Gå til innhold

Er det lett å få 6 både i naturfag og samfunnsfag som privatist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

jeg tenkte å melde meg opp til samfunnsfag og naturfag som privatist. Jeg har hatt disse før og fått 4 på begge, men husker ingenting. Er det lett å få 6 på begge fagene?

Også lurte jeg på om man får eksamen tidligere dato når man ikke følger en skole enn andre som går på skoler for å ta opp fag? Har hørt dette fra andre, men ble usikker. 

Anonymkode: 27432...c34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lett og lett. Det er jo vg1-fag, så de er jo ikke kjempevanskelige, men du skal samtidig ha god oversikt for å nå til topps. Les kompetansemålene i læreplanen for å se hva du skal kunne/kunne gjøre. Les også rammedokumentene for eksamen i fagene.

Hos oss pleier muntlig og muntlig-praktisk eksamen for å privatister sol regel å være i månedsskiftet april-mai.

Anonymkode: f9dfb...f6d

• Liker 4
Skrevet

Det kommer jo an på. Jeg hadde slitt med naturfag som privatist tror jeg (tok ikke det som privatist), men synes samfunnsfag var a walk in the park (fikk 6 som privatist). Det går vel litt på anlegg, interesser og bakgrunnskunnskap. 

Anonymkode: bc47d...50b

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk 6 i samfunnsfag og 3 i naturfag. Det kommer litt an på kapittel i naturfag for meg, jeg hadde nok klart økosystem og ernæring mye bedre. Jeg fikk om stråling og det synes jeg var vanskelig

Anonymkode: 574bb...7c7

• Liker 1
Skrevet

Lett og lett, som en annen her sa.

Jeg har tatt begge som privatist, men allikevel fulgt undervisning. Samfunnsfag er den letteste av de to, men jeg måtte kunne alt stoffet og i tillegg ha kunnskaper om "verden rundt meg" og kunne trekke dette inn på eksamen. De stilte spørsmål fra hele pensum, så det gjaldt å ha alt på plass. 

Naturfag er et enormt stort fag som jeg verken har tenkt tidligere at jeg hadde verken evner eller interesse for, men fikk 6 ved å følge timer, nilese/pugge stoffet og ta massevis av notater i forkant av eksamen, og gjennomføre ekstra øvelser på laben (øve på forsøk). Her også skal du kunne hele boka.

Så det går, men det krever innsats.

Anonymkode: 0dbb1...634

• Liker 2
Skrevet

Det å få 5er i disse fagene er ikke spesielt vanskelig, men 6eren henger høyere. Jeg klarte ikke få 6 i naturfag før på tredje forsøk, rett og slett fordi jeg ikke hadde lest grundig nok og fordi jeg var så tappet på tampen av eksamen. I naturfag får man en forberedelsesdel på 45 minutter, og presentasjonen, utspørringen og forsøket er også beregnet til 45 minutter. Det er 90 minutter man til enhver tid skal være påskrudd. For meg var det en utfordring, for noen sensorer er glad i å grille. Men det gikk til slutt! 

Samfunnsfag er egentlig veldig greit, men det forventes at man har oversikt over hva som rører seg ute i verden for å få 6. 

Jeg har benyttet meg av ASK for å få et innblikk i hvor dypt man må gå inn i stoffet for å få full uttelling. Det kan fort virke veldig overveldende om man setter seg som mål å kunne alt av små detaljer i boka, for det behøver man ikke. 

Anonymkode: 5b27f...8a8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer jo an på. Jeg hadde slitt med naturfag som privatist tror jeg (tok ikke det som privatist), men synes samfunnsfag var a walk in the park (fikk 6 som privatist). Det går vel litt på anlegg, interesser og bakgrunnskunnskap. 

Anonymkode: bc47d...50b

Ja jeg synes at det er mye begreper som man skal kunne i samfunnsfag, og har slitt med det tidligere også.

Skrevet

Jeg fikk 6 i samfunnsfag og 3 i naturfag. Det kommer litt an på kapittel i naturfag for meg, jeg hadde nok klart økosystem og ernæring mye bedre. Jeg fikk om stråling og det synes jeg var vanskelig

Anonymkode: 574bb...7c7

Hvordan øvde du til samfunnsfag? Gjorde du noe annerledes i forhold til naturfag når du øvd til eksamen?

Skrevet

Lett og lett, som en annen her sa.

Jeg har tatt begge som privatist, men allikevel fulgt undervisning. Samfunnsfag er den letteste av de to, men jeg måtte kunne alt stoffet og i tillegg ha kunnskaper om "verden rundt meg" og kunne trekke dette inn på eksamen. De stilte spørsmål fra hele pensum, så det gjaldt å ha alt på plass. 

Naturfag er et enormt stort fag som jeg verken har tenkt tidligere at jeg hadde verken evner eller interesse for, men fikk 6 ved å følge timer, nilese/pugge stoffet og ta massevis av notater i forkant av eksamen, og gjennomføre ekstra øvelser på laben (øve på forsøk). Her også skal du kunne hele boka.

Så det går, men det krever innsats.

Anonymkode: 0dbb1...634

Ja, jeg har hatt fysikk, kjemi og biologi for ikke så lenge siden. Kanskje det bidrar til litt mer kunnskap på enkelte kapitler som strålinger og andre kapitler. Jeg stresser ekstra når jeg er i selve eksamen som gjør at jeg glemmer mye av fagstoffet. Det blir tomt i hodet og noen av sensorene hopper over spørsmålet om man bruker litt lang tid. Er derfor ekstra redd.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg syns det var lett. Men gikk som privatist på Bjørknes og fikk vanvittig god undervisning, så kunne egentlig ikke forvente noe annet enn 6’er med normalt gode studievaner.

Anonymkode: cf5a7...94d

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk 6 lett som privatist i naturfag. Naturfag er basic allmennkunnskap. Snakk i vei, og ikke vis usikkerhet, så er 6eren i boks. 

Anonymkode: be69a...f6d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei

jeg tenkte å melde meg opp til samfunnsfag og naturfag som privatist. Jeg har hatt disse før og fått 4 på begge, men husker ingenting. Er det lett å få 6 på begge fagene?

Også lurte jeg på om man får eksamen tidligere dato når man ikke følger en skole enn andre som går på skoler for å ta opp fag? Har hørt dette fra andre, men ble usikker. 

Det er jo i utgangspuktet ikke mye som kreves i slike fag. Å få en 6-er krever bare marginal mer innsats enn de fleste 18-åringer gidder legge i skolearbeidet (som er "ingen innsats"). Pensum er ekstremt snevert og nivået generelt lavt. Man skal vel knapt lese og forstå mer enn noen få hundre sider og så er man i mål.

I tillegg så betaler du for privat undervisning. De som selger denne tjener penger på at du får en 6-er og anbefaler andre å også betale penger og få en 6-er. Så nivået privat er enda lavere. 

Anonymkode: a8a33...4db

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er jo i utgangspuktet ikke mye som kreves i slike fag. Å få en 6-er krever bare marginal mer innsats enn de fleste 18-åringer gidder legge i skolearbeidet (som er "ingen innsats"). Pensum er ekstremt snevert og nivået generelt lavt. Man skal vel knapt lese og forstå mer enn noen få hundre sider og så er man i mål.

I tillegg så betaler du for privat undervisning. De som selger denne tjener penger på at du får en 6-er og anbefaler andre å også betale penger og få en 6-er. Så nivået privat er enda lavere. 

Anonymkode: a8a33...4db

Jeg kan ta feil, men syntes det virket som om TS ikke går på noen skole..?
Det er mange av oss som leser på egen hånd. Privatundervisning er sykt dyrt.

Jeg skal også ta samfunnsfag som privatist denne våren.

Anonymkode: f1521...238

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg fikk 6 lett som privatist i naturfag. Naturfag er basic allmennkunnskap. Snakk i vei, og ikke vis usikkerhet, så er 6eren i boks. 

Det er litt mer enn allmennkunnskap. Og usikkerhet har ingen betydning for karakteren. 

Når det er sagt,  så tenker jeg at trådstarter har svært gode forutsetninger for naturfag når vedkommende har hatt høyere realfag. 😊

Hilsen naturfagssensor. 

Anonymkode: a130e...b02

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kan ta feil, men syntes det virket som om TS ikke går på noen skole..?
Det er mange av oss som leser på egen hånd. Privatundervisning er sykt dyrt.

Jeg skal også ta samfunnsfag som privatist denne våren.

Anonymkode: f1521...238

Jeg går ikke på skole, vil lese fagene på egenhånd.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk opp som privatist og fikk 6 på naturfag og 4 på samfunnsfag. 

Det spørs jo på mange faktorer, om du er god i faget eller har lest nok og forstått det. 

Jeg er veldig god på naturfag, men er ikke så interessert i samfunnsfag, så kunne lest bedre på det. 

Anonymkode: bf910...22e

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg var usikker og sjenert, hater å ha muntlig eksamen, men jeg fikk 6 på naturfag. Jeg fikk 6 på naturfag fordi jeg kunne faget godt og svarte riktig på spørsmålene. 

Hadde vært rart om jeg ikke Skulle få 6 fordi jeg virker usikker og sjenert. 

Anonymkode: bf910...22e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...