Gå til innhold

Tannbehandling i narkose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

hvordan går man fram for å få utført tannbehandling i narkose på sykehus?Jeg har en venn med voldsomme traumer, som ikke har fått tannbehandling på 18-20 år. Hvordan kan jeg gå fram for å hjelpe han?

Anonymkode: 8a00d...b0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannsynligvis er fastlegen rette stedet å starte. Gå dit sammen med din venn, hjelp til å forklare traumene som ligger bak. Be om henvisning til denne behandlingen på sykehuset. Det kan kanskje være ventetid.

Anonymkode: ddc5f...f02

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Sannsynligvis er fastlegen rette stedet å starte. Gå dit sammen med din venn, hjelp til å forklare traumene som ligger bak. Be om henvisning til denne behandlingen på sykehuset. Det kan kanskje være ventetid.

Anonymkode: ddc5f...f02

Det er lang ventetid

Anonymkode: 5251b...270

Skrevet

Det jeg gjorde var å søke på nettet etter tannleger som tilbyr narkose. Så tok jeg en ringerunde og snakket litt med de før jeg bestilte første time.

Og nå skal jeg til behandling i neste uke. To timers økt.

• Nyttig 1
Skrevet

Kommunen og TOO-team

Anonymkode: 2e7a6...838

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kommunen og TOO-team

Anonymkode: 2e7a6...838

TS her

Det er bare psykolog som skal hjelpe deg å bli kvitt tannlegeskrekk. Denne personen jeg snakker om kan få blackout hvis han blir utsatt for frykt, og muligens slå ned tannlegen. Ingen god ide.

personen må ha narkose.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her

Det er bare psykolog som skal hjelpe deg å bli kvitt tannlegeskrekk. Denne personen jeg snakker om kan få blackout hvis han blir utsatt for frykt, og muligens slå ned tannlegen. Ingen god ide.

personen må ha narkose.

Prøvd å søke etter de?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her

personen må ha narkose.

Så han potensielt slå ned de som skal legge han i narkose da? Eller de som skal vurder om han får det? 

Anonymkode: 5251b...270

Skrevet

Hvis han bor i Oslo-området må jeg anbefale Oris dental på Rommen. De har spesialisert seg på bl.a. tannlegeskrekk, tilbyr beroligende medikamenter eller utfører behandlinger i narkosen. I tillegg er de utrolig koselige, tar seg god tid og forklarer alt nøye.

https://orisdental.no/klinikker/rommen/

Anonymkode: c5861...d3d

Skrevet

Er det snakk om narkose på sykehus er det fastlegen /lege som må hjelpe han med det.

Jeg er narkose pasient hos tannlege. Har tannlegeskrekk og det eneste som hjelper meg er narkose. 

Hadde holdt meg borte fra tannlegen i nesten 30 år da "plommen" fra en jeksel løsnet og datt ut. Etter 4 mnd kom smertene og betennelsen. Måtte krype til korset å søke hjelp. 

Satt langt inne å google på tannleger. Landet til slutt på Oris dental Melhus. Spurte på kvinneguiden om erfaringer fra den plassen. Fikk positive tilbakemeldinger.  

Sendte e-post og forklarte situasjonen en kveld. Fikk svar dagen å det var det som gjorde at de fikk meg til å tro på de. At de svarte raskt og virket oppriktige.

Tannlegen tilbydd seg å ringe meg dagen etter for å sette opp en time for undersøkelse og prisantydning. Det aksepterte jeg.

Møtte opp til time og etter undersøkelsen sa han rett ut at jeg var narkose pasient. Jeg visste ikke at det stod så ille til med tannlegeskrekken.Men tannlegen hadde rett.

Jeg er narkose pasient den dag i dag å. Angrer ikke i dag på at jeg søkte hjelp den gangen. Men smertene gjorde at det stod mellom to ting. Søk hjelp eller dø.

Mitt råd er å finne en tannlege som du tror på. Å som skjønner deg. For det er både angst skapende og slitsomt å igjennom prosessen. Mulig dem tilbyr TOO- team behandling. Fikk tilbud om det jeg å.

Lykke til..

Anonymkode: 07b53...3ca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er det snakk om narkose på sykehus er det fastlegen /lege som må hjelpe han med det.

Jeg er narkose pasient hos tannlege. Har tannlegeskrekk og det eneste som hjelper meg er narkose. 

Hadde holdt meg borte fra tannlegen i nesten 30 år da "plommen" fra en jeksel løsnet og datt ut. Etter 4 mnd kom smertene og betennelsen. Måtte krype til korset å søke hjelp. 

Satt langt inne å google på tannleger. Landet til slutt på Oris dental Melhus. Spurte på kvinneguiden om erfaringer fra den plassen. Fikk positive tilbakemeldinger.  

Sendte e-post og forklarte situasjonen en kveld. Fikk svar dagen å det var det som gjorde at de fikk meg til å tro på de. At de svarte raskt og virket oppriktige.

Tannlegen tilbydd seg å ringe meg dagen etter for å sette opp en time for undersøkelse og prisantydning. Det aksepterte jeg.

Møtte opp til time og etter undersøkelsen sa han rett ut at jeg var narkose pasient. Jeg visste ikke at det stod så ille til med tannlegeskrekken.Men tannlegen hadde rett.

Jeg er narkose pasient den dag i dag å. Angrer ikke i dag på at jeg søkte hjelp den gangen. Men smertene gjorde at det stod mellom to ting. Søk hjelp eller dø.

Mitt råd er å finne en tannlege som du tror på. Å som skjønner deg. For det er både angst skapende og slitsomt å igjennom prosessen. Mulig dem tilbyr TOO- team behandling. Fikk tilbud om det jeg å.

Lykke til..

Får du noe dekket av det offentlige?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

TS her

personen må ha narkose.

Jeg har gått i behandling hos TOO-team, og man starter opp timene med psykolog. Og når psykologen mener du er klar, så blir psykologen med deg på time med tannlege, som har spesialisert seg på tannlegeskrekk. Og de har jo stor kunnskap om traumer og hva som kan trigge. 

Jeg har selv store traumer, og hadde ikke vært hos tannlege på 20 år. Og dette hjalp meg mye. Jeg er jo ikke helt kvitt angsten min for tannlege, men det er utrolig mye bedre. 

Anonymkode: eba37...68c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lykke til..

Hvor mye ekstra betaler du for narkose? 

Anonymkode: c6115...977

Skrevet

For 20 år siden fjernet jeg alle visdomstennene i narkose. Kostet 7000 dengang. Det var privat hos Jon Nordmo i Kristiansand.

Anonymkode: 26fd0...8ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye ekstra betaler du for narkose? 

Anonymkode: c6115...977

Det spørs hva som må gjøres fra gang til gang. Sist tror jeg betalte 16.000,- fra egen lomme. Men har også vært oppi 65.000,-

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har gått i behandling hos TOO-team, og man starter opp timene med psykolog. Og når psykologen mener du er klar, så blir psykologen med deg på time med tannlege, som har spesialisert seg på tannlegeskrekk. Og de har jo stor kunnskap om traumer og hva som kan trigge. 

Jeg har selv store traumer, og hadde ikke vært hos tannlege på 20 år. Og dette hjalp meg mye. Jeg er jo ikke helt kvitt angsten min for tannlege, men det er utrolig mye bedre. 

Anonymkode: eba37...68c

Ble motsatt til meg. Jeg utviklet mer angst av  oppfølgingstimer. Der jeg skulle igjennom forskjellige for å øve meg på tannlege timen. Møtte opp til første tannlegetime så stemte ingenting på det som var øvet på. Det ble lovet at jeg skulle få bedøvelseskrem før det ble satt bedøvelse. Jeg måtte stoppe tannlegen i det han skulle til å stikke bedøvelsessprøyten inn i munnen min for spørre om bedøvelseskremen som var avtalt? Så måtte tannlegen rope til sekretæren så hele kontoret hørte at han trengte bedøvelses kremen. Det ble avtalt på forhånd at jeg skulle løfte hand hver gang jeg følte han måtte stoppe boring. Jeg viftet i panikk med begge hendene for å få han til å stoppe.  mange ting jeg smått har fortrengt for å ikke få angst tanker. Ble ingen god opplevelse for min del. Den dagen sitter som spikret selv mange år etter.

Skrevet

Skal en del til for at man har rett til narkosebehandling via sykehustannlege, der betaler man kun egenandel på samme måte som vanlig sykehusbesøk. Men TOO team tilbyr også narkosebehandling, tror det er uten kostnad så lenge du er vurdert av psykolog. Tredje alternativ er private tannlegekontorer som tilbyr narkose. 

Anonymkode: 1c256...465

Skrevet

Må dere ha narkose for sjekk, rens og bildetaging også?

Skrevet
Djungelvrål skrev (32 minutter siden):

Må dere ha narkose for sjekk, rens og bildetaging også?

Jeg klarer å ta bilde og visuell sjekk uten. Alt annet må tas i narkose. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skal en del til for at man har rett til narkosebehandling via sykehustannlege, der betaler man kun egenandel på samme måte som vanlig sykehusbesøk. Men TOO team tilbyr også narkosebehandling, tror det er uten kostnad så lenge du er vurdert av psykolog. Tredje alternativ er private tannlegekontorer som tilbyr narkose. 

Anonymkode: 1c256...465

Ja, jeg er til privat tannlege kontor som tilbyr narkose. Betaler fra egen lomme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...