AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #21 Skrevet 29. januar 2022 Djungelvrål skrev (10 timer siden): Må dere ha narkose for sjekk, rens og bildetaging også? Sjekk med kun speil. Ingen pirker, det takler jeg ikke. Røntgen med maskin rundt hode går om jeg lukker øynene. Røntgen med utstyr plassert i munnen går av å til. Brekninger av ting i munn. Rens og alt annet skjer i narkose. Anonymkode: 07b53...3ca 1
Frøkenfryd30 Skrevet 29. januar 2022 #22 Skrevet 29. januar 2022 Jeg har ekstremt tannlegeskrekk og hadde ikke vært på 10 år da jeg bare måtte grunnet en betennelse i ei tann. Fikk tilbud om sedasjon ved trekking, takket nei til det, men har tatt det ved en annen anledning på sykehus i ettertid, og hadde jeg visst hvor greit det var da, så hadde jeg nok gjort det ved trekking også. Min tannlege tilbyr sedasjon (lege og sykepleier er ansatt der). Send meg PM om du vil ha info
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #23 Skrevet 29. januar 2022 Frøkenfryd30 skrev (4 timer siden): Jeg har ekstremt tannlegeskrekk og hadde ikke vært på 10 år da jeg bare måtte grunnet en betennelse i ei tann. Fikk tilbud om sedasjon ved trekking, takket nei til det, men har tatt det ved en annen anledning på sykehus i ettertid, og hadde jeg visst hvor greit det var da, så hadde jeg nok gjort det ved trekking også. Min tannlege tilbyr sedasjon (lege og sykepleier er ansatt der). Send meg PM om du vil ha info Vil vel heller si at du synes tannleger er ekstremt ubehagelig. For har man tannlegeskrekk (onodontofobi) så kommer man seg ikke tannlegen så fort en tann er betent og om man til slutt ender opp hos en tannlege blir behandlingen utført med sedasjon,men som oftes går man med smertene til tanna dør av seg selv. Anonymkode: 5251b...270 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #24 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 28.1.2022 den 12.39): Ble motsatt til meg. Jeg utviklet mer angst av oppfølgingstimer. Der jeg skulle igjennom forskjellige for å øve meg på tannlege timen. Møtte opp til første tannlegetime så stemte ingenting på det som var øvet på. Det ble lovet at jeg skulle få bedøvelseskrem før det ble satt bedøvelse. Jeg måtte stoppe tannlegen i det han skulle til å stikke bedøvelsessprøyten inn i munnen min for spørre om bedøvelseskremen som var avtalt? Så måtte tannlegen rope til sekretæren så hele kontoret hørte at han trengte bedøvelses kremen. Det ble avtalt på forhånd at jeg skulle løfte hand hver gang jeg følte han måtte stoppe boring. Jeg viftet i panikk med begge hendene for å få han til å stoppe. mange ting jeg smått har fortrengt for å ikke få angst tanker. Ble ingen god opplevelse for min del. Den dagen sitter som spikret selv mange år etter. Anonymkode: 07b53...3ca Det var virkelig dårlig av den tannlegen. Han burde virkelig ikke ha den jobben, men å jobbe med de med tannlegeskrekk. I starten da jeg gikk til tannlegen, så varte timene nesten i 1 time, hvor vi pratet mesteparten av tiden, og hvor hun bare så på tennene mine, andre time, bare pirket lett på tennene mine. Var maks 5 min. Så startet vi å fjerne tannsten bare foran, og da telte hun til 3, så stoppet hun, og sa jeg A, så stoppet hun. Så var det 5 sekunder, så 7 sekunder og 10 sekunder. Vi øvde på bedøvelse. Da bare med å ta sprøyte med hette på mot tannkjøttet. Så uten hette på, men bare nesten inntil tannkjøttet. Så var det bedøvelseskrem og bare et kort stikk med sprøyten. Ting gikk veldig sakte. Så jeg hele veien skulle føle at jeg hadde kontroll. Vi avtalte alltid hva vi skulle gjøre neste gang, og vi gjorde aldri mer. Noen ganger mindre, fordi jeg følte det ble for mye, og da aksepterte de alltid det. Skulle virkelig ønske at alle fikk min opplevelse. For man må jo føle seg trygg, at man har en form for kontroll, og at de alltid respekterer grensene dine. Anonymkode: eba37...68c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #25 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det var virkelig dårlig av den tannlegen. Han burde virkelig ikke ha den jobben, men å jobbe med de med tannlegeskrekk. I starten da jeg gikk til tannlegen, så varte timene nesten i 1 time, hvor vi pratet mesteparten av tiden, og hvor hun bare så på tennene mine, andre time, bare pirket lett på tennene mine. Var maks 5 min. Så startet vi å fjerne tannsten bare foran, og da telte hun til 3, så stoppet hun, og sa jeg A, så stoppet hun. Så var det 5 sekunder, så 7 sekunder og 10 sekunder. Vi øvde på bedøvelse. Da bare med å ta sprøyte med hette på mot tannkjøttet. Så uten hette på, men bare nesten inntil tannkjøttet. Så var det bedøvelseskrem og bare et kort stikk med sprøyten. Ting gikk veldig sakte. Så jeg hele veien skulle føle at jeg hadde kontroll. Vi avtalte alltid hva vi skulle gjøre neste gang, og vi gjorde aldri mer. Noen ganger mindre, fordi jeg følte det ble for mye, og da aksepterte de alltid det. Skulle virkelig ønske at alle fikk min opplevelse. For man må jo føle seg trygg, at man har en form for kontroll, og at de alltid respekterer grensene dine. Anonymkode: eba37...68c Han er en av de bedre på tannlegeskrekk. Så si at han aldri skulle vært i tann yrket blir feil. Men den dagen står som spikret som angstfyllende opplevelse. Har tannlegen en dårlig dag kan pasienten ha skrekk tanker om opplevelsen flere år etter. Anonymkode: 07b53...3ca 1
Frøkenfryd30 Skrevet 29. januar 2022 #26 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vil vel heller si at du synes tannleger er ekstremt ubehagelig. For har man tannlegeskrekk (onodontofobi) så kommer man seg ikke tannlegen så fort en tann er betent og om man til slutt ender opp hos en tannlege blir behandlingen utført med sedasjon,men som oftes går man med smertene til tanna dør av seg selv. Anonymkode: 5251b...270 Jeg hadde gått med betennelsen i 2 år, våknet opp en morgen, ansiktet mitt var firkantet på ene siden, fikk ikke åpnet opp øyet, hadde skyhøy CRP, ble satt på en hestkur med Flagyl og som man vet så kan man få sepsis om man går med betennelser over lengre tid. Fikk den brutale beskjeden at dersom jeg ikke hadde kommet meg avgårde for å få behandling kunne jeg dødd av blodforgiftning... Så jo, jeg oppsøker ikke tannlegen før jeg faktisk MÅ.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #27 Skrevet 29. januar 2022 Frøkenfryd30 skrev (2 timer siden): Jeg hadde gått med betennelsen i 2 år, våknet opp en morgen, ansiktet mitt var firkantet på ene siden, fikk ikke åpnet opp øyet, hadde skyhøy CRP, ble satt på en hestkur med Flagyl og som man vet så kan man få sepsis om man går med betennelser over lengre tid. Fikk den brutale beskjeden at dersom jeg ikke hadde kommet meg avgårde for å få behandling kunne jeg dødd av blodforgiftning... Så jo, jeg oppsøker ikke tannlegen før jeg faktisk MÅ. Med sedajson trengte du ikke Anonymkode: 5251b...270
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #28 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Med sedajson trengte du ikke Anonymkode: 5251b...270 Det gjorde hen når det ble tilbudt det. Tannlegen skjønner at folk som går med betennelse i 2 år. Trenger hjelp å da i form av sedasjon eller narkose. Slikt koster sikkert derfor pasienten gjorde det med kun bedøvelse?? Anonymkode: 07b53...3ca 2
Frøkenfryd30 Skrevet 29. januar 2022 #29 Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Med sedajson trengte du ikke Anonymkode: 5251b...270 For det første hadde det kostet meg 6 000,- ekstra, for det andre så er jeg redd for narkose/sedering. Men fikk komme til en veldig flink oralkirurg, og det var også det hensikten med innlegget mitt var: å anbefale ham hvis vedkommende ikke bor for langt unna.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #30 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 1/27/2022 den 11.16): Hei hvordan går man fram for å få utført tannbehandling i narkose på sykehus?Jeg har en venn med voldsomme traumer, som ikke har fått tannbehandling på 18-20 år. Hvordan kan jeg gå fram for å hjelpe han? Anonymkode: 8a00d...b0c Om det er akutt så bør han få hjelp ganske fort. Farlig å gå med betennelser over tid. Anonymkode: 07b53...3ca 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #31 Skrevet 30. januar 2022 Frøkenfryd30 skrev (8 timer siden): For det første hadde det kostet meg 6 000,- ekstra, for det andre så er jeg redd for narkose/sedering. Men fikk komme til en veldig flink oralkirurg, og det var også det hensikten med innlegget mitt var: å anbefale ham hvis vedkommende ikke bor for langt unna. Jeg å var redd for sedasjon/narkose før jeg til slutt måtte i narkose for å få operert ut ei visdomstann. Som jeg hadde mange runder betennelser på. Tannlegeskrekken gjorde at jeg trosset meg igjennom smerter flere år. I dag elsker jeg narkose! Slipper å kjenne smerter,angst og tårene under tannbehandling. Anonymkode: 07b53...3ca 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #32 Skrevet 30. januar 2022 Jeg fikk nødvendig tannbehandling i narkose grunnet ekstrem odontofobi hos en vanlig tannlege, trengte ikke gå gjennom fastlege/sykehus. Måtte legge ut selv for behandlingen, men fikk igjen rundt 80% fra helfo. Alt i alt ble behandling i narkose billigere enn om jeg hadde fått utført samme behandling uten narkose. Anonymkode: 6212b...9b6 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #33 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det gjorde hen når det ble tilbudt det. Tannlegen skjønner at folk som går med betennelse i 2 år. Trenger hjelp å da i form av sedasjon eller narkose. Slikt koster sikkert derfor pasienten gjorde det med kun bedøvelse?? Anonymkode: 07b53...3ca Spurte ikke deg! Anonymkode: 5251b...270
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #34 Skrevet 30. januar 2022 Frøkenfryd30 skrev (13 timer siden): For det første hadde det kostet meg 6 000,- ekstra, for det andre så er jeg redd for narkose/sedering. Men fikk komme til en veldig flink oralkirurg, og det var også det hensikten med innlegget mitt var: å anbefale ham hvis vedkommende ikke bor for langt unna. Så skrekken for tannlegen forsvant når du kom til tannlegen? Anonymkode: 5251b...270
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #35 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg å var redd for sedasjon/narkose før jeg til slutt måtte i narkose for å få operert ut ei visdomstann. Som jeg hadde mange runder betennelser på. Tannlegeskrekken gjorde at jeg trosset meg igjennom smerter flere år. I dag elsker jeg narkose! Slipper å kjenne smerter,angst og tårene under tannbehandling. Anonymkode: 07b53...3ca Dette! Jeg er også redd narkose,men har som du ekstrem onodontofobi og da finnes det ingen annen utvei enn narkose før man evt får jobbet med onodontofobien. Selv går jeg til behandling hos TOO,men siden munnen er full av ødelagte tenner og betennelser bruker vi narkose på sykehuset frem til vi har fått jobbet med angsten. Anonymkode: 5251b...270 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #36 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det gjorde hen når det ble tilbudt det. Tannlegen skjønner at folk som går med betennelse i 2 år. Trenger hjelp å da i form av sedasjon eller narkose. Slikt koster sikkert derfor pasienten gjorde det med kun bedøvelse?? Anonymkode: 07b53...3ca Jeg har ekstrem onodontofobi og gikk lenger enn to år for å si det sånn og siden jeg ikke kommer meg i tannlegestolen får jeg må hjelp av TOO team. Og frem til jeg kommer meg i tannlegen stolen får jeg gratis narkose på sykehus for å fikse det som et ødelagt Anonymkode: 5251b...270 2
Frøkenfryd30 Skrevet 30. januar 2022 #37 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Så skrekken for tannlegen forsvant når du kom til tannlegen? Anonymkode: 5251b...270 Overhodet ikke, men jeg har vært i narkose under tannbehandling 3 ganger tidligere, på sykehus, og jeg synes det er forferdelig med narkose... Nå var det ikke full narkose tannlegen tilbydd, men våken sedering, men jeg visste ikke hva jeg gikk til og turte ikke...
Frøkenfryd30 Skrevet 30. januar 2022 #38 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg å var redd for sedasjon/narkose før jeg til slutt måtte i narkose for å få operert ut ei visdomstann. Som jeg hadde mange runder betennelser på. Tannlegeskrekken gjorde at jeg trosset meg igjennom smerter flere år. I dag elsker jeg narkose! Slipper å kjenne smerter,angst og tårene under tannbehandling. Anonymkode: 07b53...3ca Så herlig at du kommer deg gjennom narkose, og faktisk synes det er en fin ting ❤ Jeg synes det er forferdelig, men var på sykehus i en annen forbindelse for litt siden. Fikk da sedering, og tenkte når jeg lå der: Jeg skjønner hvorfor folk blir rusmisbrukere, for det var faktisk litt herlig 😅 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #39 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spurte ikke deg! Anonymkode: 5251b...270 Hva er det du vil egentlig? Anonymkode: 07b53...3ca
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #40 Skrevet 30. januar 2022 Frøkenfryd30 skrev (1 time siden): Så herlig at du kommer deg gjennom narkose, og faktisk synes det er en fin ting ❤ Jeg synes det er forferdelig, men var på sykehus i en annen forbindelse for litt siden. Fikk da sedering, og tenkte når jeg lå der: Jeg skjønner hvorfor folk blir rusmisbrukere, for det var faktisk litt herlig 😅 Sedering tørr jeg ikke for jeg er redd jeg er kun sløv å ikke få sagt i fra helt at det er vondt. Med narkose er jeg borte under alt dem gjør. Så lenge jeg er narkose pasient så har jeg friske tenner. Anonymkode: 07b53...3ca
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå