Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er straks på flyttefot, og har kjøpt meg en vesentlig større bolig enn jeg eier i dag. Dette innebærer også en vesentlig høyere belåning enn jeg har i dag.

Siden jeg har en god inntekt i dag (ca 1,5 mill), anbefaler banken uføreforsikring. Ifølge banken vil jeg hvis jeg blir ufør få 33 000 brutto utbetalt i måneden (som jo er ca halvparten av det jeg har i dag). Deres forslag var da en uføreforsikring som koster litt i underkant av 500 kr i måneden og som ved 50 % ufør eller mer gir 5.000 utbetalt i måneden. 

Er det noe jeg ikke skjønner her? 5.000 utbetalt i måneden er jo virkelig ingen ting, og det skal jeg betale 500 kr i måneden for? 

Anonymkode: 331fa...953

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Edit: 33 000 i måneden brutto er ca halvparten av det jeg har utbetalt netto i måneden i dag

Skrevet

5000 i måneden resten av ditt liv, det er en god investering - ta forsikringen. Det kan være forskjellen på å leve som fattig, og å klare seg bra.

Anonymkode: 22aa7...82c

• Liker 5
Skrevet

5000 kroner mer i måneden kan jo monne ganske mye da.

Men ettersom du har så høy lønn, ville jeg gått for høyere utbetaling, selv om det koster mer.

Anonymkode: aed23...9e6

Skrevet

Med resten av ditt liv, mente jeg altså resten av ditt liv fra uføretidspunktet! (innlegget ovenfor)

Anonymkode: 22aa7...82c

Skrevet

Se på det på en annen måte, blir du 100% ufør, får du det doble. Men innhent tilbud fra flere  selskap, bankene vil alltid selge sit eget eller de som de har avtale (provisjon) med.

Anonymkode: 217e2...d94

Skrevet

Det er mange trygdede som skulle ønske de hadde uføreforsikring! 5000 kr ekstra ville for min del fått meg ut av fattigdomsgrensa.

Anonymkode: f08ac...55e

• Liker 1
Skrevet

Kan du velge en dyrere forsikring og få mer i måneden? 

Anonymkode: 78f7e...58e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er straks på flyttefot, og har kjøpt meg en vesentlig større bolig enn jeg eier i dag. Dette innebærer også en vesentlig høyere belåning enn jeg har i dag.

Siden jeg har en god inntekt i dag (ca 1,5 mill), anbefaler banken uføreforsikring. Ifølge banken vil jeg hvis jeg blir ufør få 33 000 brutto utbetalt i måneden (som jo er ca halvparten av det jeg har i dag). Deres forslag var da en uføreforsikring som koster litt i underkant av 500 kr i måneden og som ved 50 % ufør eller mer gir 5.000 utbetalt i måneden. 

Er det noe jeg ikke skjønner her? 5.000 utbetalt i måneden er jo virkelig ingen ting, og det skal jeg betale 500 kr i måneden for? 

Uten uføreforsikring vil du få maksimalt ca. 420.000 i året i uføretrygd uavhengig av hvor mye du tjener over 6G. Av dette skal det betales vanlig inntektsskatt. 5.000 ekstra i måneden kan oppleves som "ingenting" nå, men vil da kunne utgjøre forskjellen på om du kan beholde leiligheten eller ikke evt. være i stand til å selge den og kjøpe noe mindre igjen. 

• Liker 4
Skrevet

Om du er usikker på om 5000 kroner i måneden vil bety noe for deg, sett opp et budsjett med nåværende lønn og med det som vil være din uføretrygd. Da vil du jo fort se om 5000 vil være til hjelp eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Før man signerer uføreforsikring, må man gå til legen og skaffe en legeattest? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Før man signerer uføreforsikring, må man gå til legen og skaffe en legeattest? 

Nei, man må fylle ut et egenerklæringsskjema om egen helse. Så bestemmer de ut fra den om du i det hele tatt får forsikring, og hva den vil koste.

Skrevet

Har du ikke en uføreforsikring gjennom jobben? 

Anonymkode: b79f2...05d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, man må fylle ut et egenerklæringsskjema om egen helse. Så bestemmer de ut fra den om du i det hele tatt får forsikring, og hva den vil koste.

Takk! 

Skrevet

Jeg ville heller ikke slått meg helt til ro med det banken sier, at du vil få utbetalt 33 000 i måneden.

Uføretryg vil som en skriver over her, gi deg ca 420 000 i året, som gir 35 000 utbetalt før skatt.

Da må du ha ganske høye fradrag for å ende opp med å betale kun 2000 kroner per måned i skatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har du ikke en uføreforsikring gjennom jobben? 

Jeg sjekket dette i sted og ser jeg har en veldig god uføreforsikring gjennom jobb som sikrer meg vesentlig mer enn bankens forsikring.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sjekket dette i sted og ser jeg har en veldig god uføreforsikring gjennom jobb som sikrer meg vesentlig mer enn bankens forsikring.

Så bra, det er vel ikke noe vits å ha to 😄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Feil. Skader du deg på jobb, utenfor arbeidstid, gjelder ikke den som arbeidsgiver betaler for deg. Og den mister du om du mister jobben. Du vet jo ikke hva du kan få i neste jobb, og at banken vil godta slik er jeg høyst tvilende til.

Anonymkode: 5288a...7a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Forsikringen på jobb vil heller ikke gjelde om man skader seg på fritida.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forsikringen på jobb vil heller ikke gjelde om man skader seg på fritida.

Det varierer nok veldig fra forsikringsordning til forsikringsordning. Jeg har lest mye om våre forsikringer nå, og samtlige av våre forsikringer gjelder både det som skjer på jobb og det som skjer på fritiden. Det viste seg at vi også nylig har fått en reiseforsikring som også dekker alle fritidsreiser, så da skal jeg si opp min private for der er jeg dobbelt dekket.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...