Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 8+4, og har hatt det veldig opp og ned. Jeg har ikke blitt noe merkbart verre siden uke 7+2, så jeg regner med at hormonene har toppet seg her? Jeg var ekstremt dårlig før helga forrige uke, fømte meg syk og var så kvalm, svimmel og uggen. Så ble jeg merkbart bedre på uke 8+0, og har vært bra noen dager, før jeg igår hadde det fælt igjen. Jeg har en sånn rar følelse fra brystet og opp til halsen, det brenner men ikke så kraftig. Raper mye og har mye luft i magen. Igår kastet jeg opp og følte all maten liksom var helt oppi halsen fra før av. Jeg har også litt heshet og hoste, men er ikke syk. Har hørt man kan få det av halsbrann, men trodde ikke halsbrann kunne arte seg mildt?

Jeg lurer på om jeg blir så dårlig enkelte dager pga forstoppelse/oppfylthet, for det er da jeg merker jeg sliter. Har en sånn rar følelse i kroppen konstant, men er ikke deppa.

Kan føle på at jeg plutselig får indre uro, og så går det vekk igjen. Tror det skyldes assosiasjon pga dårlig mage/luft.

Noen som har hatt det slik?

Anonymkode: d3f90...969

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du har en del sure oppstøt. Man kan ha sure oppstøt uten å engang kjenne på halsbrann, fordi det er ikke alltid det går så langt opp. Jeg har hatt sure oppstøt hele livet og får det son regel alltid etter middag, men som regel arter det seg bare som litt slimhoste og ikke noe mer enn det. Til tider kan jeg også bli kvalm, spesielt under enkelte sporter, og da hjelper det å ta en skje Gaviscon på forhånd. 

Gaviscon kan faktisk brukes av gravide også. Jeg foretrekker den flytende varianten fordi tyggetablettene setter seg fast i tennene. 

Anonymkode: 45b85...bc0

Skrevet

Du overtenker hva det kan være. Du er hormonell, og hele kroppen er i endring. Og verre skal det bli!:) Det kan gi alle følelsene du beskriver  Halsbrann kan være mild og forferdelig. Og alt i mellom. 

Anonymkode: ccc57...650

Skrevet

Helt normalt at man har sånne plager, særlig i 1. trimester. Ikke overtenk så mye...la det gå sin gang. Det pleier å bedre seg i 2.trimester.  Kroppen din "lager" et barn og i den første fasen oppstår det mye hormonelle forandringer, som gir slike symptomer. Prøv heller å fokusere på at det er statistisk et godt tegn at du har så mange symptomer. 

Anonymkode: 79b86...e34

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du overtenker hva det kan være. Du er hormonell, og hele kroppen er i endring. Og verre skal det bli!:) Det kan gi alle følelsene du beskriver  Halsbrann kan være mild og forferdelig. Og alt i mellom. 

Anonymkode: ccc57...650

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt normalt at man har sånne plager, særlig i 1. trimester. Ikke overtenk så mye...la det gå sin gang. Det pleier å bedre seg i 2.trimester.  Kroppen din "lager" et barn og i den første fasen oppstår det mye hormonelle forandringer, som gir slike symptomer. Prøv heller å fokusere på at det er statistisk et godt tegn at du har så mange symptomer. 

Anonymkode: 79b86...e34

Tusentakk for fint svar begge to! Ja, jeg fømer jeg håndterer det greit men jeg har alltid hatt angst for det jeg ikke kan kontrollere. Så jeg merker jeg til tider kan synes det er vanskelig, men det går veldig opp og ned de siste ukene. Hadde noen fine dager i helga, så vet jo at det blir å komme det igjen heldigvis. Disse hormonene altså🥵😅 Ja jeg tror jeg er en av de som blir bedre i 2 trimester. Jeg har nok hatt det mildere enn de fleste, og har merket det ble verre gradvis i takt med hcg stigning.. Får bare bite tenna sammen de neste ukene!💕

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Høres ut som du har en del sure oppstøt. Man kan ha sure oppstøt uten å engang kjenne på halsbrann, fordi det er ikke alltid det går så langt opp. Jeg har hatt sure oppstøt hele livet og får det son regel alltid etter middag, men som regel arter det seg bare som litt slimhoste og ikke noe mer enn det. Til tider kan jeg også bli kvalm, spesielt under enkelte sporter, og da hjelper det å ta en skje Gaviscon på forhånd. 

Gaviscon kan faktisk brukes av gravide også. Jeg foretrekker den flytende varianten fordi tyggetablettene setter seg fast i tennene. 

Anonymkode: 45b85...bc0

Ja jeg tror det må være det, i tillegg til mulig forstoppelse. For jeg er ikke sååå kvalm utenom denne uggne følelsen som kommer og går, og da har jeg ofte en del luft også som kommer opp i svelget. Smaker ikke så godt, for har så tett nese.. men kjenner det er surt iblandt. I tillegg til at det er en rar følelse i brystet, litt mild svie/brennende. Takk for fint svar og gode råd. Jeg må få kjøpt meg gaviscon, for det blir nok verre dette halsbrann/sure oppstøt greiene senere i graviditet også..💕

Skrevet

Det høres ut som halsbrann ja! Jeg er i uke 10 og kjenner også ofte på en sånn uggenhet. Vet ikke om jeg er småkvalm eller full i magen, men forstoppelsen er nok noe av årsaken. Merker også at jeg er mer uggen på dager hvor jeg har sovet dårlig på natten. I natten var jeg f.eks oppe og tisset «hundre ganger» og toppet det hele med en skikkelig kvalmebølge fra rundt 04:30. 🙈 I dag har dermed vært en veldig lite effektiv dag på jobb fordi jeg sitter å føler meg småkvalm hele tiden. 

Synes det hjelper litt å spise lite og ofte da, uggenheten gir seg som regel litt hvis jeg tar en yoghurt f.eks, eller en håndfull nøtter.

Symptomer er som regel et godt tegn, så jeg lar kroppen drive på også får jeg heller være litt kvalm - så får man glede seg til 2. trimester! 😊

Anonymkode: a9eec...069

Skrevet

Høres ut som veldig normale plager i 1.trimester. Jeg har vært sengeliggende og dårlig hele 1.trimester i alle mine svangerskap. Med kvalme og diverse andre plager. Man føler seg syk rett og slett. 

Anonymkode: b3770...bc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det høres ut som halsbrann ja! Jeg er i uke 10 og kjenner også ofte på en sånn uggenhet. Vet ikke om jeg er småkvalm eller full i magen, men forstoppelsen er nok noe av årsaken. Merker også at jeg er mer uggen på dager hvor jeg har sovet dårlig på natten. I natten var jeg f.eks oppe og tisset «hundre ganger» og toppet det hele med en skikkelig kvalmebølge fra rundt 04:30. 🙈 I dag har dermed vært en veldig lite effektiv dag på jobb fordi jeg sitter å føler meg småkvalm hele tiden. 

Synes det hjelper litt å spise lite og ofte da, uggenheten gir seg som regel litt hvis jeg tar en yoghurt f.eks, eller en håndfull nøtter.

Symptomer er som regel et godt tegn, så jeg lar kroppen drive på også får jeg heller være litt kvalm - så får man glede seg til 2. trimester! 😊

Anonymkode: a9eec...069

Ja, jeg tenker vi bare må ta disse symptomene positivt! Selvom det kan gå bra selvom man ikke har symptomer, så gir det jo en liten ekstra trygghet på at alt er bra🥰Jeg sliter egentlig mest med denne uggenheten/kvalmen og metallfølelsen i hele munn/hals. Som om jeg har slikket på metall, men ikke den fremtredende blodsmaken liksom. Får samme følelsen når jeg får i meg sukrin, som er kunstig, da blir jeg rar og metallisk munn/hals. Jeg holder ut da, føler mer med de som er kjempekvalme og kaster opp så får ta symptomene positive❤Ja jeg merker det blir verre av sukker, dårlig søvn og når jeg spiser sjeldent..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...