AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #1 Skrevet 27. januar 2022 Jeg blir ferdig med en IT-bachelor til sommeren, og har begynt å snuse litt på master. Men jeg er usikker. Jeg blir 31 i år, og har ingen jobb ved siden av studiene. Bortsett fra et semester i bedriftspraksis (valgfag), har jeg heller ingen erfaring fra IT-bransjen. Fordeler: - Jeg har fått til noe! - Kan få høyere lønn - Jeg liker å studere - Har tenkt litt på det jeg vil se på (informasjonssikkerhet og endringsledelse) - Ser det kreves master i en del stillingsutlysninger (uten at de utdyper hva man skal/burde ha master i🤔) - Slippe å gå ut i jobb, fordi jeg har ikke erfaring. Med bachelor i IT, ingen erfaring og intet ønske om å jobbe med programmering/utvikling, er jeg bare god nok for 1. linjesupport, tydeligvis, med en lønn langt under NITO sin lønnskalkulator Ulemper: - Blir jævlig mye å betale tilbake (siden jeg er 30, får jeg et hyggelig lånebeløp på ca 100k/semester, men det blir desto mer uhyggelig å betale tilbake) - To år til med studier, hvorav en del ser ut til å være på engelsk - Føler jeg kommer sent i gang med voksenlivet. Hadde vært greit med en hyggelig lønn, for det har jeg aldri hatt. I tillegg er jeg en økonomisk uansvarlig dritt, som har levd over evne pga arv - Når jeg er ferdig, finner jeg ikke jobb, fordi jeg ikke har erfaring. Da er jeg bare god nok for 1. linjesupport, med en lønn langt under NITO sin lønnskalkulator Det jeg frykter mest er altså å ikke få jobb med master. For så vidt også med bachelor. Jeg søker jobber nå, og har ikke nok erfaring til å bli vurdert til "junior nettverk"-stillinger en gang. I tillegg til å ikke få jobb, kommer jeg til å ha et gigantisk studielån over meg. #skulleblittrørlegger Anonymkode: 16f6b...da3 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #2 Skrevet 27. januar 2022 Ta master og jobb innen IT på deltid ved siden av. Hvis dette er mulig da? Anonymkode: 60922...6f5 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #3 Skrevet 27. januar 2022 Ta master på deltid mens du jobber? Anonymkode: 7a874...d69 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #4 Skrevet 27. januar 2022 Informasjonssikkerhet og endringsledelse høres veldig aktuelt og spennende ut da! Anonymkode: b077f...cd1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #5 Skrevet 27. januar 2022 Finn en sommerjobb, og jobb deltid der mens du tar master? Anonymkode: 0d9a5...0e5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #6 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ta master og jobb innen IT på deltid ved siden av. Hvis dette er mulig da? Anonymkode: 60922...6f5 Selv om det ikke er så mange deltidsjobber ute, fant jeg noen som var spennende. Problemet er beliggenhet og reisevei. Nå bor jeg veldig nærme studiestedet. Jeg så en jobb i Oslo, 20 % stilling, men det tar 3 timer kollektivt, eller koster meg over 200 kr med bil. En vei! Da vet jeg heller ikke om parkering i nærheten er mulig eller gratis. En annen jobb er 3 timer unna, uten mulighet for hjemmekontor. Det blir litt langt og litt dyrt 😅 Anonymkode: 16f6b...da3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #7 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Finn en sommerjobb, og jobb deltid der mens du tar master? Anonymkode: 0d9a5...0e5 Ja, det er selvfølgelig en mulighet 😄 Jeg gjorde det i fjor, og det var greit å ha den inntekten. Denne gangen må jeg prøve å finne noe som er nærmere, for reisevei på 50 min for å jobbe med kunder tar virkelig på! Anonymkode: 16f6b...da3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #8 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er selvfølgelig en mulighet 😄 Jeg gjorde det i fjor, og det var greit å ha den inntekten. Denne gangen må jeg prøve å finne noe som er nærmere, for reisevei på 50 min for å jobbe med kunder tar virkelig på! Anonymkode: 16f6b...da3 Er det ikke et alternativ å flytte på deg? Anonymkode: 0d9a5...0e5 1
I Grosny Skrevet 27. januar 2022 #9 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Selv om det ikke er så mange deltidsjobber ute, fant jeg noen som var spennende. Problemet er beliggenhet og reisevei. Nå bor jeg veldig nærme studiestedet. Jeg så en jobb i Oslo, 20 % stilling, men det tar 3 timer kollektivt, eller koster meg over 200 kr med bil. En vei! Da vet jeg heller ikke om parkering i nærheten er mulig eller gratis. En annen jobb er 3 timer unna, uten mulighet for hjemmekontor. Det blir litt langt og litt dyrt 😅 Anonymkode: 16f6b...da3 Det var lang vei, håper du finner noe nærmere. Jeg tror master + litt praksis er gull og at studielånet er noe du ikke trenger å bekymre deg for.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #10 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Informasjonssikkerhet og endringsledelse høres veldig aktuelt og spennende ut da! Anonymkode: b077f...cd1 Tenkte på det mens vi hadde faget informasjonssikkerhet. "De ansatte" blir fremstilt som en sjeleløs masse som flyter gjennom tomrommet, og gir seg kun til kjenne når de skal ødelegge for bedriften med sine tanketomme handlinger. Som tidligere arbeider "på gølvet" synes jeg det blir feil innstilling. Jeg ser det også på pappa. Med stolthet har han båret gul refleksjakke i alle år. Men i det siste har han blitt fratatt så mye selvbestemmelse i hverdagen. Noen har bestemt at flere ting skal endres, "bare fordi". Han han blitt apatisk til arbeidsplassen, og teller dagene til han kan gå av med pensjon. Endringer er ikke dumt og må til, men jeg tenker det er et gap mellom ledelse og ansatte som blir større og større, når ansatte blir sett på som et problem. Dermed ønsker jeg å se på hvordan informasjonssikkerheten kan forbedres, uten at det dreper motivasjonen til ansatte. Anonymkode: 16f6b...da3 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #11 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er det ikke et alternativ å flytte på deg? Anonymkode: 0d9a5...0e5 Joda! Bare føler jeg kommer like langt hvis jeg flytter til eller nærmere Oslo for å jobbe 20 %, og må tilbake til studiestedet for fysisk undervisning 1-3 ganger i uka 😄 Har mye kaos i hodet nå. Anonymkode: 16f6b...da3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #12 Skrevet 27. januar 2022 I Grosny skrev (21 minutter siden): Det var lang vei, håper du finner noe nærmere. Jeg tror master + litt praksis er gull og at studielånet er noe du ikke trenger å bekymre deg for. Takk for det 😄 En annen mulighet er så klart å ikke søke fullt studielån. Anonymkode: 16f6b...da3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #13 Skrevet 27. januar 2022 Hva med å ta en sjangs, og masteren et annet sted i landet, der du også har mulighet for å få en deltidsjobb som virker spennende og er nært studiestedet? Kanskje må man jobbe litt i 1.linja som du sier, for å få en fot innenfor feltet? (Kan ingenting om IT, som du sikkert skjønner) men bor i Nord, og ser bare flust av IT-relaterte jobber lyses ut i offentlig sektor og noen i privat. Har du mulighet og guts til f.eks Nord-Troms/Finnmark et par år, så får du også nedskrevet studielån og lavere skatt + billigere å bo. Anonymkode: 4b988...f22 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #14 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Joda! Bare føler jeg kommer like langt hvis jeg flytter til eller nærmere Oslo for å jobbe 20 %, og må tilbake til studiestedet for fysisk undervisning 1-3 ganger i uka 😄 Har mye kaos i hodet nå. Anonymkode: 16f6b...da3 På lengre sikt er det kanskje bedre å prioritere å være i nærheten av jobbmulighetene? Anonymkode: 0d9a5...0e5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #15 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg blir ferdig med en IT-bachelor til sommeren, og har begynt å snuse litt på master. Men jeg er usikker. Jeg blir 31 i år, og har ingen jobb ved siden av studiene. Bortsett fra et semester i bedriftspraksis (valgfag), har jeg heller ingen erfaring fra IT-bransjen. Fordeler: - Jeg har fått til noe! - Kan få høyere lønn - Jeg liker å studere - Har tenkt litt på det jeg vil se på (informasjonssikkerhet og endringsledelse) - Ser det kreves master i en del stillingsutlysninger (uten at de utdyper hva man skal/burde ha master i🤔) - Slippe å gå ut i jobb, fordi jeg har ikke erfaring. Med bachelor i IT, ingen erfaring og intet ønske om å jobbe med programmering/utvikling, er jeg bare god nok for 1. linjesupport, tydeligvis, med en lønn langt under NITO sin lønnskalkulator Ulemper: - Blir jævlig mye å betale tilbake (siden jeg er 30, får jeg et hyggelig lånebeløp på ca 100k/semester, men det blir desto mer uhyggelig å betale tilbake) - To år til med studier, hvorav en del ser ut til å være på engelsk - Føler jeg kommer sent i gang med voksenlivet. Hadde vært greit med en hyggelig lønn, for det har jeg aldri hatt. I tillegg er jeg en økonomisk uansvarlig dritt, som har levd over evne pga arv - Når jeg er ferdig, finner jeg ikke jobb, fordi jeg ikke har erfaring. Da er jeg bare god nok for 1. linjesupport, med en lønn langt under NITO sin lønnskalkulator Det jeg frykter mest er altså å ikke få jobb med master. For så vidt også med bachelor. Jeg søker jobber nå, og har ikke nok erfaring til å bli vurdert til "junior nettverk"-stillinger en gang. I tillegg til å ikke få jobb, kommer jeg til å ha et gigantisk studielån over meg. #skulleblittrørlegger Anonymkode: 16f6b...da3 Kjæresten min fikk seg jobb som utvikler med bachelor og har aldri vurdert master. Han sier at det dere lærer på universitetet blir veldig fort gammelt i deres bransje. Han trivdes ikke som utvikler og jobber når som IT og digitaliseringsrådgiver, så jeg vil tro du har greie muligheter med en bachelor også. Han har forresten søkt på flere jobber hvor hans konkurrenter har hatt master men likevel fått jobben. Nå har ikke jeg peiling da, gjenforteller bare det han har sagt. Anonymkode: 6af3d...5d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå