Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Feil. Skader du deg på jobb, utenfor arbeidstid, gjelder ikke den som arbeidsgiver betaler for deg. Og den mister du om du mister jobben. Du vet jo ikke hva du kan få i neste jobb, og at banken vil godta slik er jeg høyst tvilende til.

Anonymkode: 5288a...7a6

Du vet at ulike arbeidssteder har ulike forsikringsordninger? Jeg er også forsikret mot fritidskader og sykdom, både uføreforsikring og livsforsikring. 

Hvis jeg ikke får noe i neste jobb kan jeg tegne egen da, hvorfor skulle ikke banken godta det? 

Anonymkode: b79f2...05d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du vet at ulike arbeidssteder har ulike forsikringsordninger? Jeg er også forsikret mot fritidskader og sykdom, både uføreforsikring og livsforsikring. 

Hvis jeg ikke får noe i neste jobb kan jeg tegne egen da, hvorfor skulle ikke banken godta det? 

Anonymkode: b79f2...05d

Det tar du med til banken, og legger fram der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er straks på flyttefot, og har kjøpt meg en vesentlig større bolig enn jeg eier i dag. Dette innebærer også en vesentlig høyere belåning enn jeg har i dag.

Siden jeg har en god inntekt i dag (ca 1,5 mill), anbefaler banken uføreforsikring. Ifølge banken vil jeg hvis jeg blir ufør få 33 000 brutto utbetalt i måneden (som jo er ca halvparten av det jeg har i dag). Deres forslag var da en uføreforsikring som koster litt i underkant av 500 kr i måneden og som ved 50 % ufør eller mer gir 5.000 utbetalt i måneden. 

Er det noe jeg ikke skjønner her? 5.000 utbetalt i måneden er jo virkelig ingen ting, og det skal jeg betale 500 kr i måneden for? 

Anonymkode: 331fa...953

Du skjønner ikke det?

Nei…..det er jo ikke noe man MÅ tegne.

Men jeg er glad jeg gjorde det. Om du kommer på AAP (som er åresvis før ufør for de fleste) så vil få NAV sin maks sats dersom du nå har høyere inntekt enn dette.

Om du tjener litt over 600.000 kr havner du på NAV sin makssats som er 6G. Så må du jo skatte av dette som vanlig - fra 66% av ca 600.000 kr. 

Jeg tegnet privat ufør lik den banken din skisserer - og den må man skatte 25% av. 
Så har jeg OPF, tilsvarende KLP. For meg som har hatt inntekt på litt over 600.000 kr så utgjør dette ca 4-5000 kr i måned, skal også skattes.

Ved AAP/ufør vil jeg etter skatt få utbetalt noe under det jeg tidligere fikk i lønn, utbetalingen vil være på ca 30-31.000 kr med alle disse 3 samlet.

Altså AAP, privat forsikring, ordning gjennom jobb (som ikke alle nødvendigvis har). 

Om du klarer å betjene lån, eventuelle forhøyede kostnader som følge av nedsatt helse (man kan komme opp i endel tusen hver måned), eventuell AKS/SFO for barn om du har/ønsker det på kun maks AAP - så trenger du ikke forsikringer.

De færreste klarer seg greit på kun AAP. 

Jeg trodde også at jeg hadde uføreforsikring gjennom fagforening, det har man kun om man betaler omtrent samme sum i tillegg til fagforeningskontingent. Livsforsikringen og skadeforsikringen gjennom jobb er IKKE generell ufør. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Feil. Skader du deg på jobb, utenfor arbeidstid, gjelder ikke den som arbeidsgiver betaler for deg. Og den mister du om du mister jobben. Du vet jo ikke hva du kan få i neste jobb, og at banken vil godta slik er jeg høyst tvilende til.

Nå er det vel yrkesskadeforsikring du snakker om? Normale uføreforsikringer betalt av arbeidsgiver gjelder for all uførhet. Også på grunn av sykdommer eller skader som ikke har sammenheng med arbeidet man har utført.

Hvis du skal bytte jobb får du vanligvis tilbud om du vil fortsette å ha uføreforsikringen, men betale privat. Det kan være lurt hvis man har kjente sykdommer/tilstander som gir karenstid på nytegning av forsikring. Og det er veldig lurt å ha en slik forsikring. Det lille beløpet du betaler idag kjennes ubetydelig med god inntekt, men utbetalingen hvis du skulle være uheldig utgjør en ganske stor forskjell i din nye situasjon.

Anonymkode: 496de...b2b

Skrevet

Jeg er SÅ glad jeg tegnet uføreforsikring som 18åring! SÅ takknemlig for han på if, som overtalte meg!! 

Nå har jeg minstesats ung ufør, så den er nok litt viktigere for meg, en for de som får maks utbetaling, men den har reddet meg fra å måtte ta opp lån.

• Liker 1
Skrevet
Just now, SlemUlv said:

Jeg er SÅ glad jeg tegnet uføreforsikring som 18åring! SÅ takknemlig for han på if, som overtalte meg!! 

Nå har jeg minstesats ung ufør, så den er nok litt viktigere for meg, en for de som får maks utbetaling, men den har reddet meg fra å måtte ta opp lån.

Kan jeg spørre hvor mye du får utbetalt i forsikring?

Anonymkode: f08ac...55e

Skrevet
Fløff skrev (14 minutter siden):

Du skjønner ikke det?

Nei…..det er jo ikke noe man MÅ tegne.

Men jeg er glad jeg gjorde det. Om du kommer på AAP (som er åresvis før ufør for de fleste) så vil få NAV sin maks sats dersom du nå har høyere inntekt enn dette.

Om du tjener litt over 600.000 kr havner du på NAV sin makssats som er 6G. Så må du jo skatte av dette som vanlig - fra 66% av ca 600.000 kr. 

Jeg tegnet privat ufør lik den banken din skisserer - og den må man skatte 25% av. 
Så har jeg OPF, tilsvarende KLP. For meg som har hatt inntekt på litt over 600.000 kr så utgjør dette ca 4-5000 kr i måned, skal også skattes.

Ved AAP/ufør vil jeg etter skatt få utbetalt noe under det jeg tidligere fikk i lønn, utbetalingen vil være på ca 30-31.000 kr med alle disse 3 samlet.

Altså AAP, privat forsikring, ordning gjennom jobb (som ikke alle nødvendigvis har). 

Om du klarer å betjene lån, eventuelle forhøyede kostnader som følge av nedsatt helse (man kan komme opp i endel tusen hver måned), eventuell AKS/SFO for barn om du har/ønsker det på kun maks AAP - så trenger du ikke forsikringer.

De færreste klarer seg greit på kun AAP. 

Jeg trodde også at jeg hadde uføreforsikring gjennom fagforening, det har man kun om man betaler omtrent samme sum i tillegg til fagforeningskontingent. Livsforsikringen og skadeforsikringen gjennom jobb er IKKE generell ufør. 

Jeg skjønner selvfølgelig at jeg ikke MÅ tegne forsikring med banken, men det var heller ikke det jeg spurte om. Det jeg reagerte på er at uføreforsikring promoteres som en forsikring mot inntektstap, og så byr de på en forsikring som gir 5000 kr i måneden (brutto da tydeligvis iflg andre her i tråden) - det er jo ingen god forsikring mot inntektstapet jeg eventuelt vil oppleve. Det kan godt være at dette oppleves som tilstrekkelig og bra for andre, men det er jo ikke bra for oss med relativt god lønn.

jeg ringte banken, og forsikringsagenten der var faktisk enig med meg og ba meg heller sjekke om jeg hadde noe via jobb. Som jeg da altså har, og som gir en langt bedre dekning enn det banken tilbydde.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kan jeg spørre hvor mye du får utbetalt i forsikring?

ca 3700 pr måned. 

Skrevet
6 minutter siden, SlemUlv said:

ca 3700 pr måned. 

Har UU selv, men ville nok aldri fått tegnet slik forsikring. Det er en grei sum det :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har UU selv, men ville nok aldri fått tegnet slik forsikring. Det er en grei sum det :)

Jeg tegnet den mens jeg hadde sommerjobb på If storebrand :)  som 18 åring.
Jeg hadde skadet ryggen alt, men den gang fikk jeg jo bare beskjed om at smertene kom til å gå over. Så det ble ikke med i beregningen da vi tegnet den :) Og jeg ble ikke uføre før jeg var 35, så

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg skjønner selvfølgelig at jeg ikke MÅ tegne forsikring med banken, men det var heller ikke det jeg spurte om. Det jeg reagerte på er at uføreforsikring promoteres som en forsikring mot inntektstap, og så byr de på en forsikring som gir 5000 kr i måneden (brutto da tydeligvis iflg andre her i tråden) - det er jo ingen god forsikring mot inntektstapet jeg eventuelt vil oppleve. Det kan godt være at dette oppleves som tilstrekkelig og bra for andre, men det er jo ikke bra for oss med relativt god lønn.

jeg ringte banken, og forsikringsagenten der var faktisk enig med meg og ba meg heller sjekke om jeg hadde noe via jobb. Som jeg da altså har, og som gir en langt bedre dekning enn det banken tilbydde.

Ja, men da er jo saken løst da :) 

Banken driter sånn halvveis i hvor du har forsikring - de er mest oppfatt av å få dekket seg selv. 

Men dobbeltsjekk at den gjelder som månedlige utbetalinger ved overgang til AAP og eventuell ufør ved sykdom.

Og sjekk vilkårene. 

Skjønner ikke hvorfor du blir provosert, «alle» oppegående vet jo om disse tingene og tar løsningen som er best for seg.

Bare husk at dersom du får en sykdom i nåværende jobb - og så bytter jobb og må tegne ny forsiktig: så får du ikke tegne uten unntak for alt som har med den nye sykdommen å gjøre. 

Banken prøver ikke lure deg her. 

Skrevet
Fløff skrev (3 minutter siden):

Ja, men da er jo saken løst da :) 

Banken driter sånn halvveis i hvor du har forsikring - de er mest oppfatt av å få dekket seg selv. 

Men dobbeltsjekk at den gjelder som månedlige utbetalinger ved overgang til AAP og eventuell ufør ved sykdom.

Og sjekk vilkårene. 

Skjønner ikke hvorfor du blir provosert, «alle» oppegående vet jo om disse tingene og tar løsningen som er best for seg.

Bare husk at dersom du får en sykdom i nåværende jobb - og så bytter jobb og må tegne ny forsiktig: så får du ikke tegne uten unntak for alt som har med den nye sykdommen å gjøre. 

Banken prøver ikke lure deg her. 

Så veldig provosert blir jeg ikke, men det er rimelig unødvendig av deg å legge det på det tilbakemeldingsnivået du gjorde med å anta at jeg ikke skjønte at jeg ikke måtte tegne forsikring - det må du kunne tåle en tilbakemelding på.

Har aldri sagt at banken prøver å lure meg. Jeg sier at bankens forsikringstilbud er et ganske dårlig tilbud gitt min situasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2022 den 14.07):

Så veldig provosert blir jeg ikke, men det er rimelig unødvendig av deg å legge det på det tilbakemeldingsnivået du gjorde med å anta at jeg ikke skjønte at jeg ikke måtte tegne forsikring - det må du kunne tåle en tilbakemelding på.

Har aldri sagt at banken prøver å lure meg. Jeg sier at bankens forsikringstilbud er et ganske dårlig tilbud gitt min situasjon.

Javel 😅

Men da er jo innlegget her overflødig om du ikke lurte på noe?

Skrevet

Men ikke glem at ved å bare satse på den forsikringen du har via jobb, så risikerer du å miste den om du skifter jobb.

Da kan det jo hende at det har skjedd ting eller du har blitt såpass mye eldre at du ikke får en ny forsikring.

Anonymkode: aed23...9e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...