøleskap, må man varme det opp når det brukes igjen dagen etter? Synes den smaker godt kald også..

Anonymkode: b7542...931

Skal man lage ris delux så koker man ris, setter den kaldt og bruker den dagen etterpå. 

Anonymkode: b15da...205

• Liker 1
Skrevet

Det kan spises kaldt like godt som varmt fordi det som kan gjøre ris farlig å spise uansett ikke vil fjernes ved oppvarming. Kan du ikke spise det kaldt kan du ikke spise det varmt heller.

Vær obs på at ris kan være farlig å spise selv om det ikke smaker eller lukter vondt. Har du vært nøye med å kjøle det ned raskt og har et normalt kaldt kjøleskap så er det ikke noe problem å spise det dagen etter.

Anonymkode: af2c3...bce

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det spiller null rolle om den er kald eller varm.

Ris og pasta blir bedervet av å stå varmt over flere timer. (Vi snakker over 5-6 timer før noen som helst negativ effekt kan merkes). Når den først blir bedervet er det umulig å lukte, smake eller se at den er farlig. Det er dette som gjør folk så skeptiske til ris og pasta. Vet du ikke at den har vært oppbevart i kjøleskap skal den kastes. Har den vært oppbevart i kjøleskap er den like trygg som en brødblings.

Å varme den opp hjelper ikke fordi faren er en gift som prosessen med bedervelse produserer. Du kan ikke koke bort gift. Noen trikot likevel at ris «må» kokes etter oppbevaring, uklart hvorfor.

Anonymkode: f1234...f2c

Skrevet

Uff ja, så farlig. 

To kjente dødsfall i Europa. 

Anonymkode: 01c66...bba

Skrevet

Oppvarming dreper ikke bakterier uansett. Det må veldig høy varme til for at det skal gjøre noe forskjell.

Anonymkode: 2cc6b...88f

Skrevet

Vi bruker å ha ris i salatbaren på jobb. Da er den ofte kokt dagen før eller tilmog med dagen før det igjen. Aldri noen som har dauda av det. Dette hysteriet med ris og pasta går litt for langt.

Anonymkode: a8390...e6b

• Liker 1
Skrevet

Det som kan være farlig er å oppbevare risen i temperatur over 6-8 grader i flere timer. Det samme gjelder pasta.

Jeg kokte ris i dag, nok til 5 middager. En porsjon spiste jeg i dag, de andre puttet jeg i plastbokser som jeg satte ut en halv time så de ble avkjølt, etterpå satte jeg boksene i fryseboksen. Dette er jeg absolutt ikke redd for å spise, men jeg lar aldri retter med ris eller pasta stå på benken lenge, det settes enten i kjøleskap, fryseboks - eller, hvis det er veldig lite - i søpla.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Oppvarming dreper ikke bakterier uansett. Det må veldig høy varme til for at det skal gjøre noe forskjell.

Anonymkode: 2cc6b...88f

Jo, oppvarming dreper bakterier. Men det er ikke bakteriene som er hovedproblemet her, men toksinene disse bakteriene har produsert før de ble drept. For de toksinene forsvinner ikke ved oppvarming. 

Anonymkode: a8055...df7

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi bruker å ha ris i salatbaren på jobb. Da er den ofte kokt dagen før eller tilmog med dagen før det igjen. Aldri noen som har dauda av det. Dette hysteriet med ris og pasta går litt for langt.

Anonymkode: a8390...e6b

Men det er ris kokt og så umiddelbart kjølt ned. Dersom det ikke er det? Om noen ringer Mattilsynet eller blir syke så vil regningen for firmaet bli formidabel. 

Anonymkode: f1234...f2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...