Gå til innhold

Til dere reisevante: tips til en som har reist lite

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt lyst til å reise, men det ble det ikke mye av i barndommen. Nå som jeg er student, og tjener egne penger, kommer jeg til å reise minst en gang i året. I sommer skal jeg til London med venner, vi skal være der en uke. Det er langt fram i tid, men jeg liker å ha oversikt. Rett før avreise har jeg eksamener å holde styr på..

Billetter, forsikring og restriksjoner har jeg kontroll på. Så til dere som reiser, hvilke tips og triks er kjekt å kunne?

Det jeg kommer på i farta er god bok og vannflaske. 

Anonymkode: bb23f...e6b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar alltid med ørepropper og Paracet i veska. Synes også det er kjekt å ha en pose småsulten eller noe tilgjengelig - vet jo aldri om man blir stående å vente eller noe.

Ellers tenker jeg det er lurt å sjekke om det er noen attraksjoner du veldig gjerne vil besøke. Feriedagene går fort og det siste man vil er å bruke dem på å stå i kø. Vi planlegger derfor alltid godt hvilken dag vi skal besøke hvilken attraksjon og bestiller fast-track billetter på forhånd. Dette er det bare å Google, er masse tilbydere på nett. Vi sparte oss f.eks bokstavelig talt for en kilometer kø på Versailles med slike billetter, kunne bare gå rett forbi hele køen 😄

Det samme gjelder forøvrig restauranter, er det en restaurant du veldig gjerne vil besøke, pass på å booke bord i god tid!

Nyt reisingen! 😄

Anonymkode: 26976...5ac

• Liker 5
Skrevet

På vanlige storbyferier trenger man ikke mer utstyr enn det man bruker til daglig her i Norge. Man pakker klær og sko etter værmeldingene og reiser man sommerstid, så er det alltid lurt å ha med en regnjakke i kofferten sånn just in case og et par-tre forskjellige par sko. Et par gode sko er viktig fordi det kan bli mye trasking, og man kan alltids få kjøpt det også på storbyferie hvis man bommer på skovalget ;)

Ellers tar jeg med litt medisiner som paracet, ibux og bronkyl (slimløsende) som kom godt med da jeg ble kjempesyk på tur en gang. Tar også med et par plasterlapper. 

Anonymkode: 953c9...bd1

Skrevet

Husk komfortable sko og ellers mindre bagasje enn du tror, med mindre du skal til steder med utfordrende vær. I London er jakke, skjerf og paraply musts ;).

Vil ellers anbefale diverse reisemål i Europa som det går direktefly til, selv jeg er svak for steder ved sjøen, som Nice, Barcelona og Venezia. Enkle reisemål alle tre. Direktefly er nesten en forutsetning om man skal på langhelg, synes jeg, så ofte styrer flyrutene delvis reisemålet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg reiser enormt mye. Og har aldri med meg verken bok, eller vannflaske. 

Har alltid med meg: telefon og ekstra batteri, med serier og pod lastet ned, samt google maps, google translate og tripadvisor. Støykanselerende headset. To ulike kredittkort, samt et visakort der det står lite. Pass som er gyldig i 6+ måneder. Reiseforsikring som jeg alltid har på meg. 

Putter alltid et ekstra skift og det jeg må ha av toalettartikler i handbagasjen (obs på 100ml/1l regelen). 

London, sommer, ville jeg pakket; Et par gode sneakers, et par gode sandaler som også kan brukes til pent. Noen sommerkjoler. Et-par løse bukser og lette topper. En cardigan. En lårlang trenchcoat eller lett og vannavstøtende kåpe. En stor veske med glidelås som både kan brukes til reise og litt shopping. Om man bommer og det er våtere eller kaldere enn forventet får man kjøpt hva som helst. 

Tripadvisor: søk opp attraksjoner og restauranter, og marker disse, så ser du hvordan alt ligger geografisk og kan legge opp dagen etter dette. 

Anonymkode: 271bb...9ac

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg reiser enormt mye. Og har aldri med meg verken bok, eller vannflaske. 

Har alltid med meg: telefon og ekstra batteri, med serier og pod lastet ned, samt google maps, google translate og tripadvisor. Støykanselerende headset. To ulike kredittkort, samt et visakort der det står lite. Pass som er gyldig i 6+ måneder. Reiseforsikring som jeg alltid har på meg. 

Putter alltid et ekstra skift og det jeg må ha av toalettartikler i handbagasjen (obs på 100ml/1l regelen). 

London, sommer, ville jeg pakket; Et par gode sneakers, et par gode sandaler som også kan brukes til pent. Noen sommerkjoler. Et-par løse bukser og lette topper. En cardigan. En lårlang trenchcoat eller lett og vannavstøtende kåpe. En stor veske med glidelås som både kan brukes til reise og litt shopping. Om man bommer og det er våtere eller kaldere enn forventet får man kjøpt hva som helst. 

Tripadvisor: søk opp attraksjoner og restauranter, og marker disse, så ser du hvordan alt ligger geografisk og kan legge opp dagen etter dette. 

Veldig god liste! 😄 Vil bare legge til - bok er jo i grunnen ganske individuelt. Mulig jeg er gammeldags, men tror knapt jeg hadde kommet meg gjennom en flytur Oslo-Trondheim uten bok 😂 Ofte åpner jeg ikke boken på resten av turen, men for meg er bok halve kosen med flyturen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig god liste! 😄 Vil bare legge til - bok er jo i grunnen ganske individuelt. Mulig jeg er gammeldags, men tror knapt jeg hadde kommet meg gjennom en flytur Oslo-Trondheim uten bok 😂 Ofte åpner jeg ikke boken på resten av turen, men for meg er bok halve kosen med flyturen.

Jeg bruker alltid Kindle på reise, den veier jo nesten ingen ting og kan ha et helt utvalg av bøker.

Skrevet

Støtter absolutt bok og vannflaske som must på reisefot, og jeg reiser mye. 

Ellers alltid lurt å sjekke på forhånd hvilke spesielle, stilige barer, puber, restauranter, rare museum, og bokhandler som finnes i byen.  

Anonymkode: 01ea4...90c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Støtter absolutt bok og vannflaske som must på reisefot, og jeg reiser mye. 

Ellers alltid lurt å sjekke på forhånd hvilke spesielle, stilige barer, puber, restauranter, rare museum, og bokhandler som finnes i byen.  

For å forklare TS, som ikke er reisevant, hvorfor jeg aldri har med vannflaske;

Plutselig har du glemt å tømme, eller de ser bare en flaske, og du må både vente på gjennomgang bagasje. Og i verste fall bruke tid på å gå ut igjen og tømme. 

Du kan uansett bare fylle opp på norsk flyplass, der du uansett kan drikke gratis hvor som helst. Om du trenger mer på flyet må du kjøpe. Om du trenger mer i London. Da må du uansett kjøpe vann, og likevel dra rundt på den tomme flaska (eller kaste om det var engangsflaske du tok med). 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke noe problem med å fylle vannflaske på flyplasser utenfor Norge. Pleier sjelden å ha full flaske, så hvis jeg skulle ha glemt å tømme den er det ikke noe problem å drikke opp. 

Greit å spare de 40 kronene det koster for vann. 

Skrevet

Jeg har alltid med meg en vannflaske på reise. Da slipper du å kjøpe skamdyrt vann på flyplassen (jeg trenger vann på flyet, så hjelper ikke at man kan drikke vann gratis på flyplassen), og når man er i landet man skal til, kan man da kjøpe større flasker og fylle på flasken man har med, slik at man ikke trenger å kjøpe mange små flasker, og dermed forsøple landet med reiser til. Særlig greit dersom det er et lite kjøleskap på hotellrommet f.eks.

Anbefaler å ha med litt ekstra klær i håndbagasjen, i alle fall dersom du skal mellomlande et sted. Om det bare er en ekstra truse og et par sokker f.eks. Har selv mistet bagasjen flere ganger, og har da alltid kommet godt med, slik at man slipper å gå med det samme neste dag.

Og ørepropper, for hotellrom med tynne vegger, eller bråkete lange flyturer.

Til London; plaster, og god plass i kofferten;) Og pass på veska på tuben.

Anonymkode: 294b3...0bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...