Gå til innhold

Førstegangskjøper! Leilighet eller enebolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart investere i egen bolig. Men er veldig usikker på hva jeg skal velge..

Leilighet: så trenger jeg ikke tenke på vedlikehold - men jeg er omringet av naboer og kanskje støy? 

Enebolig: så har jeg ansvar for vedlikehold - men har ingen på nært hold. 

Noen som kan fortelle om sine opplevelser med leilighet og enebolig? :) 

Anonymkode: 60cd4...74d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leilighet: Vi bodde i en leilighet der man hørte veldig mye fra naboene.. Fest i helgene, hørtes ut som de ommøblerte veldig ofte?? Generelt bare bråkete.. Vi fikk også et hyggelig varsel om veggedyr som beveger seg fra leilighet til leilighet, flott. 

Enebolig: Vi er veldig glad i privatlivet vårt så vi synes absolutt at enebolig er det beste, vil aldri kjøpe noe annet igjen. Trenger ikke ta hensyn til folk vegg i vegg, kan gjøre hva man vil av oppussing osv. foreksempel på utsiden om man bor i en leilighet så må det vel godkjennes og litt av hvert.

Anonymkode: 6be70...6fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal snart investere i egen bolig. Men er veldig usikker på hva jeg skal velge..

Leilighet: så trenger jeg ikke tenke på vedlikehold - men jeg er omringet av naboer og kanskje støy? 

Enebolig: så har jeg ansvar for vedlikehold - men har ingen på nært hold. 

Noen som kan fortelle om sine opplevelser med leilighet og enebolig? :) 

Anonymkode: 60cd4...74d

Ansvar for vedlikehold har du uansett. Men blir selvfølgelig mindre ytre vedlikehold i leilighet og heller ikke hage/garasje/innkjørsel etc.

Enebolig og leilighet er jo så forskjellig og hva du bør velge kommer jo helt an på hva du vektlegger, hvilken livssituasjon du er i og hvor glad du er i å stelle ute og inne.

Skrevet

Leilighet i Oslo: mye dekket i fellesutgifter, trygghet. Mange bråkete naboer en for det meste ikke kan klage på, fordi en bor i blokk. Eldre hus på sørlandet, stor hage: noen bor i kledning må byttes. Vinduer må byttes (visste om dette ved kjøp). Det må antakelig dreneres i hagen. Dyr strøm. Måtte kjøpe gressklipper, kantklipper, etc. Mye jobb ifht leilighet:)

Nytt hus er jo da å foretrekke- lenge til vedlikehold, men dyrt mtp strøm kommunale avgifter, vann/kloakk/renovasjonsetat/ etc

Anonymkode: ddd9b...9f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leilighet: Vi bodde i en leilighet der man hørte veldig mye fra naboene.. Fest i helgene, hørtes ut som de ommøblerte veldig ofte?? Generelt bare bråkete.. Vi fikk også et hyggelig varsel om veggedyr som beveger seg fra leilighet til leilighet, flott. 

Enebolig: Vi er veldig glad i privatlivet vårt så vi synes absolutt at enebolig er det beste, vil aldri kjøpe noe annet igjen. Trenger ikke ta hensyn til folk vegg i vegg, kan gjøre hva man vil av oppussing osv. foreksempel på utsiden om man bor i en leilighet så må det vel godkjennes og litt av hvert.

Anonymkode: 6be70...6fd

Støtter denne.

Etter å ha bodd i flere eneboliger i årenes løp, valgte jeg å kjøpe leilighet. Nettopp, for å slippe vedlikehold.

Har bodd her i 2 mnd, å nå er den snart klar for salg igjen. Angrer som en hund, å håper jeg får anleding til å kjøpe meg en enebolig igjen.

Ja, du slipper vedlikehold, men du betaler for å slippe det. Felleskostnadene vokser for hver måned og per nå, betaler jeg mer i driftutgifter for å bo i leilighet enn enebolig. Aldri mer!

Anonymkode: d0138...2a2

Skrevet

Jeg liker å høre at jeg har folk rundt meg og kommer nok aldri til å kjøpe enebolig igjen.

Skrevet

Har bodd i 2 nyere leiligheter de siste årene, godt isolert, og nesten ingen lyder fra naboene. Utrolig deilig å slippe all jobben med enebolig. Jeg har andre hobbyer enn hagearbeid, vedlikehold og oppussing. Men med familie, barn, hund etc var det greit med all plassen! 

Anonymkode: 68d2b...847

Skrevet

Det kommer an på den spesifikke boligen. Leilighet i en diger betongblokk kunne jeg aldri bodd i, med unntak av den ene hvor jeg hadde privat inngang i 1.etasje ut mot et grøntområde.

En leilighet/fjerdepart av et gammelt sjarmerende trehus kunne jeg lett bodd i.

En enebolig fra 1970- til 2000-tallet hadde jeg aldri ville bodd i. Men det er noen typer hus fra 1900-1960 jeg glatt hadde kjøpt, spesielt i mur. Da hadde vedlikeholdet vært verdt det.

Nye eneboliger er så tette at inneklimaet blir dårlig. Du har også ventilasjon som durer døgnet rundt.

I tillegg må man vurdere strøk, tilgang til hage, mengde vedlikehold. Med enebolig er det større potensiale for at ting kan gå galt, og koste mye. I leilighet har du ofte lite frihet, jeg kjeder meg i leilighet.

Anonymkode: 60d71...056

Skrevet

Ville valgt ut fra beliggenhet. Har du råd til enebolig i strøket du vil bo i, samt lyst til å ta vedlikehold eller råd til å betale for å male hus, drenere, skifte tak+++ så gå for det! I nyere hus så slipper du jo også å tenke for mye på vedlikehold de nærmeste årene! 

Anonymkode: 26d48...8c3

Skrevet

Vi kjørte på og kjøpte enebolig. 

Er ekstremt lei av å bo under eller ved siden av andre. Har bodd leiligheter nå i 10 år (er nå i slutten av 20-årene) og jeg vil ha fred og ro. Har ikke ti tommeltotter heller, så kan gjøre mye selv. 

Anonymkode: 69303...85b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...