Gå til innhold

kontakter bedrifter tidligere arbeidsgivere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

uten mitt samtykke? 

Da gjelder det når jeg sender min jobbsøknad så er det med jobbsøknad + cv. 

I så fall vil jeg si det er regelrett overtramp. 

Anonymkode: ac2e0...16b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg vet så er ikke dette vanlig. 

Anonymkode: e3897...b35

Skrevet

Jeg har opplevd at de har gjort det. Takket pent nei til stillingen de tilbød og sa hvorfor.

Anonymkode: 26f89...0ac

Skrevet

Det er ikke vanlig, og jeg anser det som et overtramp. Jeg gir de referanser som jeg har snakket med og hvor de har ønsker å være referanse for meg. 

Anonymkode: 84764...01e

Skrevet

Det skjedde med meg, søkte på en jobb i en annen by. Hadde ikke sagt noe til sjefen der jeg jobbet, ville ikke si noe før jeg visste om jeg skulle flytte. Oppga ikke sjefen som referanse. En av sjefene høyt oppe i firmaet jeg søkte jobb i kjente til sjefen og bedriften jeg jobbet i og ringte direkte til sjefen min(som ikke visste at jeg tenkte å slutte eller var oppført som referanse). Ikke greit!

Skrevet

Ja det kan skje, spesiell på bygda der alle kjenner alle. HR hos oss har et stort nettverk, som regel vet vi når våre ansatte søker f.eks. på nabo-bedriften eller omvendt. 

Anonymkode: 864b2...446

Skrevet

Jeg tror ikke det er vanlig sånn rent formelt, men jeg tror det er ganske vanlig i bransjer der mange kjenner hverandre. Hvis sjefen i selskap A er god venn eller en nær kontakt med sjefen i selskap B, så er det nok vanlig å spørre hverandre når det ene selskapet har søkere fra det andre… Men det er nok sånn man gjør med folk man stoler på, og i de fleste tilfeller får søkeren aldri vite om det. 

Anonymkode: e475d...d27

Skrevet

Det er ikke vanlig med mindre arbeidsgiverne kjenner hverandre. Men det er ikke ulovlig å gjøre det. 

Anonymkode: 453e9...3e0

• Nyttig 1
Skrevet

jeg fikk inntrykk det har skjedd i mitt tilfelle. Så det er godt mulig det vil være et naturlig spørsmål jeg vil stille ved et jobbintervju, for å se hvilken prosesser de har gjort før min jobbintervju. 

Det er selvsagt en uting at det blir gjort slik. 

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

uten mitt samtykke? 

Da gjelder det når jeg sender min jobbsøknad så er det med jobbsøknad + cv. 

I så fall vil jeg si det er regelrett overtramp. 

Nei det skal de ikke gjøre og dine tidligere arbeidsgivere har ikke lov til å utlevere noen opplysninger om deg uten ditt samtykke, de kan knapt si om du har jobbet der eller ikke.

Anonymkode: 6b136...12a

• Liker 1
Skrevet

Strengt tatt ikke ulovlig å spørre, men det vil være ulovlig for tidligere arbeidsgivere å gi ut informasjonen pga. personvernlovgivning

Anonymkode: 76ead...857

• Liker 1
Skrevet

De gjorde det hos meg. Jeg hadde ikke oppgitt forrige arbeidsgiver som referanse, pga at det var i utlandet, og for noen år siden, så jeg visste ikke om de husket meg i det hele tatt. Men jeg fikk en e-post fra min tidligere leder i utlandet om at de hadde blitt oppringt fra Norge, i forbindelse med at jeg hadde søkt jobb. Veldig ubehagelig. Jeg var SÅ flau, og ba om unnskyldning. De måtte ha sagt noe bra, da, for jeg fikk jobben. Men jeg skulle ønske de hadde spurt meg først, om det var greit å ta kontakt med tidligere arbeidsgiver...

Anonymkode: a4600...bac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...