AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #1 Skrevet 27. januar 2022 Hei, jeg startet i ny jobb for ett år siden-alt har gått supert og jeg føler jeg mester og trives med arbeidsoppgavene. Sjefen min spurte meg om jeg hadde lyst til å ta på meg noen andre arbeidsoppgaver pga sykemelding hos en ansatt. Dette er arbeidsoppgaver jeg har gjort hos tidligere arbeidsgiver, og som nåværende kollegaer ikke har vært borti. Kollegaene mine er rett og slett sure fordi jeg får utvidende arbeidsoppgaver og mener det skal være likt?! Stusser over alt alt må være likt for å være rettferdig, er det et norsk fenomen? Det har også vært masse spørsmål rettet mot lønnen min da jeg startet. Jeg fikk en ganske god lønn, dvs de matchet den forrige lønnen min og la på 30 000 fordi jeg forhandlet meg opp til det. Jeg har aldri sagt hva jeg har i årslønn men det virker som enkelte vet, for de stiller ofte spm.tegn til hvordan jeg fikk til det osv. Har prøvd og unngå å svare på det. Gruppen min består i all hovedsak av kvinner med samme utdannelse. Anonymkode: c94b2...e68 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #2 Skrevet 27. januar 2022 Det er internasjonalt 😁 Anonymkode: feab5...fa5 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #3 Skrevet 27. januar 2022 Ledelsen er de eneste som tjener på at folk ikke er villige til å snakke åpent med kolleger om hvilken lønn man har. Anonymkode: 9dba8...25f 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #4 Skrevet 27. januar 2022 Har du prøvd å se tingene fra deres ståsted? Også kalt sympati? Anonymkode: 11e8f...c53 2
Gjest O.G. Skrevet 27. januar 2022 #5 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har prøvd og unngå å svare på det. Anonymkode: c94b2...e68 Hvorfor?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #6 Skrevet 27. januar 2022 Veldig vanlig med sjalusi, spesielt fra damer er min erfaring. Tviler på at dette kun er er norsk fenomen. Jeg fikk nylig ny jobb selv innad samme organisasjon jeg allerede jobbet. De to damene på mitt team var misunnelige. De hadde jobbet samme sted mye lengre enn meg (ikke søkt min nye stilling) og har forsøkt å så seg annen jobb uten hell. Var helt tydelig at de forsøkte å pålegge meg arbeidsoppgaver til siste slutt selv om jeg startet opplæring i ny jobb og hadde avklart dette med sjefen. Fikk også kommentarer på at «hvis den og den personen hadde søkt min stilling så hadde de sikkert fått den»… som i at jeg da liksom var HELDIG som ikke fikk mer konkurranse 🤣🤣 var flere sånne småkommentarer. Det skal sies at de har lengre ansiennitet enn meg og jeg fikk en betydelig lønnsøkning i nyjobb som er en god del over deres jobb. Noen mennesker greier ikke å unne andre gode ting. Slike mennesker er gifte og er folk man aldri kan stole på. Én ting er å tenke/føle på sjalusi/misunnelse, men en annen ting er at man viser dette i atferd. Man må kunne være moden nok til å være positiv utad og så får man heller holde de stygge tankene inni seg. Anonymkode: b56c7...e6a 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #7 Skrevet 27. januar 2022 Skjønner ikke hvorfor du skjuler lønna, som sagt over er det bare arbeidsgiver og ledelsen som tjener på slikt. De ønsker jo å betale minst mulig te så mange som mulig. Jeg syns det er greit at du fikk mer jobb med tanke på erfaring men tenker også at de andre muligens også kunne ha godt av å lære mer? Vet ikke helt hva disse oppgavene går ut på og om de er veldig vanskelige og bare for deg siden du har erfaring. De tjener jo også så klart på å slippe opplæring på deg. Det finnes jo fortrinnsrett så kanskje noen føler seg litt ignorert hvis de har jobba der i mange år uten å få spørsmålet. Samme skjedde i min jobb når ledelsen ikke fortalte at de var på utkikk etter ny leder. De hadde bare spurt enkelt personer som da enten hadde vært ledere før eller generelt hadde bøyd seg til ledelsens vilje. Jeg ble tilbydd den selv men ville ikke ha den og stusset derfor på at ingen andre i min "butikk" ikke hadde hørt at det var mulig å søke. En ting er å mene at de ikke har det som trengs men de burde ha fått muligheten til å søke. Anonymkode: 5f033...419 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #8 Skrevet 27. januar 2022 Tror ikke nødvendigvis det er et norsk fenomen. Men sjalusi og ønske om å føle seg spesiell er vel en menneskelig greie, og sikkert ganske naturlig å føle på fra tid til annen. Opplevde det samme da jeg rykket opp i jobben min, flere som ble irriterte på at jeg rykket før enkelte andre. Men det gikk seg til etterhvert, og jeg har blitt behandlet likt stort sett hele veien. Føler jeg har hatt gode venner i kollegaene mine. Nå skal jeg straks slutte i denne jobben, fordi jeg holder på å utdanne meg. Det har tydeligvis utløst et eller annet, for jeg gikk fra å være ganske godt likt, til å tidvis bli ignorert av det jeg trodde var gode kollegaer i det øyeblikket jeg kom inn på skolen. Har skjønt nå i ettertid at det i all sannsynlighet er sjalusi, da jeg kom inn på et såkalt 'prestisjestudie', og i nåværende bedrift er det vel ingen av oss som har utdanning (annet enn sjefen). Så ja, jeg skal bytte bransje snart, men hadde ikke forventet at de siste årene skulle bli slik.. Jeg bytter jo ikke beitet fordi den bransjen ikke er bra nok, eller fordi jobber uten utdanning ikke er bra nok for meg, men rett og slett fordi jeg har drømt om dette yrket i mange år, og det var først nå jeg hadde muligheten.. Anonymkode: b19f5...ec8
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #9 Skrevet 27. januar 2022 Ja, det er bare nordmenn som kan føle misunnelse i arbeidslivet. På andre språk har de ikke en gang ord for å beskrive denne følelsen. Ganske fiffig egentlig. Anonymkode: 320af...2a4 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #10 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du prøvd å se tingene fra deres ståsted? Også kalt sympati? Anonymkode: 11e8f...c53 Sympati for hva? Kan ikke se at jeg har gjort noe galt. Anonymkode: c94b2...e68
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #11 Skrevet 27. januar 2022 O.G. skrev (1 time siden): Hvorfor? Hvorfor skal jeg svare på hva jeg har i lønn når de selv ikke er åpne om det? Anonymkode: c94b2...e68
Gjest O.G. Skrevet 28. januar 2022 #12 Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor skal jeg svare på hva jeg har i lønn når de selv ikke er åpne om det? Anonymkode: c94b2...e68 Vel, da får du spør dem tilbake om hvorfor de skal vite din lønn, når du ikke får høre deres.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #13 Skrevet 28. januar 2022 Har jobbet internasjonalt, og dette er ikke et norsk fenomen. Jeg opplever det i dag også. En mannlig kollega i 50- årene er så sjalu på de rundt seg at han bruker alle mulige teknikker på å holde de andre tilbake. Han er sjalu på alle andres arbeidsplasser som har noe vi ikke har feks. litt bedre kantine, en feriedag mer enn oss, høyere lønninger, bonuser, tillegg osv. osv. Han tåler ikke at andre får utfordringer eller skryt. Da baksnakker han, får andre med seg i hatkampanjen og latterliggjør dem bak deres rygger. Har han ikke noe faglig å ta deg på, vil han prøve å feks mobbe deg via å plassere deg i en gruppe han ser ned på ved å snakke ned området du bor i, vennene du omgås ( radiser) eller hva det måtte være. Skryter uhemmet av egne barn og særlig hvis det kan vise hvor mye penger han har ( de gjør det bra og alt de gjør har kostet veldig mye penger). Så ironisk nok er han alltid et offer som tjener dårlig, ikke får utvikle seg, men ikke f om noen skal tro han er " fattig" av den grunn, og det smøres på. Egentlig burde han vært lederen av selskapet...men ingen har skjønt det enda da, bare han. Han er noe av det mest uspiselig jeg har jobbet med. Misunnelsen er bunnløs. Ellers har jeg opplevd litt misunnelse her og der, men så lenge folk fortjener en forfremmelse, opplever jeg i liten grad at det blir misunnelse ( med unntak at han over) Selv har jeg nok vært litt misunnelig på en nyansatt fordi hun benytter seg av absolutt alle muligheter til å få noe dekket av arbeidsgiver i tillegg til å tjene veldig godt. Skriver kjøretid og reise når hun har med familien på tur osv. Er vi overarbeidet og hun vet det er krise på avdelingen, kan hun allikevel lett ta en " oops, er visst min tur til å hente i barnehagen" Hadde ikke brydd med hadde det ikke vært så konsekvent. Det er en frekkhet jeg selv har sperrer for, og når noen opptrer utenfor det som allmemt er folkeskikk, blir jeg nok mest irritert. Men prøver å tenke at det i lengden ikke lønner seg. Hadde jeg visst hva andre hadde i lønn, hadde jeg nok følt på sterk uro. Jeg tror jeg er underbetalt, så jeg tenker det er bedre å ikke vite for mye. Prøver å forhandle for meg selv og bruker ulik statistikk osv. Det beste er nok å slutte hvis man skal opp i lønn Anonymkode: 4b20f...6e2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #14 Skrevet 28. januar 2022 18 hours ago, AnonymBruker said: Sympati for hva? Kan ikke se at jeg har gjort noe galt. Anonymkode: c94b2...e68 Sympati dreier seg ikke om deg, eller om du har gjort noe galt. Det dreier seg om å ha litt medfølelse for deres situasjon, hvor de åpenbart ønsker å kunne gjøre som deg, men har ikke kunnskapen eller muligheten. Sjalusi er en helt vanlig følelse - over hele verden - og kan håndteres på ulike måter. Nei, du har ikke gjort noe galt, bare for å ha det sagt veldig klart. Men det går kanskje an å forstå deres synspunkt, selv om det kan ansees som tullete. Anonymkode: 01365...cd9
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #15 Skrevet 28. januar 2022 Det er neppe sjalusi, men mer irritasjon over at enkeltpersoner får bedre lønn og mer interessante oppgaver, uten at alle har fått mulighet til å vise interesse for dette og søke. Det er dårlig lederskap som skaper kjip stemning på jobb. Sjalusi og misunnelse handler det sjelden om. Anonymkode: c4e24...4ba 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #16 Skrevet 28. januar 2022 Jeg forstår ikke hvorfor man bruker begrepet sjalusi på dette, klart man føler seg forbigått hvis man har jobbet et sted over lang tid og det åpner seg nye spennende oppgaver og noen får oppgaven uten at man blir spurt engang. Jeg tror også at du forstår mer av dette om du ikke hekter deg opp i at noen er sjalu men bruker mer dekkende begreper på det hele. Når det gjelder lønn så er vel alle interessert i å tjene mest mulig og å lure på hvordan du oppnådde det er greit i forhold til neste lønnsforhandling for de andre i firmaet? Fikk du dette pga kompetanse så er det kanskje andre som har samme som deg og kan stille samme lønnskrav? Å kalle sånt for sjalusi signaliserer for meg at du har dårlig utviklet forståelse for andre mennesker og dårlig begrepshåndtering når det gjelder andres følelser og reaksjoner. Anonymkode: d16eb...a8d 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #17 Skrevet 28. januar 2022 Da jeg flyttet til utlandet, skal jeg innrømme at jeg fikk mye mer støtte rundt egen suksess. Når jeg fikk til noe bra, ble folk oppriktig glade på mine vegne, og det opplevde jeg lite av i Norge. Men det finnes absolutt sjalusi overalt. Anonymkode: d1798...15c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå